پرتغال؛ غرب اروپا

سفر به سـرزمین آفتاب

سواحلی لبریز از انعکاس نور خورشید، قصرهای افسانه‌ای، تاکستان‌های واقع در دامنه کوه، شهرهای قدیمی زیبا، جزایری که ماجراجویان را به خود فرامی‌خوانند و... . اینها همه در غربی‌ترین کشور قاره سبز یعنی پرتغال جای گرفته‌اند!
کد خبر: ۹۰۵۶۵۴

در حالی که مانند چند دهه پیش، دیگر پرتغال کشوری ناشناخته و آرام نیست، اما هنوز هم می‌توان در میان جمعیت انبوه گردشگرانی که هر ساله راهی این کشور می‌شوند مکانی خلوت و زیبا را برای گذران سفر خود پیدا کرد. از صخره‌های بزرگ و تماشایی جنوب که سپری در برابر آب‌های خروشان اقیانوس اطلس شده‌اند تا تپه‌های سبز و باغ‌های انگور که در دره‌ دورو در شمال قرار گرفته‌اند، همگی در کنار جذابیت‌های گردشگری دیگر بر تنوع شگفت‌آور سرگرمی در این منطقه افزوده‌اند.

لیسبون، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر پرتغال و نیز مرکز ناحیه لیسبون است. امروزه لیسبون از لحاظ مختلف اهمیت فراوانی یافته و به عنوان دومین قطب اقتصادی در شبه‌جزیره‌ ایبری پس از مادرید مطرح می‌شود. Baixa منطقه مرکز شهر لیسبون است که هنوز هم زندگی به صورت سنتی در آن جریان دارد و جایی است که قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین مغازه‌ها هنوز در آن مشغول به فعالیت است. در قلب شهر، خیابان‌های موازی روآ آگوستا، سراسر مکان تجار و صنعتگرانی هستند که از زمان اکتشافات دریایی به کسب و کار می‌پردازند. شما می‌توانید فروشگاه‌های طلا و جواهر را در خیابان روآ دو اورو (خیابان طلا) و روآ دا پراتا (خیابان نقره) و پارچه و لباس را در خیابان پارچه فروشان پیدا کنید. در خود خیابان روآ آگوستا نیز چیزهای جالبی پیدا می‌شود! این خیابان دارای انواع رستوران‌های بین‌المللی برای همه انواع سلیقه‌هاست. گلفروشان دوره‌گرد، فروشندگان شاه بلوط داغ، کافه‌های خیابانی، هنرمندان خیابانی مستقل مانند مرد مجسمه‌ای (آقای مجسمه) یا نوازندگان ملودی‌های آشنا و بسیاری دیگر از جاذبه‌های این خیابان است. وسایل چوبی، فلزی یا چرمی برای خریداران و رهگذران توسط مهاجرانی از آفریقای جنوبی یا آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر لیسبون قلعه سنت جورج است. این قلعه سال 1147 توسط مورها ساخته شده است. سنت جورج قلعه‌ای است به مساحت حدود 6000 متر مربع با تعداد زیادی برج، مقر دیده‌بانی، یک خندق خشک و دو میدان که توسط دیواره داخلی و دراز هم تفکیک شده‌ است. جاذبه تاریخی این قلعه و مناظر خیره‌کننده‌اش آن را تبدیل به مکانی ایده‌آل برای بازدید و گذراندن یک بعدازظهر عالی تبدیل نموده است.

پس از پایتخت راهی جنوب پرتغال می‌شویم. دریا، خورشید تابان و ماسه، همگی معرف آلگاوره، منطقه‌ای جذاب در پرتغال است. درحالی که سواحل و روستاهای زیبای آلگاوره برای آن شهرت جهانی دست و پا کرده‌اند، اما برخی زمین‌های گلف آن نیز در این شهرت نقش داشته است. مرکز آلگاوره، فارو، تقریبا هنوز باقی‌مانده همان وضعیتی است که در قرن 18 بوده؛ با همان محله‌های جذاب، بکر و شگفت‌انگیز. یکی از ویژگی‌های خوب این منطقه، آب و هوای معتدل آن است؛ به این ترتیب که میزان بارش کم بوده و هر سال به طور میانگین 3000 ساعت از تابش نور خورشید بهره‌مند است. قدمت لاگوس و ساگرس که در نهایت شرق آلگاوره واقع شده است، به دوران روم باستان بازمی‌گردد، اما در قرن 15 میلادی به علت حضور مستمر شاهزاده هنری در دوران دریانوردی و اکتشافات اقیانوس اطلس، ساگرس به اهمیت بالایی دست یافت.

در ناحیه لیسبون، شهر سینترا واقع شده که برای بسیاری نماد معماری رمانتیک قرن 19 میلادی است و همین امر موجب شده تا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد. اگرچه ساختمان‌ها و طبیعت این منطقه، جلوه قابل مشاهده از تاریخ سینتراست، اما میراث ادبی آن نیز به عنوان یک مرجع افسانه‌ای در فرهنگ پرتغالی شناخته می‌شود. همین خصوصیات این شهر را به یک مرکز مهم توریستی تبدیل کرده که روزانه توسط بسیاری از گردشگران از شهرهای اطراف یا کشورهای دیگر مورد بازدید قرار می‌گیرد. کوه‌های سینترا و پارک طبیعی آن نیز از دیگر مراکز گردشگری است.

نمی‌شود از پرتغال نوشت و نامی از پورتو نیاورد؛ شهری که در قسمت شمالی این کشور واقع شده و پس از لیسبون مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر پرتغال است. به علت موقعیت جغرافیایی عالی خود که در دهانه رودخانه دورو واقع شده و همچنین میراث معماری فوق‌العاده‌اش، مرکز تاریخی پورتو در سال 1996 در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. از لحاظ اقتصادی نیز این شهر برای کشور توسعه‌یافته پرتغال از اهمیت بالایی برخوردار است.

چطور برویم؟

سفر به پرتغال کمی تا قسمتی سخت است، البته فقط تا قسمت اخذ ویزا! پس از گرفتن ویزا دیگر نگرانی چندانی وجود ندارد. از آنجا که پرتغال جزو کشورهای حوزه شنگن است، لذا باید برای تهیه این نوع ویزا اقدام کنید. سفارتخانه پرتغال در دروس، خیابان هدایت قرار دارد. تورهای گردشگری هم در این حوزه فعالند؛ چه به صورت ترکیبی (همراه به چند کشور اروپایی دیگر) و چه به صورت تکی!

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها