ترکیه یکی از کشورهای همسایه‌ شمال غربی ایران است که خوراکی‌هایش از لحاظ ذائقه غذایی هم بسیار به طبع ما نزدیک و مورد پسند است.
کد خبر: ۹۲۲۶۱۷

پیده یکی از غذاهای سنتی ترک‌هاست که با گوشت چرخ شده و خمیر مخصوص تهیه می‌شود. برای تهیه پیده به این مواد نیاز دارید:

مواد لازم برای داخل خمیر

آرد گندم: 3 فنجان، سفیده تخم‌مرغ: 2 عدد، آب: یک فنجان، شکر: یک قاشق مرباخوری، مایه خمیر: یک قاشق غذاخوری و نمک: یک قاشق چایخوری

مواد لازم روی خمیر برای 4نفر

گوشت چرخ کرده: 250 گرم، پیاز متوسط: یک عدد، جعفری خرد شده: 2 تا 3 قاشق غذاخوری، فلفل دلمه‌ای: یک عدد، سیر: 3 حبه، گوجه‌فرنگی: 2 عدد، آویشن: یک قاشق چایخوری، پنیر پیتزا: 100 گرم رنده شده، نمک و فلفل: به میزان دلخواه، رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری و کره: 30 گرم

طرز تهیه:

آرد را الک کنید و در ظرفی ریخته و وسط آن را خالی و گود کنید. مایه خمیر، شکر و نمک را در آب ریخته و حل کنید و به آرد اضافه کنید. سفیده تخم‌مرغ را هم اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید تا خمیر یک دست و نرمی به دست بیاید. روی ظرف خمیر را دستمال مرطوب انداخته و به مدت نیم الی یک ساعت استراحت دهید تا عمل بیاید.

پیازها را نگینی خرد کرده و تفت می‌دهیم و گوشت را اضافه می‌کنیم. سیر را رنده کرده وبه آن اضافه می‌کنیم. گوجه‌فرنگی وفلفل دلمه‌ای را هم نگینی خرد کرده وبه آن اضافه می‌کنیم. رب، جعفری خرد شده، نمک، فلفل، آویشن و دو قاشق آب به مواد افزوده و هم می‌زنیم.

از خمیر به اندازه یک نارنگی بر می‌داریم و در ظرفی که قبلا آرد پاشی شده، می‌گذاریم و با وردنه پهن می‌کنیم و بعد گوشه‌های آن را فرم داده و به صورت یک قایق بیضی‌شکل در می‌آوریم. کف خمیر را با کمی رب بپوشانید، روی هر خمیر از مایه گوشتی می‌ریزیم و بعد لبه دور خمیر را کمی به طرف بالا تا می‌کنیم. روی مواد را با پنیر پیتزا بپوشانید.

فر را گرم کنید. کف سینی آن را آرد بپاشید تا پیده‌ها به کف سینی نچسبد و بگذارید پیده‌ها با دمای 200 درجه سانتی‌گراد 30 دقیقه بپزد. بعد از بیرون آوردن از فر روی پیده کره بمالید تا نرم بماند. سالاد فصل همراه خوبی در کنار پیده است.

*خمیر را برای استراحت داخل فر یا ماکروفر خاموش یا جایی که هوا زیاد با آن در تماس نباشد بگذارید تا خوب ور بیایید.

* خمیر را نازک باز کنید.هر خمیر پیده نیم سانت قطر داشته باشد.

* ترک‌ها در طبخ پیده از پنیر کاشار هم استفاده می‌کنند. اگر دسترسی دارید به خوش طعم‌تر شدن پیده‌تان کمک می‌کند.

* اگر تهیه خمیر برایتان سخت است می‌توانید از خمیر نان باگت یا بربری یک چانه تهیه کرده و استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها