خورشت هویج غذای ملی تبریزی‌هاست. بر سر هر سفره، میز و مهمانی و در هر مراسمی جزو جدانشدنی سفره و نشان از عزیز و گرامی داشتن مهمان است.
کد خبر: ۹۲۰۳۶۰

ساکنان اصلی شمال شرقی کشورمان این خورشت را با زردک درست می‌کنند که ریشه‌ای است زردرنگ و سرشار از بتاکاروتن و بسیار مفید برای سلامت جنسی مردانه. از ویژگی‌های مفید سلامتی هویج هم همین بس که جزو اولین مواد غذایی است که به نوزاد برای شروع خوردن جامدات داده می‌شود. هویج دوست خوب تیزبینی چشم‌های شماست. پس اگر دوست دارید روش طبخ جدیدی برای گنجاندن هویج در رژیم غذایی‌تان داشته باشید، این مواد را آماده کنید:

هویج خلال شده: 800 گرم

گوشت ماهیچه: 400 گرم

پیاز نگینی : شده یک عدد

گوجه‌فرنگی : 5 عدد

آلو خورشتی : 5 عدد

لیموعمانی : 3 عدد

آب گوشت : یک لیوان

نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران : به مقدار لازم

روغن مایع : به مقدار لازم

رب : 2 قاشق غذاخوری

هویج‌هایتان را پوست گرفته و به صورت یک دست باریک به اندازه کبریت خلال کنید. روغن را روی شعله ملایم بگذارید تا داغ شود و هویج را در روغن داغ بریزید و هویج‌ها را سرخ کنید. راز خوش‌طعمی این غذا به سرخ شدن هویج‌ها مربوط است. پس هویج‌هایتان را حتما به اندازه کافی سرخ کنید تا طلایی شوند و به تفت دادن آن بسنده نکنید. گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت حلقه‌حلقه بریده و دو طرف آن را سرخ می‌کنیم. پیاز خرد شده و زردچوبه را در ظرف دیگری کمی تفت دهید و بعد تکه‌های درشت گوشت را به آن اضافه کنید. فلفل و زعفران را به گوشت اضافه کنید و کمی بعد یک لیوان آب گوشت را بیفزایید و درب ظرف را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد. بعد از پخت کامل گوشت، هویج‌ها را در ظرف ریخته و آلو و لیموعمانی را به آن اضافه می‌کنیم و گوجه‌فرنگی‌ها را حلقه‌حقله کرده روی خورشت می‌گذاریم. در آخرین مرحله رب را سرخ کرده و همراه نمک به خورشت اضافه می‌کنیم و 10 دقیقه‌ای می‌گذاریم با هم بپزند و طعم همدیگر را بگیرند.

* برخلاف تصور اولیه که هویج طعم شیرینی به خورشت می‌دهد، این خورشت با داشتن آلو و افزودن لیموعمانی، خورشت ترش‌مزه‌ای محسوب می‌شود.

* اگر می‌خواهید خورشت ملس‌تری داشته باشید، لیموعمانی را حذف کرده و کمی آبغوره به خورشت اضافه کنید.

* به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ هم می‌توانید استفاده کنید.

* این خورشت کم‌آب است و اگر آب زیادی در خورشت ریخته بودید، در ظرف را بردارید تا آب اضافی آن کشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها