در یکی دو سال اخیر، شاهد پیشرفت زیادی در زمینه فناوری‌های واقعیت مجازی در دنیا بوده‌ایم. عینک‌های واقعیت مجازی، دستگاه‌هایی دیجیتال هستند که می‌توانند تصاویری سه‌بعدی و باکیفیت بالا را در برابر چشمان کاربر نمایش دهند.
کد خبر: ۹۱۲۳۶۳

در این میان، دو محصول با نام‌های ریفت و وایو، اصلی‌ترین بازیگران این میدان هستند. با این که فناوری واقعیت مجازی هنوز ابتدای راه خود قرار دارد، این دو محصول توانسته‌اند مشتریان مشتاق زیادی را جلب کنند، اما چه تفاوتی میان این دو محصول وجود دارد؟

ریفت و وایو را می‌توان از چند نظر مورد مقایسه قرار داد. اگر کیفیت تصاویر تولید شده توسط دستگاه را معیار قرار دهیم، وایو یک سر و گردن بالاتر از ریفت قرار می‌گیرد. وایو به خاطر مجهز بودن به سامانه شناسایی حرکت، امکان تولید تصاویر واقعی‌تری را در خود دارد. با این که ریفت در حال حاضر از این توانایی برخوردار نیست، قرار است بزودی دستگاهی مجزا را برای شناسایی حرکات کاربر به بازار عرضه کند.

شرکت‌های عینک‌های واقعیت مجازی برای این که بازاری انحصاری برای خود داشته باشند، رویکردی همانند شرکت‌های تولیدکننده کنسول بازی در پیش گرفته و بازی‌هایی ویژه دستگاه خود عرضه می‌کنند. ریفت از نظر تعداد بازی‌های طراحی شده، جلوتر از وایو است. با وجود این شاید اقبال بیشتر به سوی وایو سبب شود تعداد بازی‌های ویژه آن نیز با شتاب بیشتری افزایش یابد.

یکی از موارد مهم در استفاده از تجهیزات نمایش واقعیت مجازی، راحتی در استفاده از آنهاست. اگر شما فردی عینکی باشید، کار با ریفت برایتان مشکل خواهد بود. ولی وایو به گونه‌ای طراحی شده که کار با آن در حین به چشم داشتن عینک طبی دشوار نباشد. یکی دیگر از مشکلاتی که در استفاده از ریفت به چشم می‌خورد، تجمع بخار خروجی از بینی و مه گرفتگی صفحه نمایش است؛ در حالی که رقیب ریفت چنین نقصی ندارد و مشکلی اینچنینی در دید کاربر ایجاد نمی‌شود. البته ریفت از نظر سادگی در نصب، از وایو جلوتر است. هدفن ریفت درون خود دستگاه قرار دارد و به طور کلی نصب دستگاه و نرم‌افزارهای آن کار آسانی است. این در حالی است که نصب وایو زمانبر است و پیچیدگی‌های گوناگونی دارد.

اگر مساله ایمنی در بازی برایتان مهم است، وایو گزینه‌ای بهتر به شمار می‌رود. وایو دارای سامانه شناسایی 360 درجه‌ای محیط است و در صورتی که کاربر بخواهد، می‌تواند دیوارهایی مجازی‌ به منظور نشان دادن محدوده ایمن برای بازی به کاربر نشان دهد. بعلاوه، وایو در جلوی خود دوربینی دارد که در صورت نیاز، کاربر می‌تواند تصویر محیط واقعی را به او نشان دهد.

در نهایت هم به بحث قیمت می‌رسیم. وایو با قیمت 799 دلار (حدود دو میلیون و 765 هزار تومان) و ریفت نیز با قیمت 599 دلار (حدود دو میلیون و 72 هزار تومان) عرضه می‌شود. با در نظر گرفتن این تفاوت قیمت و مزایای هر کدام از این دستگاه‌ها، شاید انتخاب وایو معقول‌تر باشد.

مترجم: صالح سپهری‌فر - جام‌جم
منبع: Gizmag

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها