پیشنهاد یک سفر شبانه متفاوت

زیبایی آسمان را کنار دیو سپید ببینید

اگر ساکن استان تهران یا مازندران و دیگر استان‌های همجوار هستید و می‌خواهید در این شب‌ها آخر هفته نجومی را در منطقه‌ای امن و زیبا سپری کنید، پیشنهاد اول من به شما، پارک ملی لار است.
کد خبر: ۹۲۳۷۲۶

روزهای پایانی تیر واپسین‌ روزهایی است که می‌توانید در روز از دشت شقایق‌ها در پارک ملی لار بازدید کنید و در شب زیر آسمان پرستاره این منطقه با راهنمایی محیط‌بانان کمپ بزنید. تصور سپری کردن یک شب خنک تابستانی در کنار دماوند پرشکوه، با شقایق‌هایی که دورادور شما در دشت پراکنده شده‌اند و زیر نور مهتاب تلألو شبح‌گون سرخ‌فامی از خود به نمایش می‌گذارند زیر آسمانی به‌غایت پرستاره که منتهی به طلوع آفتابی فراموش نشدنی می‌شود، می‌تواند هوش از سر شیفتگان طبیعت ببرد.

چطور برویم؟

برای سفر به پارک ملی لار از تهران باید در مسیر شرق تهران از آزادراه پردیس مسیر را شروع کنید و با گذر از کمربندی رودهن وارد جاده هراز شوید. پس از آبعلی و پشت سرگذاردن گردنه امامزاده هاشم، با پایین آمدن از پیچ و خم‌های بسیار در ادامه جاده ناگهان با عظمت دماوند در امتداد جاده هراز روبه‌رو می‌شوید. از جی‌پی‌اس و اینترنت گوشی تلفن همراهتان استفاده کنید و با استفاده از نقشه گوگل مپ، «پلور» را در امتداد جاده پیدا کنید. وقتی به پلور رسیدید، جایی را می‌بینید که مغازه‌ها و رستوران‌های زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند. اینجا باید وارد مسیر انحرافی پارک ملی لار شوید (تابلوی سد و تأسیسات لار و مجسمه کوهنوردی که دماوند را نشان می‌دهد، نشانه خوبی است). با توجه به سرما و کاهش دمای هوا در شب‌های پایانی تیر تا حدود پنج درجه سانتیگراد در منطقه لار، بهتر است از مغازه‌هایی که در ابتدای پلور لوازم مورد نیاز گردشگران را می‌فروشند، کمی هیزم بخرید. حدود 25 کیلو چوب برای روشن نگه داشتن یک آتش کوچک تا صبح ـ به شرط اسراف نکردن ـ می‌تواند کافی باشد. مدت زمان طی مسیر شما از تهران تا محل کمپ به شرط نبودن ترافیک و سرعت استاندارد خودرو، حدود دو ساعت طول می‌کشد و بهتر است طوری حرکت کنید که حداقل یک ساعت پیش از تاریکی به مقصد رسیده باشید.

کجا کمپ بزنیم؟

طبیعت‌گردان آموزش دیده می‌دانند که مهم‌ترین رکن برپایی کمپ شبانه تأمین امنیت است. خوشبختانه منطقه لار به لطف گردشگران بسیار که به قصد بازدید از سد لار و دشت شقایق‌ها و آبگرم رینه عازم منطقه می‌شوند، همین‌طور با وجود کوه‌نوردان عازم فتح بام ایران، محیط بانان و مردم محلی مهمان‌نواز و آشنا به اصول اولیه گردشگری، در تعطیلات و روزهای پایانی هفته در بهار و تابستان در مجموع منطقه‌ای امن است و در صورتی که در قالب گروهی مرکب از حداقل حدود هفت نفر کمپ شبانه برپا کنید، علی‌الاصول نباید مشکلی برایتان پیش بیاید. با این حال بهتر است احتیاط لازم را بکنید. پیش از ورود به پارک ملی لار، در ابتدای مسیر خاکی مسجد صاحب‌الزمان که ایستگاه اول کوهنوردان است، کمپ سازمان محیط‌زیست برقرار شده که با هماهنگی محیط بانان می‌توانید در جوار این کمپ چادر بزنید. اگر مجوز ورود به پارک را قبلا گرفته باشید و بتوانید در مسیر گوسفندسرا به پیش بروید، در این صورت می‌توانید در محیطی بکرتر بمانید.

پس از پیدا کردن محل مناسبی که دید خوبی به قله داشته باشد و زمینه مناسب برای عکاسی به شما بدهد، چادرها را برپا کنید. بهتر است از چادر دوپوششه استفاده کنید که مقاومت لازم در برابر سرما و بارش احتمالی باران را داشته باشد. چادرها را به شکل نیم‌دایره، در‌حالی که درهایشان رو به مرکز نیم‌دایره قرار گرفته برپا کنید. ماشین‌ها را هم بهتر است در ادامه‌ نیم‌دایره چادرها پارک کنید تا نهایتا شکل کمپ شما به دایره نزدیک شود. محل درست کردن آتش باید حدود 15‌متر دورتر از چادرها و ماشین باشد (خاموش کردن کامل آتش را با آب پیش از ترک کمپ فراموش نکنید.)

چه چیزهایی را در آسمان شب رصد کنیم؟

حالا دیگر می‌توانید تلسکوپ را نصب کنید و با استفاده از برنامه‌ای که از قبل برای خود نوشته‌اید، رصد و عکاسی از آسمان شب را شروع کنید. این شب‌ها بلافاصله پس از غروب خورشید، دو سیاره عطارد و زهره در افق مغرب در کنار یکدیگر خود نمایی می‌کنند. این دو حدود 15 دقیقه پس از غروب خورشید، غروب‌ می‌کنند. سوژه بعدی سیاره مشتری است که که اگر رو به غرب بایستید روشن‌ترین جرمی است در آسمان می‌بینید. با تلسکوپ می‌توانید چهار قمر این سیاره به نام‌های گانیمد، کالیسو، اروپا و یو را به همراه کمربندهای تیره و روشن اتمسفرش مشاهده کنید. سیاره مریخ و زحل در صورت فلکی عقرب دو سیاره جذاب دیگری هستند که این شب‌ها بلافاصله پس از غروب خورشید، در جهت جنوبی آسمان با درخششی به مراتب بیشتر از سایر ستارگان با چشم غیرمسلح مشاهده‌ می‌شوند. رصد با تلسکوپ و عکسبرداری از تجمع ستاره‌ها و سحابی‌های متعدد در نوار راه‌شیری و پیداکردن صورت‌های فلکی فصول مختلف از‌جمله کارهایی است که در طول شب می‌توانید خود را با آن سرگرم کنید و لذت ببرید.

کاظم کوکرم/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها