ویژه‌برنامه‌های تابستانی شبکه آموزش اعلام شد

چوب الف در قاب تلویزیون

تابستان گرم در پیش و مدتی است، زنگ تعطیلی آموزش‌های رسمی به صدا درآمده است؛ سه ماه تعطیلی و فراغت برای دانش‌آموزان اما این فراغت سه‌ماهه برای برنامه‌سازان آموزشی رسانه ملی داستان دیگری است. تابستان فصل تلاش و برنامه‌سازی برای اوقات فراغت مخاطبان از تمام سنین، شامل کودک تا بزرگسال است.
کد خبر: ۹۱۶۰۲۲

امروزه شبکه آموزش سیما با سه گروه برنامه‌ساز و با هدف برنامه‌ریزی آموزشی برای توانمندسازی مهارتی و ارتقای سطح معلومات عمومی و تخصصی فعالیت می‌کند.

مدیرگروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش ـ که یکی از گروه‌های سه‌گانه فعال این شبکه است ـ در گفت‌وگو با جام‌جم، تعامل این شبکه با نهادهای آموزشی کشور را موفق توصیف کرد و گفت: ارتباط خوبی میان شبکه آموزش و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و علمی مرتبط به آموزش برقرار است.

مرحله گذار از تخته سیاه

حامد مخبردزفولی افزود: این شبکه در مسیر گذار از پای تخته سیاه به برنامه‌سازی حرفه‌ای تلویزیونی است و با این که آموزش‌های رسمی ذاتا مخاطب‌گریزند، اما برنامه‌های آموزشی این شبکه توانسته‌ مخاطبان قابل توجهی را جذب کند. بسیاری از مخاطبان شبکه‌ای آموزش در شهرستان‌ها و حتی مناطق محروم هستند، چراکه این افراد دسترسی کمتری به مراکز استان‌ها و حتی تهران برای فراگیری برخی آموزش‌ها دارند.

وی درباره برنامه‌های تابستانی شبکه آموزش تصریح کرد: برنامه‌ای مسابقه‌محور با عنوان «مسیر برتر» در حال تولید و پخش است که در نوع خود، نوآوری محسوب می‌شود. در این رقابت، دانش‌آموزان دبیرستانی حضور دارند و به‌دلیل استقبال از این برنامه، تولید و پخش آن در تابستان ادامه خواهد داشت.

مخبر دزفولی با بیان این که ساخت برنامه‌های مهارتی و‌ فنی در دستور کار تابستان قرار دارد، افزود: برنامه‌هایی در حوزه‌های علوم جدید مانند نانو، بیوتکنولوژی، برخی فناوری‌ها و دروس کارگاهی و آزمایشگاهی ساخته و روی آنتن شبکه آموزش خواهد رفت. همچنین فرصت برابر، برنامه‌ای برای برابرسازی فرصت‌ها در تمام مقاطع تحصیلی است.

این برنامه‌ساز، ایجاد انگیزه برای گرایش بیشتر به سمت ادبیات در میان نوجوانان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: برنامه مشاعره، علاوه بر آشنایی بیشتر این قشر با نوع بیان شاعران ایرانی، علاقه‌مندی آنان را هم به ادبیات فارسی افزایش می‌دهد و با اقبال خوبی مواجه شده است. مشاعره سنتی، مشاعره موضوعی، سرایش یا انتخاب شعر، اصلاح بیت‌های نامنظم و مشاعره سرعتی از بخش‌های مختلف رقابت مشاعره هستند.

مخبر‌دزفولی درباره برنامه مناسبتی دوربین هفت، گفت: یکی از آیتم‌های این دوربین، برنامه نان و نمک است که ماه رمضان امسال به معرفی چهره‌های علمی و استادان دانشگاهی می‌پردازد که در بُعد معنوی و اخلاقی نیز دارای شاخص‌هایی هستند؛ به عنوان نمونه پزشک متخصصی که حافظ یا قاری ممتاز قرآن کریم است.

تابستان، فصل مهارت‌آموزی

مدیر گروه مهارت‌های تخصصی و عمومی شبکه آموزش، قاب تلویزیون را فرصتی برای مهارت‌آموزی نوجوان و جوان در فصل تابستان توصیف کرد و گفت: مهارت‌های تخصصی و عمومی شامل مهارت‌های شغلی، فنی و حرفه‌ای می‌شود که تاثیر مستقیم روی معاش، فعالیت‌های اقتصادی و زندگی افراد دارند. لذا برنامه صبحی در تابستان با رویکرد و دکوری تازه و البته با کیفیت HD مهارت‌های سبک زندگی از جمله سلامت و تندرستی، روان‌شناسی، اخلاق فردی و شهروندی و اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کند.

محمدرحیم لیوانی افزود: در ساعات پایانی شب، برنامه‌ای با عنوان سفید پخش می‌شود که در حوزه فرهنگ به مهارت‌های تخصصی می‌پردازد. به عنوان مثال، از استادان طراز اول در هنرهای تجسمی، عکاسی، گرافیک و نقاشی دعوت می‌شود تا در برنامه حضور پیدا کنند.

آموزش با هدف امیدآفرینی

وی ادامه داد: در بخش مهارت‌های شغلی برنامه «من هم می‌توانم» با ایجاد انگیزه، خودباوری و امیدآفرینی در جوانان، آنها را به سمت مهارت‌آموزی و دریافت مشاوره شغلی از افراد ماهر و مراکز فنی و حرفه‌ای سوق می‌دهد. در حوزه آشنایی و پیشگیری خانواده‌ها در حوزه مواد مخدر، برنامه‌ای با مشارکت و همراهی ستاد مبارزه با مواد مخدر با عنوان «خانواده‌ها بدانند» تهیه شده است تا با آموزش نکات مفید به مخاطبان، آنان را در مواجهه با آسیب‌های اعتیاد توانمند سازد.

لیوانی افزود: برنامه معیار افراد را با استانداردها آشنا می‌کند. معیار، دو بخش خارجی و استودیویی دارد؛ بخش خارجی شامل گزارش‌های خبری، مردمی و آزمایشگاه‌های استاندارد است و در بخشی استودیویی، مجری با دعوت از کارشناس مرتبط با موضوع، بحث مشخص شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی «طرح، رنگ، نقاشی» را یکی از برنامه‌های موفق شبکه آموزش در فصل تابستان پیش بینی کرد و افزود: این برنامه برای سه مقطع خردسالان، کودکان و نوجوانان تعریف شده و در دست تولید است. طرح، رنگ، نقاشی در حقیقت یک کارگاه آموزش نقاشی است و قوه تجسمی این قشر خاص را تقویت می‌کند. همچنین عدالتخانه یکی دیگر برنامه‌های این شبکه است. قالب آن مستند نمایشی است و مردم را با مضامین و قوانین حقوقی آشنا می‌کند؛ قوانینی که در زندگی بسیاری از مردم وجود دارد، اما به‌واسطه تخصصی بودن مباحث حقوقی، همگان از کم و کیف این قوانین مطلع نیستند.

این برنامه‌ساز درباره ویژه برنامه رمضانی گروه گفت: برنامه «دوباره نگاه کن» برای ماه مبارک رمضان تولید و پخش می‌شود. در این برنامه، نگاهی فنی و تکنیکی به قصص قرآنی می‌شود و کالبدشکافی قصص قرآنی توسط متخصصان علوم دینی و قرآنی انجام خواهد شد.

گل‌آموز، همراه تابستانی بچه‌ها

مدیرگروه آموزش‌های عمومی شبکه آموزش، تلویزیون را ظرفیتی خاص برای آموزش مفاهیم سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی دانست.

رضا یوسفی برنامه‌سازی در این گروه را به سه مقطع سنی تقسیم‌بندی کرد و گفت: گروه اول، کودک و نوجوان است. برنامه‌ای با عنوان «گل‌آموز» برای این گروه سنی پخش می‌شود که با برنامه‌های کودک شبکه‌های دیگر متفاوت است. محتوا، نوع ساخت، موضوعات و روش اجرای آن توسط یک گروه متخصص آموزشی تهیه می‌شود. در گل‌آموز، بحث‌های سرگرمی و شادی مانند دیگر برنامه‌های کودک وجود دارد، اما قالب موضوعات برنامه جنبه آموزشی دارد و کودکان در آموزش مباحث دخیل هستند.

یوسفی با بیان این‌که بخش دوم برنامه‌سازی به نوجوانان اختصاص دارد، افزود: در بخش نوجوان، برنامه «آبی مثل تو» از شبکه آموزش تولید و پخش می‌شود. سال گذشته، این برنامه به طور روزانه یعنی حدود 300 قسمت تولید و پخش شد و امسال هم با یک بازطراحی تولید خواهد شد. این برنامه هم به دلیل آموزش‌های مهارتی، مورد استقبال مخاطبان نوجوان قرار گرفته است.

این برنامه‌ساز آموزشی، خانواده را سومین بخش برنامه‌سازی شبکه توصیف کرد و گفت: در بخش خانواده و برای فصل تابستان، برنامه شبانه تعریف شده است که به موضوعات سبک زندگی، روان‌شناسی خانواده، مباحث جمعیت، اقتصاد خانواده براساس تفکر اقتصاد مقاومتی، مهارت‌های مشترک مرد و زن در خانواده و... خواهد پرداخت. شبانه هر شب به مدت یک‌ساعت به صورت زنده پخش خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود، مخاطبان قابل‌ملاحظه‌ای را جذب کند.

آموزش، شبکه‌ای بِرندساز

برنامه «دکتر سلام» یک بِرند در برنامه‌های سلامت‌محور است. استادان طراز اول پزشکی در این برنامه مباحث سلامت، پیشگیری و درمان را مطرح می‌کنند، لذا ارتباط فراوانی با برنامه از طرف مخاطبان ایجاد می‌شود. مخاطبان شهرستانی و حتی مناطق محروم این برنامه خیلی بیشتر از مخاطبان تهرانی هستند، چرا که در آن مناطق دسترسی به متخصصان علوم پزشکی خیلی دشوارتر است. همچنین برنامه پرمخاطب «مشاور» به یک برند تبدیل شده و مردم سوالات بسیاری در حوزه‌های حقوقی، پزشکی، خانواده، اقتصادی، بلوغ جوانان، اشتغال و... را با متخصصان برنامه مطرح می‌کنند و به بهترین جواب و راهنمایی می‌رسند.

محمد زندکریمخانی‌

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها