تبعیض به روایت سینما

شکست کلیشه‌های بردگی

«تبعیض‌نژادی» فیلم جدید استیفن هاپکینز پیرامون پیروزی بزرگ جسی اوونس دوومیدانی کار سیاهپوست آمریکایی در المپیک 1936 برلین و سرشار از نمادها و نشانه‌هایی است که موضوع تبعیض علیه سیاهان در جهان را به نمایش می‌گذارد. این فیلم نمایش قهرمانی است که با فتح 4 مدال طلای المپیک 1936 و شکست سفیدپوستان در میدان مسابقه، اندیشه‌های هیتلر رهبر نازی که مدعی برتری نژادی بود را ابطال کرد.
کد خبر: ۹۲۲۹۸۳

این فیلم 134دقیقه‌ای کشاکش سیاستمداران آمریکایی برای فرستادن قهرمانی سیاهپوست به رقابت‌های المپیک را نیز نشان می‌دهد. موضوعی که پشت پرده گرایش‌های نژادی سیاستمداران و استفاده سیاسی آنها از موضوع سیاهان را برجسته می‌کند.

سوگواری برای زنان سیاه

خدمتکاران، فیلمی آمریکایی است که سال 2011 به کارگردانی تیت تیلور به نمایش درآمد و وایولا دیویس، اما استون، بـــرایس دالاس هاوارد، اکتاویا اسپنسر، جسیکا چاستین، آلیسون جانی و سیسی اسپیسک در آن ایفای نقش کردند. این فیلم بر پایه رمانی به همین نام از کترین استاکت تهیه شده است. داستان فیلم در دهه 1960 در جنوب آمریکا می‌گذرد و سرگذشت چند زن خدمتکار سیاهپوست را روایت می‌کند که برای سفیدپوستان کار می‌کنند. هرچند در این فیلم اعتراضی جدی نسبت به تفکرات نژادپرستانه بیان شده و سیاست‌های ایالات متحده در این راستا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما بازهم قهرمان فیلم، دختر خوشفکر سفید‌پوستی است که بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌سی‌سی‌پی بتازگی پیش خدمتکار دوران کودکی‌اش کنستانتین بازمی‌گردد و می‌خواهد نمادی از مبارزه علیه تبعیض‌نژادی باشد.

تبعیض، فراتر از مرزهای آمریکا

با وجود این‌که این روزها وقتی سخن از تبعیض‌نژادی به میان می‌آید، نگاه‌ها معطوف به ایالات متحده می‌شود، اما واقعیت این است که سیاست‌های تبعیض‌نژادی، فراتر از مرزهای آمریکاست و حتی برخی مورخان از انگلستان به عنوان منشأ برده‌داری در تاریخ نام می‌برند.

در همین راستا «لیورپول» مستندی درباره برده‌داری و تاریخچه آن در کشور انگلستان است. مستندی که می‌تواند ابعاد ناشناخته‌ای از فعالیت‌های ضد حقوق بشری کشورهای غربی را برای مخاطبان آشکار کند. بندر لیورپول که امروز در فوتبال بسیار مشهور است، روزگاری مهم‌ترین مکان تجارت برده در انگلیس بوده است. در این مستند ناگفته‎های این برده‎داری در کشور انگلستان به بحث گذاشته می‌شود.

مصائب بردگی

12 سال بردگی، یک فیلم درام تاریخی بر اساس خود زندگینامه 12 سال بردگی اثر سالومون نورثاپ است که یک سیاه آزاد بود، ولی ربوده شده و به‌عنوان برده فروخته شد. کارگردان فیلم، استیو مک کوئین و نویسنده جان ریدلی در این فیلم تلاش کردند مصائب یک برده در نیمه قرن نوزدهم آمریکا را روایت کنند.

هرچند ماهیت این فیلم، در نهایت نمایشی از خیرخواهی برخی سفیدپوستان و نقش آنها در آزادی بردگان است، اما نشانه‌های اثرگذاری در این فیلم وجود دارد که تاریخ تبعیض‌نژادی در ایالات متحده را نقد کرده و ستم‌هایی که براساس سیاست‌های ضدسیاهان در این کشور اخذ شده را به نقد می‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها