لیگ برتر انگلیس به پایان رسید و لالیگا نیز آخرین روزهای فصل 2016 ـ 2015 خود را پشت‌سر می‌گذارد؛ دو لیگی که برترین لیگ‌های فوتبال جهان به شمار می‌روند. این دو لیگ در تمام سال‌های اخیر، رقابتی میلی‌متری با یکدیگر داشته‌اند و همواره رتبه‌های اول و دوم برترین لیگ‌های فوتبال جهان را در اختیار دارند. گاهی لیگ برتر انگلیس در صدر قرار داشته و گاهی لالیگا. در دو سال اخیر، لالیگا به لطف غول‌هایی همچون رئال‌مادرید و بارسلونا مدام صدر جدول برترین لیگ‌های فوتبال جهان را در اختیار داشته است.
کد خبر: ۹۰۴۱۶۹

رده‌بندی برترین لیگ‌های فوتبال جهان که پنج رتبه نخست آن بی‌چون و چرا در اختیار لیگ‌های اروپایی است ارزیابی و ملاک بندی خاصی دارد، اما این ارزیابی‌ها بر هر اساس و معیاری که باشد باز هم لالیگا و لیگ برتر انگلیس در صدر آن قرار می‌گیرند. معیارهایی همچون چشم اندازهای حرفه‌ای، تعداد تماشاگران، ظرفیت ورزشگاه‌ها، تعداد بازیکنان ملی پوش و شاخص در همان لیگ، ضریب موفقیت و نتیجه‌گیری باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان اروپا، استعدادیابی، پرورش بازیکن و معیارهای دیگری، ملاک اصلی برای رده‌بندی برترین لیگ‌های فوتبال جهان به شمار می‌آید. اکنون که فصل‌های فوتبال اروپا یکی پس از دیگری تمام شده‌اند سراغ دو لیگ بزرگ دنیای فوتبال می‌رویم؛ لالیگا و لیگ برتر انگلیس. پیش از آغاز فصل، لالیگا در صدر برترین‌ها قرار داشت و لیگ برتر انگلیس پشت‌سر لیگ ماتادورها قرار گرفته بود. اکنون اوضاع به چه منوال است؟ باید بگوییم اسپانیایی‌ها باز هم از انگلیسی‌ها سبقت گرفتند. این سبقت چگونه انجام شد؟

دلیل اول: نرخ رشد تماشاگران

در فوتبال حرفه‌ای دنیا افزایش تماشاگرانی که به ورزشگاه می‌روند یکی از معیارهای پیشرفت فوتبال محسوب می‌شود. در فصلی که از لالیگا گذشت برای هر بازی به طور متوسط 21 هزار تماشاگر به ورزشگاه رفتند که رقم بسیار قابل توجهی است. این ملاک برای لیگ برتر انگلیس برای هر مسابقه به طور متوسط به میزان 31/20 هزار نفر بود. البته اینجا باز هم میانگین تعداد تماشاگران ملاک نیست.

لالیگا نسبت به فصل گذشته با افزایش 8 درصدی تماشاگران روبه‌رو شده است. این میزان برای لیگ برتر انگلیس یک افزایش 6 درصدی است.

دلیل دوم: آکادمی‌های پرورش استعداد

در زمینه پرورش بازیکن، لالیگا و لیگ برتر انگلیس بشدت با یکدیگر رقابت دارند. البته هلند و آلمان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن در زمینه پرورش بازیکن دارند، اما حساب لیگ برتر انگلیس و لالیگا از بقیه جداست. در فصلی که گذشت بیش از 5200 بازیکن از سراسر دنیا جذب آکادمی‌های فوتبال باشگاه‌های مختلف اسپانیا شدند. برای انگلیسی‌ها این آمار حدود 4650 بازیکن است. این آکادمی‌ها فقط به باشگاه‌های بزرگی مثل رئال‌مادرید، بارسلونا، منچستریونایتد یا چلسی مربوط نیستند؛ پرورش بازیکنان مستعد وظیفه‌ای برای همه باشگاه‌ها به شمار می‌رود.

دلیل سوم: استفاده از بازیکنان بومی

بسیاری می‌پرسند چرا انگلیس با داشتن لیگی که یکی از دو لیگ برتر فوتبال جهان است، سال‌هاست در تورنمنت‌های معتبر جامی به دست نیاورده؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان در کثرت بازیکنان خارجی در این لیگ یافت. لیگ برتر انگلیس پر از بازیکنان آفریقایی و بسیاری از کشورهای اروپایی است. لالیگا نیز با انبوهی از بازیکنان آفریقایی، آمریکای جنوبی و سایر کشورهای دنیا مواجه است. براساس آمار 8/46 درصد از بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس خارجی هستند و در مورد لالیگا هم این آمار روی عدد 3/41 ایستاده است.

دلیل چهارم: ضریب ملی‌پوشان یک لیگ

بسیاری از ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال راه لیگ برترانگلیس و لالیگا را در پیش می‌گیرند. برترین بازیکنان جهان یعنی مسی، رونالدو، سوارز و نیمار و حتی بیل، گریزمان و بنزما در لالیگا به میدان می‌روند. در لیگ برتر انگلیس هم غوغای ستاره‌هاست؛ ادن هازارد، هری کین، وین رونی و ده‌ها ستاره بزرگ و کوچک دیگر. چه تعداد از این ستاره‌ها ملی پوش هستند؟ ارزیابی‌ها در این مورد نشان می‌دهد در لیگ برتر انگلیس 23/17 درصد بازیکنان،ملی پوشان تیم‌های ملی فوتبال دنیا هستند، در حالی که این آمار برای لالیگا 01/19 درصد است.

دلیل پنجم: موفقیت در اروپا

این مورد آخر را نمی‌توان به طور کامل در بالا رفتن امتیاز لیگ‌ها در رتبه‌بندی برترین تیم‌های جهان در نظر گرفت، اما به هر حال تاثیرگذار است. فینال این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با حضور دو تیم اسپانیایی برگزار می‌شود. یک پای فینال لیگ اروپا هم یک تیم اسپانیایی است. اسپانیایی‌ها همه لیگ‌ها را به تسلط خود درآورده‌اند. امتیازها همین گونه بالاتر می‌رود. انگلیسی‌ها چند فصلی می‌شود به فینال لیگ قهرمانان نرسیده‌اند و این باز هم برایشان گران تمام خواهد شد. فعلا لالیگا می‌تازد و لیگ برتر انگلیس پشت سرش نفس نفس زنان می‌دود. لالیگا اول است و لیگ برتر انگلیس دوم. در رتبه‌های بعدی سری A ایتالیا، بوندسلیگا و لوشامپیونه فرانسه قرار دارند.

هیلدا حسینی‌خواه

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها