«بکی همن» اولین مربی زن تاریخ لیگ NBA لقب دارد. بازیکن پیشین لیگ بسکتبال زنان آمریکا (WNBA) که از سال 1999 تا 2014 برای تیم‌های نیویورک لیبرتی و سن آنتونیو استارز بازی می‌کرد، پس از آن‌که با سن آنتونیو اسپرز به توافق رسید، خود را به عنوان اولین مربی زن تمام وقت شاغل در لیگ حرفه‌ای بسکتبال مردان آمریکا معرفی کرد.
کد خبر: ۹۰۴۸۶۹

همن 37 ساله که پس از 16 فصل بازی در مسابقات بسکتبال خود را بازنشسته کرد، هرچند دومین زنی است که در لیگ NBA به عنوان مربی کار می‌کند، ولی اولین زن تاریخ این لیگ است که رسما از طرف یک تیم استخدام شده و به‌صورت تمام وقت به مربیگری می‌پردازد. ‎او در مصاحبه‌ای گفت: این یک چالش بزرگ است و مسئولیت بسیار زیادی به همراه دارد. اکنون خیلی از زن‌ها هستند که کارهای خیلی بزرگی انجام می‌دهند و من نیز مسیر آنها را ادامه می‌دهم.

گرگ پاپوویچ، سرمربی تیم سن آنتونیو اسپرز نیز در این‌باره گفت: مشتاقانه منتظر پیوستن بکی همن به جمع تیم بودم، چون من به هوش بسکتبالی، اخلاق حرفه‌ای و مهارت‌های فردی او اطمینان داشتم و حضورش را به نفع تیم اسپرز می‌دانستم. بکی همن متولد 11 مارس 1977 (رپید سیتی، داکوتای جنوبی) بسکتبالیست روسی‌/ ‌آمریکایی است که برای تیم سن آنتونیو سیلور استارز در WNBA بازی کرد. او اکنون کمک مربی و دستیار گرگ پاپوویچ در تیم سن آنتونیو اسپرز است. ‎بکی همن در آخرین مصاحبه‌اش با سی.ان.ان در مورد آینده و فلسفه کاری خود گفته است که برای کار باید مانند تیم جراحی بود که اطمینان کامل به انجام کار دارد. او در ادامه مدیریت زمان و مدیریت خود فرد را از عوامل اصلی رسیدن به هدف خواند و در موردساختن آینده خود و زنان در زمینه‌های مردسالار ی صحبت کرده است. بکی همن که به برابری جنسیتی و توانایی‌های زنان باور خاصی دارد، معتقد است که می‌تواند در NBA سرمربی شود.

باراک اوباما در مراسم تقدیر از سن آنتونیو اسپرز، قهرمان لیگ NBA در سال 2014 خطاب به بکی همن گفت: «به عنوان کسی که دو دختر دارم که یکی از آنها بسکتبالیست است، وقتی بدون در نظر گرفتن جنسیت قابلیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، احساس خوبی پیدا می‌کنم.»

افتخارات بکی همن

* 6 بار حضور در مسابقه All Star لیگ WNBA ( سال‌های 2003، 2005، 2006، 2007، 2009 و 2011)

* 2 بار حضور در تیم اول منتخب WNBA ( سال‌های 2007 و 2009 )

* 2 بار حضور در تیم دوم منتخب WNBA ( سال‌های 2005و 2008)

* صدرنشین پاس منجر به گل در فصل 2007 لیگ WNBA

* قهرمانی مسابقات ویلیام جونز در سال 1998 همراه با تیم ملی بسکتبال زنان آمریکا

* کسب مقام سومی مسابقات المپیک 2008 پکن همراه با تیم ملی بسکتبال زنان روسیه

* کسب مقام نایب‌قهرمانی مسابقات یوروبسکت 2009 همراه با تیم ملی بسکتبال زنان روسیه

* اولین مربی زن تاریخ NBA

* اولین سرمربی زن تاریخ لیگ تابستانی NBA

* اولین سرمربی زن تاریخ لیگ تابستانی NBA که موفق به کسب مقام قهرمانی شده است.

نعیمه ظفر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها