پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص پس گرفتن امانت، تعهدنامه ازدواج، مصادره اموال به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۹۲۵۵۴۴

مالک ملکی هستم که فقط بنچاق در دست دارم. سند این ملک دست همسرم است که 3 سال قبل از هم جدا شده‌ایم. حالا بعد از جدایی، او حاضر به پس دادن سند نمی‌شود. برای گرفتن ملک از کجا باید شروع کنم؟ آیا بدون وکیل هم می‌توانم برای گرفتن ملک اقدامی انجام دهم؟

در دست نداشتن سند ملک به معنای عدم مالکیت یا از بین رفتن حقوق ناشی از آن نخواهد بود، زیرا نام شما به عنوان مالک ملک در دفتر ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده است.

بنابراین شما هم امکان طرح دعوا علیه همسرتان مبنی بر استرداد سند خواهید داشت و هم می‌توانید برای گرفتن سند جدید از ثبت اقدام کنید و نیازی به اعطای وکالت در این مورد نیست، در مورد این که ملک در حال حاضر در تصرف کیست، فرض سوال مسکوت است، اما به طور کلی باید گفت امکان طرح دعوای تصرف عدوانی یا خلع ید حسب مورد ممکن است.

مبلغی پول برای خرید ملک در شهرستان برای پسر خاله‌ام حواله کردم ولی بعد از مدتی متوجه شدم ملک خریداری شده کمتر از پولی است که فرستادم. همچنین ملک به نام من انتقال داده نشده و ملک را به نام خودش قولنامه کرده است. حالا می‌خواهد بعد از 6 ماه به نام من انتقال بدهد، اما ملک نصف پول من هم نمی‌ارزد. من فقط رسید بانکی پول را دارم و چون به او اعتماد کردم، هیچ قراردادی هم بین ما جاری نشده. چگونه می‌توانم حقم را از او بگیرم؟

شما می‌توانید ثابت کنید چه مبلغی برای ایشان واریز کرده‌اید و همچنین می‌توانید مورد مصرف را بیان کنید، قیمت زمین هم که مشخص است، خلاف این را پسرخاله شما باید ثابت کند.

همسرم سوءرفتار و سوءمعاشرت دارد. در حضور چند نفر از بستگان خود تعهدنامه دستی داده که رفتار‌های بد گذشته را دیگر تکرار نکند. در صورت تکرار این رفتارها، آیا این تعهدنامه اعتبار دارد؟

تعهدنامه موصوف دارای اعتبار و اثر خواهد بود. از طرف دیگر می‌تواند، در اثبات سوءرفتار و معاشرت همسرتان موثر واقع شود.

من کارمند هستم با حقوق ماهی 3 میلیون تومان، قصد خرید یک آپارتمان را دارم ولی با توجه به مشکلات زیادی که با همسرم و خانواده‌اش دارم ممکن است در آینده با درخواست مهریه او مواجه شوم. اگر همسرم از خانه من اطلاع نداشته باشد، می‌تواند استعلام گرفته یا با کمک دادگاه مطلع شود و خانه مرا مصادره کند؟ در صورتی که همسرم بداند خانه خریدم و درخواست مهریه داشته باشد و بنده موافق با پرداخت اقساطی باشم، باز هم منزلم مصادره می‌شود یا جزء مستثنیات دین است؟ البته در خانه جدید قصد
سکونت ندارم.

تنها منزل مسکونی شما جزو مستثنیات دین است، اگر منزل دیگری دارید هم از طریق ثبت قابل استعلام است، هم پنهان کردنش جرم است هم نمی‌توانید تقاضای اقساط کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها