موضوع استیضاح وزیر کار به چالشی علنی بین چند عضو فراکسیون امید بدل شده و این اختلافات شائبه انشقاق میان این فراکسیون و خروج برخی اعضا برای تشکیل فراکسیون مستقل اصلاح‌طلب در مجلس دهم را تقویت کرده است.
کد خبر: ۹۲۲۴۹۰

هرچند انتظار می‌رفت که محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان، با مدیریت بیشتری بر فراکسیون امید از تفرقه در این فراکسیون جلوگیری کند اما برخی اخبار حکایت از گله‌مندی او از هم‌پیمانان خود در انتخابات دارد و در مقابل خروج و جدایی برخی اعضا جهت تشکیل فراکسیون جدید اصلاح‌طلب هیچ‌گونه واکنشی ندارد.

در چنین شرایطی، محمدعلی وکیلی یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید اخیرا به استیضاح علی ربیعی وزیر کار اشاره کرد و آن‌را در چهار بخش به تفصیل ارائه و یکی از این محورها را معطل‌گذاشتن بنگاه‌های اقتصادی از ‌جمله شستا و به‌ زیان ‌رساندن این بنگاه‌ها اعلام کرد. وکیلی با بیان این‌که استیضاح ربیعی 60 امضا دارد از رئیس‌جمهور خواست شخصا اقدام به تغییر وزیر کند.

در شرایطی که به نظر می‌رسید به دلیل عضویت وکیلی در فراکسیون امید، پیگیری استیضاح احتمالی ربیعی از دستورات فراکسیون امید باشد اما واکنش‌ها به این تصمیم اکنون منشا اختلافات میان اعضای این فراکسیون شده و برخی اعضای این فراکسیون تاکید دارند که استیضاح وزیر کار هیچ ارتباطی به فراکسیون امید ندارد.

مخالفت با استیضاح

برخی نمایندگان اصلاح‌طلب پس از افشای فیش‌های حقوقی، خواستار برخی تغییرات در کابینه دولت از جمله وزیر کار و وزیر اقتصاد شدند اما همین مساله باعث شد که هم‌طیف‌هایشان با حمله شدید به این نظرات، انگیزه‌های شخصی و تلاش برای امتیازگیری را عامل تهیه طرح استیضاح عنوان کنند. نمایندگان مخالف اعلام کردند که فراکسیون امید هیچ‌گونه برنامه‌ای برای استیضاح وزرا ندارد و در جلسه فراکسیون این اتفاق بشدت رد و تاکید شد که استیضاحی در دستور کار نیست هر چند رسیدگی به مساله حقوق‌های نامتعارف از اولویت‌های فراکسیون امید است اما قرار نیست روش‌ استیضاح پیگیری و در پیش گرفته شود.

اما در اختلافات ایجاد شده میان تصمیمات فراکسیونی اصلاح‌طلبان‌ که شائبه منشعب شدن این فراکسیون در مجلس دهم را به‌وجود آورده‌، برخی به کم‌تجربگی سیاسی اعضای این طیف در مجلس اشاره و تاکید دارند که منافع جناحی و منافع شخصی برخی اعضا بر منافع ملی اولویت پیدا کرده است. هر چند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هرگونه اقدام این فراکسیون برای استیضاح وزرا را بشدت رد کرده و منش و روش فراکسیون را حل مشکلات در همراهی با دولت دانسته اما همچنان طبل استیضاح از سوی برخی اعضای این فراکسیون کوبیده می‌شود و همین ساز مخالف، اختلافات میان فراکسیون امید را رقم زده است.

از سوی دیگر سخنگوی فراکسیون امید مجلس که بر ضرورت انجام استیضاح وزیر کار تاکید دارد و اظهارات وی منجر به تمامی این واکنش‌ها شده در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که هر چند طرح استیضاح علی ربیعی به یک جنجال تبدیل شده، اما در آن چند مغالطه انجام گرفته است.

وکیلی خاطرنشان کرد: اگر توانستم فراکسیون را قانع کنم و رأی لازم را از فراکسیون بگیرم، حتما استیضاح را به صحن می‌برم اما اگر نتوانستم آنها را قانع کنم به‌احترام فراکسیون بنده صرف‌نظر می‌کنم و این کل ماجرایی بود که تبدیل به این جنجال شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها