گفت و گوی «جام سیاست» با میرهادی قره‌سید رومیانی

حقوق بشر برای سلطه

رفتار دولتمردان آمریکا در داخل با شهروندان خود حاکی از برخورد به صورت مصادره مطلوب به نفع خود آمریکاست. برخورد با سیاهپوستان و استفاده ابزاری از شهروندان در انتخابات را هم می‌بینیم، در جایی ارزشی برای آنها قائل نمی‌شوند و از طرف دیگر با توجه به نزدیکی به انتخابات استفاده ابزاری حتی از فوت محمدعلی کلی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۱۱۹

این بخش از اظهارات میرهادی قره‌سید رومیانی، کارشناس حقوق بین‌الملل و عضو کمیسیون قضائی حقوقی مجلس نهم در گفت‌وگو با جام سیاست است.

او می‌گوید: در مواردی شاهد دستمایه قرار گرفتن حقوق بشر از سوی آمریکا در مورد دیگر کشورها از جمله عراق هستیم که از این دستمایه در جهت سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت‌های دیگر استفاده می‌کند.

حقوق بشر آمریکایی تابعی از حقوق بشر بین‌الملل است یا اهداف دیگری را دنبال می‌کند؟

حقوق بشر آمیخته‌ای از فرهنگ‌ها، سنت‌ها، اخلاق، قوانین و مقرارت بشری است که توانسته آنها را جمع و به عنوان حقوق مطرح کند. باید ببینیم آیا حقوق بشر آمریکایی تابع حقوق بشر بین‌الملل است و آبشخورش کجاست؟ آیا دنبال این است که حقوق حقه بشری را حفظ کند یا در پشت پرده آن دولتمردان این کشور به دنبال مطالب دیگری هستند. با نگاه سطحی می‌بینیم حقوق بشر دنیا براساس میثاق‌نامه‌ای است که در کل دنیا یکی است، اما نماینده شوروی سابق در سازمان ملل قاعده‌ای را وضع کرد که رابطه نسبیت فرهنگی نام دارد به این معنی که هر فرهنگی سنت‌های خاص خود را دارد، از دریچه یک فرهنگ نمی‌توان فرهنگ دیگری را مورد بحث و مقایسه قرار داده و آن را محکوم یا تثبیت کرد. یعنی ممکن است عمل و عکس‌العملی در جامعه‌ای به عنوان ارزش تلقی شده ولی در جامعه دیگر به عنوان ضدارزش تلقی شود.

آمریکا می‌خواهد از روزنه حقوقی خود تمام فرهنگ‌ها و حقوق جامعه را بررسی و نتیجه خروجی مورد نظر خود را به جامعه بدهد.

در کشور آمریکا شاهد چه مواردی از نقض حقوق بشر هستیم؟

رفتار داخلی دولتمردان آمریکا با شهروندان خود حاکی از برخورد به صورت مصادره به مطلوب به نفع خود آمریکاست. برخورد با سیاهپوستان و استفاده ابزاری از شهروندان در انتخابات را هم می‌بینیم، در جایی ارزشی برای آنها قائل نمی‌شوند و از طرف دیگر با توجه به نزدیکی به انتخابات استفاده ابزاری حتی از فوت محمدعلی کلی می‌شود، همه رقبای انتخاباتی از این مراسم به نفع خود استفاده کردند شاید در دل اینها و تاریخ اینها این نوع رابطه انسانی ایجاد نشده بود، برخورد مقرراتی و برخورد پلیس با سیاهپوستان نشان‌دهنده این است که هیچ ارزشی برای آنها قائل نمی‌شوند. از بین بردن امنیت روحی روانی و شخصی افراد نوعی نقض حقوق بشر در حوزه شخصی است.

در حوزه بین‌الملل آمریکا فشارهای متعددی برای نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در دنیا دارد. یکی از حیاتی‌ترین اصول حقوق بشر آزادی افراد در چارچوب قانون است در حالی که در فهرست‌های مختلفی که سرمنشأ حقوقی و محکمه‌ای ندارد و فقط از طریق خزانه‌داری آمریکا صادر می‌شود، حقوق مسلم افرادی را در دنیا تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها را محدود می‌کند، در اتاقی می‌نشینند و اسامی هزار نفر را می‌دهند که نمی‌توانند ویزا بگیرند و حساب‌های بانکی‌شان توقیف می‌شود.

برداشت غیرقانونی اموال ایران نمونه‌ای از اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا علیه ایران است که نقض حقوق بین‌الملل و نقض حقوق شهروندان ایرانی در آمریکا و ایران بوده که کاملا مغایر با حقوق بین‌المللی است، زیرا در حقوق بین‌الملل اصلی به نام اصل مصونیت قضایی دولت‌ها وجود دارد که آمریکا آن را نقض کرده است. این که یک طرفه قانونی را وضع و اجرا و برای طرف دیگر حق و حقوقی قائل نشویم، زیر پا گذاشتن اصول دادرسی و آیین محاکمه عادلانه است.

به مواردی از نقض حقوق ایران از سوی آمریکا اشاره کردید. این در حالی است که در سال‌های گذشته شاهد مطرح شدن پرونده‌هایی به بهانه نقض حقوق بشر در ایران از سوی آمریکا نیز هستیم. در این رابطه به چه پرونده‌هایی می‌توان اشاره کرد؟

موضوعاتی که دستاویز گزارشگر ویژه حقوق بشر شده که تحت تاثیر کشورهاست؛ آزادی افراد، آزادی بیان و اعدام‌هاست؛ می‌گویند بیشترین اعدام‌ها در ایران انجام می‌شود. این در حالی است که نرم اساسی اعدام‌های ما در مواد مخدر است. در پاسخ به حوزه بین‌الملل اظهار می‌داریم ایران به عنوان مرکزیت ترانزیت و قاچاق مواد از شرق به غرب و اروپا وآمریکاست و در واقع در حال پرداخت هزینه‌های قاچاق از شرق به غرب هستیم، یعنی ما هم کشته می‌دهیم و هم هزینه در حوزه بین‌الملل که این مواد از طریق ایران به غرب و آمریکا نرود و این موجب رسوب مواد در ایران می‌شود، ما بهای آزادی و سلامت و امنیت غرب و آمریکا را در داخل ایران می‌دهیم و به این ترتیب آنها باید ما را تشویق کنند.

با علم به این موضوع و بی‌اعتنا به مبارزات ایران در حوزه مواد مخدر و حمایت‌های دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل از ایران، افراد اعدام شده را گواه نقض حقوق بشر در ایران می‌دانند. چنین استدلالی از سوی آمریکا غیرمنطقی است. اینها همه در شرایطی است که آمریکا بدون در نظر گرفتن این آمار دلخراش که در بسیاری موارد خود نقض حقوق بشر به شمار می‌رود، داعیه حقوق بشر در جهان سر داده و دیگر کشورها را با استناد به آمار اعدام در آنها به نقض حقوق بشر متهم می‌کند و آن را دستمایه بسیاری سوءاستفاده‌های سیاسی خود قرار داده است.

در مواردی شاهد دستمایه قرار گرفتن حقوق بشر از سوی آمریکا در مورد دیگر کشورها ازجمله عراق هستیم که از این دستمایه در جهت سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت‌های دیگر استفاده می‌کند. این اتفاقات چطور رخ می‌دهد؟

بله آمریکا حتی حقوق بشر را نیز دستمایه سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت‌های جهان قرار می‌دهد و این یعنی سوءاستفاده بی‌رحمانه از نام و عنوان حقوق بشر در جهت امیال و آمال غیرقانونی و فریبکارانه سیاسی، نظامی و اقتصادی. آمریکا به بهانه‌های مختلف دستاویزهای خاصی را در خاورمیانه قرار داد: در جنگ و حمله به عراق عنوان کرد این کشور دارای سلاح هسته‌ای است به همین بهانه به عراق حمله کرده و کشتارهای بسیاری را ایجاد کرد، اما در نهایت سلاح هسته‌ای در عراق پیدا نشد و این موجب شرمساری دولتمردان آمریکایی شد. آمریکایی‌ها تغییر استراتژی دادند و گفتند به دنبال مفاهیمی باشیم که برای مردم ملموس و قابل مشاهده نباشد؛ سلاح هسته‌ای قابل مشاهده است و همه می‌فهمند، اما در حوزه حقوق بشر و حوزه‌های اعتباری چون چیزی قابل لمس نیست که مردم آن را ببینند فحوایی ایجاد و برخی موافق و مخالف می‌شوند.

برای همین مسائل حقوق بشری و پرونده‌ای حقوقی علیه کشورها تنظیم کردند بخصوص علیه ایران؛ در واقع این کشور از مشاهده به موارد اعتباری تغییر استراتژی داد که می‌توانند با آنها بازی کرده و حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند. در حوزه حقوق بشر این لاپوشانی‌ها براحتی انجام و هزینه‌ای ندارد و لشکرکشی و خونریزی هم ندارد و از طرفی موجب از بین رفتن حیثیت و اعتماد عمومی به آن جامعه و آن کشور می‌شود.

انقلاب‌های رنگی را در دنیا ببینید، تاثیراتی که این نوع برخوردها در شعله‌ور کردن آتش انقلاب‌های رنگی در خاورمیانه داشت چقدر بود حال آن که در ایران با توجه به تیزبینی که وجود دارد، همه این مسیرها خنثی شد. ما هم باید استراتژی دفاعی، نه دفاعی به این معنی که آنها حمله حقوق بشری کنند و ما دفاع کنیم بلکه باید استراتژی تدافعی داشته باشیم و پرونده‌هایی علیه آمریکا مطرح کنیم و ما هم از سازمان ملل بخواهیم گزارشگر ویژه حقوق بشر به این کشور بفرستد و موارد متعدد نقض حقوق بشر را در این کشور اعلام کند.

به چه مواردی از نقض حقوق بشر آمریکا در سطح دنیا می‌توان اشاره کرد؟

آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در دنیاست؛ فرآورده‌های تراریخته و ژن مواد را در حوزه‌های غذایی و انسانی دستکاری می‌کنند؛ باید کلیسا و حوزه به این مساله ورود کند، زیرا از دیدگاه ادیان، علما و دانشمندان این کار منفور است، اما آمریکا وارد شده است. مسمومیت‌ها و انقطاع نسل‌ها در دنیا حاصل برخوردهای آزمایشگاهی فناوری و تکنولوژی غیرصحیح در آمریکاست. یکی از مواردی که کل دنیا باید روبه‌روی آن بایستد و نقض حقوق بشر است و ریشه سلامت ذهنی، جسمی و روحی افراد را از بین می‌برد، بزرگ‌ترین موضوعی است که می‌تواند علیه آمریکا مطرح شود یا مسائل مربوط به موضوع محیط‌زیست، زیرا حقوق بشر از حوزه اجتماعی و جمعی بیرون آمده و تا حوزه داخلی و شخصی افراد وارد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها