فرانسه ـ پرتغال؛ امشب ساعت 23 و 30 دقیقه در فینال یورو

سایه سنگین خروس‌ها روی جام

کسی چه می‌داند، شاید پرتغال قهرمان جام پانزدهم شود و کریستیانو رونالدو هم جایزه بهتر ین بازیکن جام را به دست بیاورد. فوتبال غیر قابل پیش‌بینی است و پر از همین اتفاقات عجیب و غریب، اما اگر به سابقه بازی‌های دو تیم نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد سایه فرانسوی‌ها بدجوری روی سر پرتغالی‌ها سنگینی می‌کند.
کد خبر: ۹۲۰۱۶۲

پرتغال و فرانسه تاکنون 24 بار با هم بازی کردند که حاصلش، 18 پیروزی برای فرانسه، یک تساوی و فقط 5 پیروزی برای پرتغال بوده است. اما نکته جالب بازی‌های رودرروی این دو تیم چیز دیگری است. هر 10 بازی قبلی فرانسه و پرتغال به نفع خروس‌ها به پایان رسیده است؛ 10 بازی بدون حتی یک امتیاز برای پرتغالی‌ها.

90 سال از اولین رویارویی دو تیم در سال 1926 می‌گذرد. آن بازی دوستانه را پرتغالی‌ها 4 بر 2 بردند. پس از آن تا سال 1983، هربار که فرانسه به مصاف پرتغال رفت در چارچوب بازی‌های دوستانه بود تا این که رقابت‌های یورو 1984 از راه رسید. فرانسه میزبان در نیمه‌نهایی آن تورنمنت به مصاف پرتغال رفت و با گل دقیقه 119 میشل پلاتینی، با نتیجه 3 بر 2 حریف را از پیش رو برداشت.

این نیمه‌نهایی 16 سال بعد در یورو 2000 هم تکرار شد. این بار فرانسه میزبان نبود، اما نتیجه باز هم با برد خروس‌ها در وقت‌های اضافی به پایان رسید. گل طلایی زیدان در دقیقه 117 و صعود به فینال.

سومین تقابل نیمه‌نهایی فرانسه ـ پرتغال هم در جام‌جهانی 2006 شکل گرفت؛ دیداری که البته نام تیم برنده‌اش تفاوتی با 2 بازی قبلی نداشت. فرانسوی‌ها باز هم با گلزنی زیدان پرتغال را از پیش‌رو برداشتند تا به دیدار نهایی صعود کنند. حالا بعد از این همه خاطره شیرین برای فرانسه و این همه خاطره تلخ برای پرتغال، نوبت به حساس‌ترین تقابل دو تیم در 90 سال گذشته می‌رسد‌؛ رویارویی در فینال یورو 2016.

از اردوی فرانسه و پرتغال چه خبر؟

ویلیام کاروالیو، اشتیاق زیادی دارد تا بعد از غیبت در بازی نیمه‌نهایی، باردیگر در فینال به ترکیب تیم پرتغال برگردد. البته وضعیت په‌په، مدافع رئالی پرتغالی‌ها هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او که به خاطر آسیب‌دیدگی در بازی با لهستان دیدار نیمه‌نهایی یورو برابر ولز را از دست داده بود، از جمعه در تمرینات گروهی پرتغال شرکت کرد تا برای فینال آماده شود. با این حال احتمالا برونو آلوز به جای په‌په در ترکیب اولیه پرتغال بازی کند.

در مقابل در اردوی فرانسوی‌ها همه چیز آرام است و دیدیه دشام هیچ نگرانی بابت مصدومیت یا محرومیت بازیکنانش ندارد. فرانسه می‌تواند بدون حتی یک تغییر به نسبت نیمه‌نهایی، در فینال هم به میدان برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها