خداحافظی‌کاپیتان‌کنار بچه‌های معلول و بی‌سرپرست

نکونام: وقت رفتن بود

سرانجام روز وداع کاپیتان نجیب تیم ملی در جام جهانی 2014 فرارسید. بهشت امام رضا (ع) جایی که جواد نکونام و کارلوس کی‌روش و بازیکنان تیم ملی با خرج خود و کمک خیرین ساخته بودند، جایی بود که نکونام برای خداحافظی در نظر گرفت. ساختمانی شیک در غرب تهران که از کودکان معلول و بی‌سرپرست نگهداری می‌کند.
کد خبر: ۹۲۲۰۷۱

پرویز ابوطالب اولین مربی جواد نکونام، علی دایی، کریم باقری، عادل فردوسی‌پور و احسان علیخانی افرادی بودند که به این مراسم مختصر، اما باشکوه دعوت شده بودند.

مراسمی باشکوه که کودکان معصوم بی‌سرپرست از آن میزبانی می‌کردند.کودکانی که همه پیراهن تیم ملی ایران با شماره 6 جواد نکونام برتن داشتند. این مراسم بهانه‌ای بود برای پایان دوران حرف‌های جواد نکونام در بازی. و شاید ابتدای کار او در قامت مربی.

نکونام نزدیک به پنج سال قبل، در مصاحبه‌ای معروف با یکی از سایت‌های معتبر اسپانیایی گفته بود دوست دارد روزی در تهران با پیراهن تیم محبوبش از فوتبال کنار برود. از همان زمان همه به دنبال جواب این سوال بودند. سرانجام با انتقال نکونام به استقلال مشخص شد تیم محبوب او این باشگاه بزرگ تهرانی است. نکونام پس از یک فصل و نیم حضور در استقلال، به الکویت رفت و از آنجا هم راهی اوساسونا شد. نکونام که قصد داشت دوباره به استقلال بازگردد در این راه ناکام بود و مجبور شد به سایپا برود.

وقتی فهمید راهی برای بازگشت به استقلال نیست و باید با پیراهنی غیر از پیراهن آبی خداحافظی کند، ترجیح داد حداقل این اتفاق با لباس یک تیم ایرانی رخ ندهد. او به العربی قطر رفت تا آنجا آخرین باشگاهی باشد که در آن توپ می‌زند. به این ترتیب جواد با چنین سرنوشتی از بازی‌های باشگاهی برای همیشه کنار کشید. او در این باره به سوالات جام‌جم ورزشی پاسخ داد.

آقای نکونام همه را غافلگیر کردید...

خب من گفته بودم دو سال دیگر می‌توانم بازی کنم. از نظر بدنی هم شرایط خوبی دارم ولی دیگر وقت رفتن بود.

درست مثل بازی‌های ملی.

بله، من می‌توانستم در تیم ملی هم به کارم ادامه دهم ولی فکر می‌کنم بموقع خداحافظی کردم. در رده باشگاهی هم شرایط همین طور شد. می‌توانستم بازی کنم ولی تصمیم گرفتم کنار بکشم.

دور از زمین فوتبال اتفاق افتاد. ناراحت نیستید؟

مگر می‌شود بازیکنی دوست نداشته باشد در زمین فوتبال خداحافظی کند؟ من هم دوست داشتم این اتفاق بیفتد ولی گاهی اوضاع طوری پیش نمی‌رود که شما می‌خواهید. برایم بسیار شیرین بود پیش بچه‌هایی خداحافظی کردم که با قلب شان برای رسیدن تیم ملی به جام جهانی برزیل دعا کردند. این بچه‌ها واقعا پاک هستند. من تصمیم گرفتم تا پیش آنها چنین تصمیمی‌را علنی کنم.

و نشد با پیراهن آبی از فوتبال بروی.

قسمت نشد. کسی نمی‌تواند منکر علاقه من به پیراهن آبی شود. اصلا به ایران برگشتم تا با پیراهن استقلال از فوتبال بروم؛ اما نگذاشتند و شرایطی پیش آمد که نشد. مجبور شدم از تیم محبوبم دور باشم. همیشه فکر می‌کردم با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی کنم؛ ولی نشد. ناراحتم ولی از یک سو خوشحالم که پیش چنین بچه‌هایی از فوتبال خداحافظی کردم.

کی شما را به‌عنوان مربی خواهیم دید؟

نمی‌دانم. دوست ندارم زیاد از فوتبال دور باشم. به مربیگری علاقه زیادی دارم. کلاس‌های مربیگری را تا حدودی رفته‌ام و ان‌شاءالله و خیلی زود کارم را به‌عنوان مربی شروع می‌کنم.

در تیم ملی ایران و کنار دست کی‌روش؟

خب اگر قرار است این اتفاق بیفتد، ابتدا باید با فدراسیون و کارلوس کی‌روش تشکیل جلسه دهم. دوست دارم در تیم ملی کار کنم و این برایم افتخار بسیار بزرگی است.

علیخانی: مردم حق دارند در خداحافظی جواد باشند

احسان علیخانی در خداحافظی جواد نکونام گفت: «او انتخاب فوق‌العاده‌ای برای مکان خداحافظی داشت؛ اما مردم هم حق دارند در خداحافظی کاپیتان تیم ملی شان حضور داشته باشند». احسان علیخانی که یکی از مدعوین به مراسم خداحافظی جواد نکونام در بهشت امام رضا (ع) بود، درباره این اتفاق گفت: «باید جواد نکونام را جهت انتخاب این مکان برای خداحافظی تحسین کرد، آفرین به نکونام، البته باید نکته دیگری هم در نظر داشت و نمی‌توان از آن صرف نظر کرد، آن هم این‌که فوتبالدوستان و مردم هم انتظار دارند در خداحافظی کسی که برایشان افتخار آفرید حضور داشته باشند.

صرف‌نظر از این‌که ایشان در تیم استقلال هم حضور داشتند، بیشتر مردم او را با پیراهن سفید تیم ملی می‌شناسند. این یک مطالبه عمومی است که مردم انتظار داشته باشند برای خداحافظی کاپیتان تیم ملی شان یک بازی باشکوه تدارک دیده شود. حسرتی بزرگ وجود دارد که بسیاری از بزرگان فوتبال ایران که بارها دل مردم را شاد کردند با بدرقه‌ای به‌یادماندنی روبه‌رو نشدند!

باقری: امیدوارم جواد از زندگی لذت ببرد

کریم باقری یکی دیگر از مهمانان مراسم دیروز خداحافظی جواد نکونام گفت: «از طرف خودم از زحمات جواد در تیم ملی فوتبال ایران تشکر می‌کنم. این مساله‌ای است که برای هر فوتبالیست و ورزشکاری پیش می‌آید و یک بار باید از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کند. ما هم مانند جواد روزی مجبور شدیم از فوتبال کنار برویم. جواد هم امروز و با حضور در این مکان مقدس و در کنار این بچه‌های خوب و معصوم، تصمیم گرفت خداحافظی رسمی خود را از فوتبال اعلام کند. برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشد و از حضور در کنار خانواده لذت ببرد.»

دایی: جواد، غریبانه خداحافظی کرد

علی دایی کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی ایران نسبت به خداحافظی بی‌سر و صدای جواد نکونام شاکی بود.

دایی که تعبیر خداحافظی غریبانه را به‌کار می‌برد می‌گوید همه ما با این غریبی‌ها ساخته‌ایم.

او گفت: «متاسفانه همه چیز ما به هم می‌آید. خداحافظی کردن غریبانه جواد هم به رفتارهای اجتماعی‌مان برمی‌گردد و تنها مربوط به فدراسیون فوتبال نیست. کسی که سال‌ها برای تیم ملی زحمت کشید و آن همه در اسپانیا بازی کرد و برای ما افتخار آفرید، کسی که حضورش انگیزه‌ای می‌شد تا ما بازی‌های اوساسونا در برابر رئال مادرید و یا بارسلونا و... را ببینیم باید این‌گونه و غریبانه خداحافظی کند.

اگر کشورهای عربی بازیکنی مانند جواد داشتند برای خداحافظی او جشن و هیاهو راه می‌انداختند و به باشکوه‌ترین شکل ممکن از بازیکن‌شان تقدیر می‌کردند، اما ما اینجا تنها به دنبال تخریب خودمان هستیم. ما هم جزو همین بازیکنان ملی بودیم و کار بازیکنی مانند جواد را از نزدیک دیده‌ایم. او یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران بود و شک ندارم اگر به فوتبال بازگردد و به کار خود به عنوان مربی یا سمت‌ دیگر ادامه دهد حتما موفق می‌شود، اشتباهاتی که خیلی از ما داشتیم، جواد نباید از شروع کارش داشته باشد. نه ما و نه جواد انتظار نداشته و نداریم کسی از ما تشکر و تقدیر کند. همه ما با این غریبی‌ها ساخته‌ایم.

به هر حال انسان‌هایی مانند جواد در این مملکت بسیار هستند که بدون انتظار کار می‌کنند و امیدوارم دوستان رسانه‌ای به آنها بپردازند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها