سریال انیمیشن دنیای حشرات با نام اصلی «کوچک: زندگی خصوصی حشرات» ساخت کشور فرانسه است که در حال حاضر از شبکه پویا پخش می‌شود. این کار جالب یکسری انیمیشن‌های کوتاهی است که زندگی روزانه حشرات کوچک را از منظر دید یک پرنده نشان می‌دهد، طوری که انگار با استفاده از لنزی که ماجرا‌ها را به صورت تقلید طنزآلود شاعرانه‌ای از زندگی طبیعی تغییر می‌دهد، ساخته شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۱۹۴۶

ایده ساخت این سریال از اینجا به وجود آمد که در حدود 10 سال قبل توماس زابو و هلن جیراد یک فیلم کوتاه بدون دیالوگ خیلی منحصربه‌فرد ساخته بودند که با استفاده از تکنیک ترکیب تصاویر رایانه‌ای حشرات روی پس‌زمینه‌های فیلمبرداری شده واقعی و غیرانیمیشنی تهیه شده بود.

وقتی فیلیپ دلارو تهیه‌کننده کمپانی «فوتو ریکون» این کار را دید بلافاصله به آنها پیشنهاد ساخت یکسری انیمیشن کوتاه تلویزیونی و یک فیلم بلند با استفاده از این تم و این سبک تلفیقی را داد و با موافقت هر دو طرف این سریال انیمیشن در دو فصل 177 قسمتی به همراه دو کار مناسبتی و یک کار بلند سینمایی ساخته شد که سری تلویزیونی آن برای اولین بار در اکتبر 2006 از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه پخش شد.

با وجود این که در این کار عموما از تصاویر روستایی فرانسه استفاده شده، منتهی شباهت کلی این فضای روستایی در اکثر کشورهای دنیا و بدون دیالوگ بودن کار موجب شده که این کار در نظر بیننده‌های کشور‌های مختلف دنیا مطلوب باشد. به طوری که این سریال تاکنون به بیش از صد کشور دنیا برای پخش تلویزیونی و 30 کشور برای پخش ویدئویی فروخته شده است.

البته باید اعتراف کرد دیدن یک کار کودک انیمیشنی رایانه‌ای که بدون دیالوگ داستان را پیش ببرد و پرچانگی‌های معمول کارهای امروزی را نداشته باشد اتفاق خوشایندی است. در واقع انگار به تماشای مستند نشنال‌جئوگرافی نشسته‌اید که به سبک تکس‌آوری (انیماتور معروف آمریکایی) کار شده باشد.

این سریال انیمیشن بدون دیالوگ است و صدای کار ترکیب خاصی از صدای واقعی حشرات، صدا‌های ضبط شده محیط اطراف و جلوه‌های صوتی مصنوعی است. جلوه‌های صوتی و موسیقی متن نقش بسزایی در بهتر دیده شدن جلوه‌های تصویری ایفا می‌کنند و زبان خاص این دنیا منحصربه‌فرد را می‌سازند که برای مخاطب بزرگ و کوچک قابل درک است. علاوه بر این جلوه‌های صوتی این کار حس کمدی و طنز بزن‌و‌بکوب کار را تقویت می‌کنند.

استفاده از فضاهای طبیعی

شخصیت‌های این سریال که انواع مختلف حشرات هستند با استفاده از انیمیشن رایانه‌ای به صورت 3D مدلسازی شده‌اند و روی پس‌زمینه‌ای از فضاهای طبیعی قرار داده می‌شوند. استفاده از این تکنیک به سازندگان این امکان را می‌داد که هم حشرات را به شکل کارتونی نشان دهند و هم زمان جنبه‌های طبیعی یک مستند حیوانات را هم داشته باشند. سبک این سری انیمیشن حفظ یک تعادل هوشمندانه بین رئالیسم و کارتون است.

هر قسمت از سریال داستانی مستقل و معمولا طنزآلود دارد. حشراتی که در هر قسمت قهرمان اصلی ماجرا هستند اغلب فعالیت‌های انسان‌گونه انجام می‌دهند که به طرز مضحکی هوشمندانه و مفرح هستند و گاهی هم به وضعیت غم‌انگیزی منجر می‌شوند. صحنه‌های پس‌زمینه معمولا تصاویر مناطق روستایی فرانسه هستند و شامل خانه‌های کشاورزان، حصارها، ماشین‌ها، سطح جاده‌ها، لوله‌های فاضلاب، ناودان‌ها و سطل‌های آشغال هستند. در اپیزود‌های فصل اول این سریال انسان‌ها خیلی بندرت و در حاشیه دیده می‌شوند و حیوانات بزرگ مزرعه شاهد اصلی انواع فعالیت‌های این حشره‌ها، عنکبوت و نرم‌تنان هستند، اما در فصل دوم در بعضی از قسمت‌ها برخورد‌های واضح‌تری با انسان‌ها دیده می‌شود.

به طور کلی شباهت‌های زیادی میان این سریال و فیلم مستند «میکروکوموز: ساکنین علفزار» ساخت 1996 فرانسه دیده می‌شود؛ مثلا در استفاده از همین صحنه‌های مزارع و زندگی روستایی، زوایای دوربین و شات‌های مشابه در فیلمبرداری یا موسیقی متنی که بیشتر شامل قطعات پیانوی تکرارشونده با پایان باز است.

مدلی برای ساخت انیمیشن

سازندگان این اثر مدعی‌اند که کارتون‌های دهه‌50 کمپانی وارنر مدلی برای ساخت این انیمیشن‌ها بوده است؛ به این معنا که قسمت بزرگی از کار متکی بر فیلمنامه تصویری است. در هر قسمت معمولا ماجرای در گیر شدن یک یا چند تا از شخصیت‌ها در موقعیت خاصی نشان داده می‌شود و هر قسمت خط داستانی متفاوتی دارد مثل مسابقه سرعت چند حشره‌ای که یادآور سکانس مسابقه اتومبیلرانی در فیلم جنگ ستارگان است یا عنکبوتی که در یک بادکنک پر‌شده با گاز هلیوم گیر کرده یا ملخی که موذیانه حشرات از همه جا بی‌خبر را با استفاده از تیر و کمانی که از یک داس علف چین ساخته شده پرتاب می‌کند.

این سریال در حدود 18 شخصیت حشره دارد که در قسمت‌های مختلف آن حضور می‌یابند و هر کدام از آنها رفتارهای شخصیتی و عادت‌های مخصوص خود را دارند. حشراتی که در بیشتر ماجرا‌ها حضور دارند کفشدوزک، ملخ، مگس‌ها، مورچه‌ها، عنکبوت‌ها و حلزون‌ها هستند.

این سریال برنده جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف شده است؛ ازجمله جایزه بهترین سریال انیمیشن TVFI 2012، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره هیرو شیما 2008، جایزه بهترین سریال انیمیشن برای همه گروه‌های سنی جشنواره کارتون بی 2007، جایزه سنات فرانسه 2007 و جایزه جشنواره لوشان 2006.

سال 2012 در پی موفقیت خوب سریال ساخت یک فیلم بلند سینمایی قطعی شد. این فیلم که «کوچک: دره مورچه‌های گمشده» نام دارد در ژانویه 2014 بر پرده سینما‌های فرانسه به نمایش درآمد. در حقیقت سازندگان این سری تلویزیونی تصمیم گرفته بودند رپرتوار خود را به صورت یک فیلم بلند سه‌بعدی 89 دقیقه‌ای بدون دیالوگ که داستان کفشدوزک تنهایی را که در جریان ماجرایی گیر یک دسته مورچه سیاه می‌افتد حکایت می‌کند به نمایش بگذارند.

این کفشدوزک در جریان ماجرا‌ها با مورچه‌ها دوست می‌شود و به آنها کمک می‌کند بر مورچه‌های قرمزمهاجم غلبه کنند. ولی این مسیری خطرناک است که نیاز به یک جنگ پهلوانانه دارد. البته داستان کار اندکی تم بزرگسالانه و اخلاقی هم دارد و نشان می‌دهد همیشه خیر بر شر غلبه می‌کند و ماجرای عاشقانه لطیفی به سبک هالیوودی در کنار اینها دیده می‌شود. کارگردانان این فیلم سینمایی نیز هلن جیراد و توماس زابو هستند.

این فیلم بلند سینمایی نیز برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف شده است؛ ازجمله جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان شیکاگو، جشنواره انیمیشن و کارتون چین، پنجمین جایزه مگ رایت برای بهترین فیلم خارجی و چهلمین جایزه سزار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها