بسیاری از سازمان‌های سلامت توصیه می‌کنند مردم کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک سدیم مصرف کنند و این مقدار برای افراد مسن‌تر، افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی به کمتر از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد. این در حالی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها بیشتر از 3300 میلی‌گرم در روز نمک مصرف می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۱۱۱۳

نمک باعث می‌شود بدن مایعات را در خود نگه دارد که باعث افزایش حجم خون در سیستم گردش خون می‌شود و این به آن معناست که قلب باید با شدت بیشتری کار کند و از این رو فشار خون بالا می‌رود. ممکن است تعجب کنید اگر بدانید فقط کمتر از ۱۵ درصد نمک مصرفی شما از نمکدان است. در حقیقت بیشتر (حدود ۷۵ درصد) نمک اضافی موجود در رژیم غذایی افراد مبتلا به فشار خون، از محصولات غذایی فرآوری شده‌ای که از فروشگاه می‌خرند وارد غذاهای مبتلایان فشار خون می‌شود. سوپ‌ها (کنسرو شده، خشک یا فریز شده)، کنسروهای گوشت، برشتوک‌های سرد، سس‌های سالاد، پنیر، پیتزا، هات داگ، چیپس سیب‌زمینی، چیپس ذرت، چوب شور و مغزها همگی تقریبا همیشه پرنمک هستند و ۱۰ درصد بقیه نمک مصرفی به صورت طبیعی در غذاهای مشخصی مانند گوشت، شیر و برخی از سبزیجات وجود دارد.

راه‌های کاهش مصرف نمک در فشار خون

جوانه‌های چشایی شما که به نمک حساسند به اسید نیز حساس هستند، بنابراین می‌توانید آنها را با جایگزین‌های مناسب نمک گول بزنید. برای کنترل فشار خون نمکدان را از روی میز بردارید و به جای آن یک کاسه از برش‌های لیمو بگذارید. آب آنها را روی غذای خود بریزید. (آب لیموترش، سرکه، نمک‌هایی که میزان سدیم موجود در آنها نصف مقدار سدیم در نمک‌های معمولی است جایگزین خوبی برای نمک طعام هستند.)

ـ برای کنترل فشار خون از مواد غذایی تازه، فریز شده یا کنسروی بدون نمک افزوده شده بخرید.

ـ از ماکیان، ماهی و گوشت لخم به جای انواع فرآوری شده آنها که حاوی مقدار زیادی نمک هستند استفاده کنید.

ـ مصرف برنج‌های فوری یا معطر، پاستا، غلات صبحانه، مخلوط و همچنین سایر غذاهای حاوی نمک زیاد (مانند پنیر، ترشی، گوشت‌های خریداری شده از اغذیه‌فروشی‌ها و زیتون) را برای کنترل فشار خون کاهش دهید.

ـ غذاهای کنسروی مانند لوبیا و ماهی‌تون را بشویید تا نمک سدیم آنها خارج شود. این کار از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

ـ غلات صبحانه‌ای که نمک سدیم کمتری دارند را برای کنترل فشار خون انتخاب کنید.

ـ به عنوان میان وعده، میوه و سبزی بخورید. چیپس، پفک و هله‌هوله نخورید زیرا این مواد حاوی نمک فراوانی هستند که باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

ـ برچسب‌های روی اسنک‌ها (میان وعده‌ها)، غلات صبحانه و غذاهای آماده نیمه پخته که به صورت کنسرو هستند و سریع آماده می‌شوند را بخوانید تا بدانید در تولید آنها چقدر از نمک استفاده شده است این نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود.

ـ اگر می‌خواهید غذاهای آماده بخرید، میان وعده‌هایی که میزان سدیم موجود در آنها کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در هر سهم است، مناسب هستند. همچنین مصرف آن دسته از غذاهای گوشتی (مانند میان وعده‌های منجمد، سوپ‌ها، برگرهای کوچک و نظایر اینها) که هر سهم از آنها کمتر از ۵۰۰ میلی‌گرم نمک سدیم دارد نیز برای مبتلایان فشار خون مفید است.

دکتر مسعود قاسمی - فوق‌تخصص آنژیو‌گرافی و آنژیو‌پلاستی
info@iranatheroz.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها