وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ نگاه مسئولان به موقعیتشان نگاه افزایش درآمد و کاسبکارانه و تاجر مآبانه نباشد.
کد خبر: ۹۱۵۴۶۹
نگاه تاجرمآبانه به مناصب پذیرفتنی نیست / آسیب حقوق های نجومی به سرمایه اجتماعی نظام

سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار جام جم‌آنلاین، با اشاره به موضوع پرداخت حقوق های نجومی به مدیران و برخی اظهارات مربوط به اشتباه دولت گذشته در وقوع این مسئله گفت: با گذشت 3 سال از روی کار آمدن دولت یازدهم فرافکنی نسبت به قبل حربه نخ نما شده است؛ شاید در 6 ماه و یا حداکثر یک سال اول پس از روی کار آمدن دولت جدید گاهی پذیرفته می شد که اگر ضعفی هست به دولت قبل ارجاع داده شود اما بعد از 3 سال این فرافکنی ها قابل قبول نیست فرض کنیم مقررات گذشته به گونه ای بوده که بر مبنای آن می توان حقوق بالایی پرداخت شود آیا، دولت یازدهم در این 3 سال نمی توانست این مقررات را اصلاح کند؟

وی ادامه داد: چطور برخی پروژه های مهم مثل مسکن مهر را که به طور فراگیر و با شتاب در کشور در دست اجرا بود تقریبا متوقف کردند آیا نمی توانستند نقص ادعایی در زمینه پرداخت های حقوق های نامتعارف را اصلاح کنند؟

حسینی با اشاره به اینکه در دولت قبل میزان دریافتی اعضای کابینه مشخص و در حد اعضای هیئت علمی دانشگاهها بود تصریح کرد: اولین اقدام دولت یازدهم افزایش حقوق اعضای دولت بود به تبع آن شاهد افزایش حقوق معاونان و دیگرمدیران ارشد بودیم که بار سنگین مالی به ارمغان آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم افزود: به ویژه در شرکت های وابسته، هیات مدیره ها بیمه و بانک ها که دستشان باز است و خودشان تصمیم می گیرند افزایش حقوق ها چشمگیر بود.

حسینی گفت: اگر رسانه ها حقوق های نجومی را افشا نمی کردند همین وضع ادامه می یافت و کسی به فکر برخورد نبود؛اما فشار افکار عمومی به شکلی بود که مسئولان ناگزیر قول اقدام در این زمینه را دادند!

تصمیمات برای برخورد باید قبل از علنی شدن در جامعه آغاز می شد

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: تصمیمات در خصوص برخورد با این تخلف باید قبل ازعلنی شدن در جامعه آغاز می شد تا مانع بروزچنین اتفاقاتی شود. مسئولان دولت فعلی که به دنبال پرونده های گذشته هستند و می کوشند نقطه ضعفی پیدا کنند تا بهره برداری کنند باید لا اقل در کنار خودشان موضوعاتی چون حقوق های نجومی را هم ببینند تا در مجموعه آنها خلاف قانون و شرع صورت نگیرد.

حسینی با اشاره به اینکه بعضی مدیران حقوق های بالا می گیرند در حالی که جامعه از نظر معیشتی با مشکلات عدیده مواجه است اظهار داشت:البته برخی از مدیران فعلی قبلا در بخش خصوصی کار می کردند و در آمدهای سرشار داشتند و دریافت حقوق متعارف قبلی نمی توانست آنها را قانع کند که مسئولیت دولتی بپذیرند لذا حقوق و پاداش آنها را افزودند تا انگیزه حضور در مناصب مدیریتی را پیدا کنند.انگار قحط الرجال است!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت:افزایش حقوق وزرا و مسئولان رده اول بر زیر مجموعه های آنها هم اثر می گذارد به خصوص جاهایی که خودشان تصمیم گیرنده هستند مثل هیات مدیره ها.

نگاه مسئولان به موقعیتشان تاجرمآبانه نباشد

حسینی چنین اتفاقاتی را موجب آثار بسیار نامطلوب دانست و افزود: در نظام اسلامی همه انتظار دارند مدیران حداقل در سطح متوسط مردم زندگی کنند حال که نمی توانند در سطح طبقه ضعیف جامعه باشند. نگاه مسئولان به موقعیتشان نگاه افزایش درآمد و کاسبکارانه و تاجر مآبانه نباشد.مسئولیت در نظام اسلامی براساس گفته امام علی (ع) طعمه و فرصتی برای بهره برداری نیست، بلکه امانتی بر دوش مسئول است که نباید در آن خیانت کند.

وی گفت: امام راحل و رهبری برای ما الگوی ساده زیستی هستند حال اگر مدیران در این حد نمی توانند اهل زهد و پارسایی و وارستگی باشند لا اقل به دنبال زندگی اشرافی نباشند .

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی امتیاز نظام اسلامی را کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرد و ادامه داد: با صرفه جویی می شود گره گشایی از مشکلات مردم کرد؛ما هم می توانستیم در سفرهای داخلی و خارجی از هواپیمای اختصاصی استفاده کنیم اما هرگز به خود اجازه نمی دادیم چنین کاری کنیم که هزینه های گزافی داشت حتی برخی سفرها را زمینی می رفتیم تا هزینه ای بر دوش وزارتخانه نباشد و پول آن صرف پروژه ای کوچک شده یا به برخی از برنامه های فرهنگی و هنری و موسسات و افراد مورد نیاز کمک شود.

دولتی ها که ادعای خزانه خالی داشتند چگونه حقوق های نجومی پرداخت می کنند؟

وی در ادامه گفت و گوی خود اظهار داشت: دولتی ها که ادعا می کردند خزانه خالی است چگونه این حقوق های نجومی را پرداخت می کنند ولی برای انجام کارهای عمرانی و پروژه های اساسی دیگر می گویند پول نداریم! این گفته آنها در حالی است که صاحبنظران می گویند درآمد دولت در سال های اخیر بیشترهم شده هر چند که قیمت نفت کم شده اما چون در تبدیل دلار به ریال از ابتدای دولت یازدهم مبنا بیش از 3 هزار تومان بود در حالی که در گذشته با حدود هزار تومان این تبدیل صورت می گرفت.

حسینی اظهار داشت: عجیب اینکه هنوز بعضی مدیران و رسانه ها در پی نحوه لو رفتن این فیش های حقوقی و افراد دخیل در این روشنگری هستند و می گویند کار خلاف اخلاق و شرع صورت گرفته است مگر مردم را محرم نمی دانیم؟ مگر از لزوم شفافیت صحبت نمی کنیم پس چرا می خواهیم صورت مسئله و مقصر ماجرا را تغییر دهیم؟

وزیرفرهنگ و ارشاد دولت دهم گفت: اگر مردم تا کنون از نظام حمایت کرده اند و به مسئولان اعتماد نموده اند به دلیل تلقی آنها در مورد زندگی ساده مسئولان بوده است،و انتظار ندارند کارگزاران نظام اسلامی اهل تشریفات و تجملات و زندگی اشرافی باشند لذا مسئولان نباید با چنین رفتاری به این حسن ظن و سرمایه اجتماعی آسیب وارد کنند.

دستگاههای نظارتی به موقع به وظیفه خود عمل نکردند

وی ادامه داد: دستگاههای نظارتی در مورد پرداخت های نجومی به موقع به وظیفه خود عمل نکردند اینکه الان صحبت از برخورد می کنند دیر هنگام است، کارشناسان سازمان بازرسی در دستگاهها حضور دارند و باید به موقع این اشکالات را گزارش کنند تا پیشگیری و یا برخورد لازم صورت گیرد به هر حال مصالح نظام بالاتر و مهم تر از منافع افراد است و باید با متخلفان بدون ملاحظه برخورد شود.مجلس نیز صرفا محل وضع قانون نیست بلکه وظیفه نظارتی از اهمیت بالایی برخوردار است .اگر این وظیفه درست عمل شود کمتر شاهد چنین اتفاقات خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است: هر چند که حالا دیر شده اما حالا که در سطح عمومی مطرح شده باید با قاطعیت با تخلفات برخورد شود.

گاهی قوانین دور زده شده و تفسیر به رای می شود

وی ادامه داد: احتمال داردجریان رسانه ای حامی دولت مسایل دیگر را عمده کند تا این موضوع مهم به فراموشی سپرده شود نهایتا با یکی دو نفر برخورد شده و مسایل فروکش کند.در حالی که نباید ازکنار این موضوع به سادگی گذشت بلکه باید آن را فرصتی برای ریشه یابی و درمان و علاج قطعی قرار داد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که علت وقوع چنین اتفاقی به خلاء قانونی مرتبط می شود یا عدم اجرای قانون گفت: گاهی قوانین دور زده می شود و تفسیر به رای می شود و می گویند این شرکت ها مشمول مقررات دولتی نیستند هر چند وابسته به دولت هستند!با این توجیه برخی از شرکت های دولتی حیات خلوتی برای کسانی شده که قصد سوءاستفاده دارند.

وی ابراز امیدواری کرد برای جبران تبعات منفی این ماجرا اقداماتی اساسی صورت گیرد تا هم از بیت المال صیانت شود و هم از تکرار چنین اشکالاتی جلوگیری شود.

گفت و گو از : مریم شریف زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها