خاله‌ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سال‌هاست با همسر و فرزندانش در نیویورک زندگی می‌کند. او سکوت را شکسته و از زندگی خود گفته است. او ناگفته‌هایی از زندگی رهبر بسته‌ترین کشور دنیا را نیز بیان کرده است.
کد خبر: ۹۰۸۷۶۹
ناگفته های خاله رهبر کره شمالی: اون همیشه با یک توپ بسکتبال می‌خوابیده است

به گزارش جام جم آنلاین ، او یک زن کره‌ای ۶۰ ساله است که به همراه همسر خود در خیابان‌های نیویورک قدم می‌زند.

او زنی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌ پست» با لحاظ کردن مراقبت‌های امنیتی، نظیر نمایش ندادن چهره و فاش نساختن نامی که با آن در آمریکا زندگی می‌کند، به سراغش رفته است.

او خاله‌ کیم جونگ اون، رهبر کنونی کره شمالی، است و ۱۸ سال می‌شود به همراه همسر و سه فرزندش به آمریکا گریخته است.

روزنامه واشنگتن پست روز جمعه در گزارشی پرده از جزییات زندگی زوجی برداشت که زمانی در برن، پایتخت سوئیس، مسئول نگه‌داری فرزندان رهبر پیشین کره‌ شمالی بودند. کیم جونگ اون، رهبر فعلی کره‌ی شمالی، یکی از آن‌ها بود.

کره شمالی کشوری است که هر چند رهبرش می‌گوید تنها در صورت تهدید از سوی دیگر قدرت‌های اتمی جهان، از سلاح اتمی برای دفاع از خود بهره می‌گیرد، اما همچنان آزمایش‌های اتمی‌اش بحث‌برانگیز است.

کشوری که پاسخ کوچک‌ترین مخالفت شهروندان خود را با اعزام آن‌ها به اردوگاه‌های کار اجباری می‌دهد، اردوگاه‌هایی که افراد در آن‌ها از فرط گرسنگی حتی مجبور به خوردن موش می‌شوند. اینترنت در این کشور امری عمومی نیست.

طرز لباس و آرایش خاله رهبر کره شمالی که در گزارش واشنگتن پست با نام کو یونگ سوک معرفی می‌شود «سنتی و محافظه‌کارانه» توصیف شده است. کو به همراه همسر خود که در گزارش ری گونگ معرفی می‌شود در شهر نیویورک زندگی می‌کنند. آن‌ها در خانه‌ای دو طبقه که سرویس امنیتی آمریکا بخشی از پول خریدش (۲۰۰ هزار دلار) را پرداخت کرده است زندگی می‌کنند.

این زوج که یک مغازه لباس‌شویی دارند در سال‌های گذشته با سیا (CIA) نیز همکاری می‌کرده‌اند. سیا به دنبال جزییاتی از زندگی افراد خانواده‌‌‌های مهم در کره شمالی است. گاهی با عکسی به سراغ‌شان می‌آیند و درباره هویت افراد عکس سوال می‌کنند.

«ری» البته تاکید می‌کند اطلاعاتی که به سیا داده‌اند هیچ‌گاه جنبه محرمانه نداشته است: «ما چیزی نمی‌دانستیم، ما فقط از بچه‌ها مراقبت می‌کردیم و در درس‌ها کمک‌شان بودیم، بنابراین با این‌که شاهد بسیاری از بخش‌های زندگی خصوصی آن‌ها بودیم ولی چیزی از مسایل محرمانه نظامی یا اتمی نمی‌دانیم.»

آن‌ها به هر حال می‌توانند جزییاتی را ارائه دهند که کسب آن‌ها از درز دیوارهای اطلاعاتی ضخیم دورتادور کره شمالی مشکل است. اطلاعاتی نظیر اینکه رهبر کنونی کره شمالی متولد ۱۹۸۴ است و نه آن‌طور که اعلام شده ۱۹۸۲ یا ۱۹۸۳، و این به معنای آن است که او در هنگام رسیدن به قدرت جوان‌تر از آن بوده که اعلام شده است.

کو و ری درباره تاریخ تولد رهبر کره اطمینان دارند چون او هم سن یکی از پسران‌شان است و از همین رو هم‌بازی کودکی هم بوده‌اند.

گزارشگر واشنگتن پست در گزارش خود تاکید می‌کند که بخشی از خاطرات این زوج امکان راستی‌آزمایی دارد ولی بخشی دیگر یا قابل راستی‌آزمایی نیستند و یا به نظر ناکامل می‌رسند. سازمان سیا از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

زندگی در برن سوئیس، اسکی و شنا و بسکتبال

کو و ری مسئول نگهداری از فرزندان رهبر پیشین کره شمالی در برن سوئیس بوده‌اند. آن‌ها در سال ۱۹۹۲ وارد برن شدند و تا ۱۹۹۸ در آن‌جا زندگی می‌کردند. کسی در آن‌جا نمی‌دانست که کودکانی که کو از آن‌ها مراقبت می‌کند، کودکان خودش نیستند. آن‌ها در آن‌جا مثل یک خانواده زندگی می‌کردند.

آن‌ها در خانه کره‌ای صحبت می‌کرده‌اند و غذای کره‌ای می‌خورده‌اند ولی در عین حال بچه‌ها را به دیزنی‌لند پاریس می‌برده‌اند یا این‌که در آلپ اسکی می‌کرده‌اند و یا برای شنا به ریویرای فرانسه می‌رفته‌اند و در رستوران‌های ایتالیایی غذا می‌خورده‌اند.

کو درباره خواهرزاده‌اش که اکنون رهبری کره شمالی را بر عهده دارد می‌گوید: «او هیچ وقت دردسرساز نبود اما بداخلاق و بی‌تحمل بود.» او در مخالفت با مادرش حتی اعتصاب غذا می‌کرده است. او عاشق بسکتبال و از طرفداران پر و پا قرص مایکل جردن بوده است تا آن‌جا که با یک توپ بسکتبال در آغوش می‌خوابیده است.

او ابتدا با تشوریق مادرش به بسکتبال علاقه‌مند شده بوده، چرا که مادرش به او گفته بود اگر بستکتبال بازی کند قدش که از بقیه دوستانش کوتاه‌تر بوده، بلند خواهد شد.

کیم از سال ۱۹۹۲ می‌دانست که قرار است جانشین پدرش باشد، این موضوع در تولد هشت سالگی‌اش به او اعلام شده بود اما تنها در اکتبر ۲۰۱۰ بود که این موضوع به صورت عمومی طرح شد.

از کره شمالی تا آمریکا

کو و ری تا ۱۹۹۸ و وقتی که مادر رهبر فعلی کره شمالی به سرطان سینه مبتلا شد در سوئیس بودند. بعد از ابتلای خواهر کو به سرطان، کو و ری که نگران از دست دادن ارتباطشان با خانواده حاکم در کره شمالی بودند و همچنین می‌ترسیدند به دلایل متعدد مورد بی‌مهری نظام حاکم قرار بگیرند تصمیم به فرار می‌گیرند. نگاهی به اعدام جانگ سونگ تک، شوهر عمه‌ی کیم جونگ اون، در سال ۲۰۱۳ نیز می‌تواند صحت ریشه‌های چنین هراسی را تایید کند.

در این زمان این خانواده ابتدا به سفارت آمریکا در برن رفتند، از آن‌جا به فرانکفورت انتقال داده شدند و تا زمانی که به خاک آمریکا رسیدند حتی کره جنوبی نیز از فرار آن‌ها اطلاع نداشت. آن‌ها بر خلاف بسیاری از دیگر فراریان کره شمالی، آمریکا را به کره جنوبی ترجیح داده بودند.

کو و ری هر چند سال‌هاست که به دور از کره شمالی زندگی می‌کنند همچنان مراقب‌اند که درباره رژیم سیاسی این کشور «تندگویی» نکنند. ری، همسر کو، حتی می‌گوید امیدوار است بتواند به پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، بازگردد. او البته اهداف بلندپروازانه‌ای دارد. او می‌گوید اگر بخواهد زندگی آسوده‌اش در آمریکا را رها کند تنها برای صعود به «طبقه بالا» در کره شمالی به این کشور مراجعت خواهد کرد. او توضیح می‌دهد که با شناختی که اکنون از هر دو کشور دارد می‌تواند به عنوان میانجی رفتار کند.

منبع: دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها