فرآیند طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در مجلس نمایندگان این کشور لغو شد.
کد خبر: ۹۰۳۴۳۸

به گزارش منابع خبری، والدیر مارانهائو، رئیس موقت مجلس نمایندگان برزیل تصویب طرح استیضاح روسف در این مجلس را ملغی اعلام کرد و خواستار رأی‌گیری مجدد شد. اظهارات مارانهائو به این معناست که طرح استیضاح باید از مجلس سنا به مجلس نمایندگان بازگردد و مجددا دربارة آن تصمیم‌گیری شود.

مارانهائو در رأی‌گیری 29 فروردین مجلس نمایندگان به عنوان نایب رئیس از مخالفان تصویب طرح استیضاح روسف بود، اما ادواردو کانها، رئیس پیشین این مجلس از منتقدان جدی رئیس‌جمهور برزیل بود. دیوان عالی برزیل در تاریخ 16 اردیبهشت کانها را در ارتباط با یک پرونده فساد مالی از ریاست مجلس سفلی برکنار کرد و مارانهائو موقتا بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد.

مارانهائو در توجیه تصمیم تازه خود گفت در جریان رای‌گیری 29 فروردین بعضی مقررات نقض شده است. او گفت که اعضای مجلس نباید پیش از رای‌گیری موضع خود را علنا اعلام می‌کردند و کار رهبران حزب در هدایت رای اعضا نادرست بوده است.

پیش از اظهارات جنجالی مارانهائو، قرار بود امروز (چهارشنبه) سنا درباره دادگاهی شدن روسف تصمیم‌ بگیرد، اما با توجه به ملغی شدن آرای مجلس نمایندگان، بیم آن می‌رود که این جلسه رأی‌گیری در مجلس سنا نیز لغو شود.

در همین حال، رنان کالیروس، رئیس مجلس سنای برزیل می‌گوید به‌رغم تلاش رئیس موقت مجلس نمایندگان برای توقف فرآیند استیضاح دیلما روسف، این روند در سنا متوقف نمی‌‎شود.

وی گفت: «پذیرش این بازی از سوی من به این معناست که شخصا در به تأخیر انداختن این روند همدست شوم. درنهایت این رئیس مجلس سنا نیست که تعیین می‌کند این روند عادلانه است یا خیر، کل سنا باید در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.»

اگر اکثریت سنا رای به استیضاح دهد، روسف از پست خود معلق خواهد شد. او متهم است برای پنهان کردن کسری بودجه فزاینده دولت حساب‌ها را دستکاری کرده است. او از تدابیر مالی خود به عنوان شیوه‌ای عادی در برزیل دفاع کرده است.

از سوی دیگر، دیلما روسف در نخستین واکنش نسبت به تصمیم مارانهائو گفت: اعتراض پذیرفته شده و در نتیجه روند استیضاح در تعلیق است؛ با این حال وی خواهان احتیاط شد؛ زیرا برزیل در وضعیت نوسان قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که با یک کودتای مخفی‌ روبه‌روست، ادامه داد: اراده من مبارزه تا آخرین لحظه است؛ ما باید از دموکراسی دفاع کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها