گذر سیاره تیر (عطارد) از مقابل خورشید امری نادر است که روز دوشنبه رخ می‌دهد و در ایران و آلمان نیز دیده می‌شود. کسانی که به این رخداد طبیعی علاقه‌مندند، باید موارد ایمنی را رعایت کنند و امیدوار باشند هوا صاف باشد.
کد خبر: ۹۰۲۹۱۱
امروز رویداد نادر نجومی در آسمان ایران رخ می دهد

به گزارش جام جم آنلاین ، با ابزارهای رصدی ضروری و فیلترهای مخصوص می‌توان روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت/ ۹ مه) موفق به دیدن یک رخداد طبیعی نادر شد. سیاره تیر (عطارد) که کوچکترین و نزدیکترین سیاره به خورشید در منظومه خورشیدی است، از برابر خورشید می‌گذرد.

گذر عطارد از مقابل خورشید در سراسر ایران قابل مشاهده است.

این گذر از ساعت ۱۵:۴۱ تا نیم ساعت مانده به نیمه‌شب طول می‌کشد که در حقیقت حدودا ۷ ساعت رخ می‌دهد.

در این گذر، سیاره عطارد نقطه‌ی کوچک سیاهی است و کارشناسان هشدار داده‌اند که علاقه‌مندان این رخداد طبیعی را با چشم غیرمسلح رصد نکنند. برای دیدن این پدیده تلسکوپ‌هایی مجهز ضروری هستند و هوایی صاف و غیر ابری.

تیر کوچکترین سیاره در منظومه خورشیدی است. قطر آن ۴۹۰۰ کیلومتر است. تحقیقات نشان داده‌اند که سطح رو به خورشیدِ سیاره تیر، به دلیل نزدیکی به خورشید، بسیار داغ است. رویه‌ی پشت به خورشید این سیاره اما بسیار سرد است.

تیر به ازای هر دو باری که به دور خورشید می‌چرخد، سه ‌بار به دور خود می‌گردد. این سیاره تندروترین سیارهٔ منظومه خورشیدی به حساب می‌آید که هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می‌زند. شاید به همین دلیل نیز نام تیر بر آن نهاده شده و نام یونانی‌اش "مرکوری" یا پیک خدایان است.

محققان بر این نظرند که سیاره تیر در این سده تنها ۱۴ بار به دور خورشید خواهد چرخید. آخرین باری که این رخداد طبیعی در آلمان دیده شد، سال ۲۰۰۳ بود و بار بعدی آن در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها