یک دختر فرانسوی ده ساله با طرح ویژه خود، موفق به کسب کمک هزینه تحصیلی تحقیقاتی در سطح دکترا در زمینه رباتیک شده است.
کد خبر: ۹۱۸۸۳۵

به گزارش سیناپرس، یک دختر ده ساله فرانسوی به نام ایوا (Eva) پس از درخواست برای یک طرح آموزشی ساخت رباتی که می‌تواند در خیابان راه برود و مردم را خوشحال کند، جوامع علمی را با شگفتی روبه‌رو کرده است.

مرکز فایو بای فایو برای ارائه خدمات مربوط به تحقیقات در سطح دکترا مشهور است. یکی از مسئولان این مرکز درباره متن نامه این دختر می‌گوید: خیابان‌های پاریس غمگین هستند. من می‌خواهم رباتی بسازم که آنها را دوباره خوشحال کند. هم‌اکنون نحوه کد نویسی ربات‌های تایمو (Thymio) را آغاز کرده‌ام، اما با ساخت آن مشکل دارم. من می‌خواهم به این برنامه ملحق شوم و از مربیان کمک بگیرم.

کت بورلونگان (Kat Borlongan) به عنوان یکی از مقامات مرکز به نامه او چنین پاسخ داده است: تو به وضوح بیان کردی که در ساخت ربات خودت با مشکل مواجه شده‌ای و نیاز به کمک داری. اقرار کردن به این موضوع بسیار شجاعانه است و همین ما را متقاعد کرد تا در این پروژه به تو کمک کنیم. فروتنی و تمایل به یادگیری به منظور پا فراتر گذاشتن از محدودیت‌های ما قلب و روح نوآوری است.

سوراخ لایه ازن درجنوبگان درحال ترمیم است

محققان از ترمیم لایه ازن بر فراز جنوبگان خبر می‌دهند.

به گزارش ایرنا، محققان گفته‌اند، سوراخ لایه ازن بر فراز جنوبگان در سپتامبر 2015 نسبت به سال 2000، حدود چهار میلیون کیلومتر مربع کوچک‌تر شده است. آنها این دستاورد را ناشی از توقف طولانی‌مدت انتشار مواد شیمیایی مخرب می‌دانند. اهمیت لایه ازن در این است که از رسیدن پرتوهای مضر ماورای بنفش خورشید به سطح زمین جلوگیری می‌کند. نبود لایه ازن احتمال ابتلا به سرطان پوست، آب مروارید و آسیب به حیوانات و گیاهان را افزایش می‌دهد.

پروفسور سلیمان، یکی از محققان این پروژه گفت: با وجود این که تولید CFCs را در همه کشورها ازجمله هند و چین از حدود سال 2000 به مرور متوقف کرده‌ایم، هنوز مقدار زیادی کلر در جو باقی مانده است. وی خاطرنشان کرد: کلر طول عمری حدود 50 تا 100 سال دارد. بنابراین لایه ازن به آرامی ترمیم می‌شود، اما انتظار نداریم تا سال 2050 یا 2060 شاهد ترمیم کامل لایه ازن باشیم.

صدای گیاهان شنود می‌شود

محققان با ابداع دستگاهی، امکان کنترل سلامت گیاهان در اثر شنیدن سیگنال‌های ساطع شده از آنان را فراهم می‌کنند.

به گزارش ایرنا، در سال 1873 وجود سیگنال‌های الکتریکی در گیاهان کشف شد.این ابزار با استفاده از دو الکترود که یکی در خاک فرو می‌رود و دیگری به برگ گیاه می‌چسبد، ولتاژ گیاهان را اندازه می‌گیرد.

هدف سازندگان این ابزار که در سوئیس مستقر هستند، درک مکالمات گیاهان و استفاده از این اطلاعات برای فراهم کردن شرایط رشد مطلوب آنان است.

تسهیلات جدید نظام وظیفه به نخبگان

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سربازانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول کار هستند، تسهیلات دریافت می‌کنند.

به گزارش مهر، محمد صاحبکار خراسانی با بیان این که برنامه‌ حمایتی از سربازان برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شده است، عنوان کرد: عدم فعالیت فردی که باید سربازی خود را بگذراند باعث افت فعالیت شرکت دانش‌بنیان می‌شود. از این رو درصدد برآمدیم تا تسهیلاتی را به این افراد ارائه دهیم که بتوانند همزمان با گذراندن دوره سربازی در شرکت دانش‌بنیان خود فعالیت کنند.

وی افزود: طی چند سال گذشته شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها و برگزیدگان کنکور) فراهم شده بود و این افراد، پس از گذراندن دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور تمام وقت در پادگان‌ها نداشتند و با اجرای موفق یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌های دفاعی و دولتی، کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کردند.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اکنون این افراد می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شوند و در شرکت دانش‌بنیان نیز فعالیت کنند. دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون 121نفر توانسته‌اند از تسهیلات نظام وظیفه معاونت علمی برخوردار شوند و در شرکت دانش بنیان نیز به فعالیت خود ادامه دهند.

ربات پلاستیکی

محققان آمریکایی رباتی ساخته‌اند که از هیچ فلزی در آن استفاده نشده است.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه Rutgers آمریکا ربات کاوشگری را طراحی کرده‌اند که برخلاف سایر ربات‌ها دارای یک موتور انعطاف‌پذیر و نرم است و می‌تواند روی سطوح ناهموار و داخل آب حرکت کند.

به گفته سازندگان این ربات منحصر به فرد از آن می‌توان برای عملیات امداد و نجات و حتی ماموریت اکتشاف اعماق فضا استفاده کرد. طراحی این ربات ساده، اما از کارایی بالایی برخوردار است. زمانی که اجزای یک ربات از مواد سخت تهیه می‌شوند دارای ساختاری پیچیده خواهند بود، اما این نمونه جدید با ترکیب خاص خود از سایر ربات‌ها متمایز می‌شود.

این ربات از پلاستیک سیلیکن ساخته شده و تقریبا یک میلیون بار از آلومینیوم، نرم‌تر است و هیچ فلزی در آن به کار نرفته. به همین دلیل برای کاوش در مناطقی با میدان الکترومغناطیسی مناسب است. همچنین محرک‌های دوار نرم با استفاده از فناوری چاپگر سه‌بعدی و لیتوگرافی نرم در داخل چرخ و محور این ربات مونتاژ شده‌اند. داخل چرخ‌ها کیسه‌های هوا وجود دارد که با پر و خالی شدن باد، موجب حرکت کاوشگر می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها