فدراسیون تکواندو در آستانه المپیک تغییر پرسروصدایی داشت

مسئولیت سخت کیمیا و خانم سرمربی

نوزدهم دی 94 بود که مهروکمرانی به عنوان مربی به اردوی تیم ملی تکواندو دعوت شد. قرار شد او به عنوان مربی با مینو مداح کارکند. این اتفاق با نظر زهرا سروی نایب رئیس زنان فدراسیون افتاد. حالا بعد از حدود چهار ماه همه چیز تغییرکرده است؛ مداح از کار برکنارشده و مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی شده است.
کد خبر: ۹۰۰۵۳۰

فدراسیون از عملی نشدن برنامه‌هایش برای داشتن دو المپیکی دلخور است. آنها از اکرم خدابنده‌لو هم مثل دختر نابغه تکواندوی ایران و کیمیا علیزاده توقع گرفتن سهمیه ریو را داشتند. مسئولان فدراسیون مسائل فنی و عملکرد سرمربی را دلیل این ناکامی می‌دانند. مینو مداح از این برکناری ناراحت شده. شاید به همین دلیل است که جانشین او در تیم ملی ترجیح می‌دهد، حرفی نزند و فقط سکوت کند.

حذف خدابنده‌لو، آغاز اختلافات

وقتی اکرم خدابنده‌لو در وزن چهارم المپیکی به «کریستی الورا» حریف فیلیپینی از کشور میزبان با نتیجه 10 بر 3 باخت، حریفی که مدال برنز آسیا و بازی‌های آسیایی گوانگژو را داشت، مینو مداح از جو سنگین مسابقه او گفت. او تاکید کرده بود که این ملی‌پوش به دلیل مصدومیت دستش هرگز به شرایط خوب آمادگی‌اش نرسیده بود. این حرف‌های او معنایش کم‌کاری این ملی‌پوش نبود؛ چراکه به صراحت این موضوع را اعلام کرد و از او اظهار رضایت کرد.

مداح برای این حرف‌هایش دلیل هم داشت؛ این که تکواندوی دنیا به سطحی رسیده است که نمی‌توان مسابقات را پیش‌بینی کرد و خیلی از قهرمانان المپیک هم نتوانسته‌اند به سهمیه برسند، اما نزدیکان به فدراسیون حذف خدابنده‌لو را مسائل فنی اعلام کردند. حتی محمد پولادگر گفت که سرمربی (مینو مداح) برنامه‌ای برای این مبارزه نداشته است.

در چنین شرایطی بود که کیمیا علیزاده نابغه تکواندوی ایران تک سهمیه ریو را مال خودش کرد. او که در المپیک نوجوانان در نانجینگ با مهرو کمرانی مدال طلا گرفته بود، این بار هم در مسابقات کسب سهمیه فیلیپین درخشید؛ با مربیگری مهرو کمرانی، مربی که از هشت سالگی با او تمرین کرده، او هم سهمیه ریو را به نام خودش زد، هم قهرمان شد.

دلایل انتخاب مهرو

مینو مداح، سرمربی برکنار شده تکواندو گفته بود که سهمیه کیمیا علیزاده حاصل زحمات سه سال تمرین و زحمات چندین ساله بوده و عده زیادی در آن دخیل بوده‌اند، اما نزدیکان به فدراسیون می‌گویند با مربیگری و هدایت کمرانی کیمیا المپیکی شده است.

اما دلایل دیگری هم است؛ کار با سرمربی کره‌ای که چهار سال پیش تکواندوی دختران را به لندن رساند، دلیل محکم‌تری است که ارائه شده. گفته می‌شود او تجربه حضور در المپیک را دارد و بهتر می‌تواند به تیم ایران در ریو کمک کند. اتفاقی که برای مداح نیفتاده است. این بخشی از صحبت‌های زهرا سروی، نایب‌رئیس فدراسیون هم بوده است.

آخرین حرف‌های سرمربی که عملی نشد

تازه اول کار هستیم و بعد از کمی استراحت تمرینات را با اقتدار برای المپیک آغاز خواهیم کرد. مینو مداح بعد از مسابقات فیلیپین و قطعی شدن سهمیه تکواندو این را گفته بود. برای همین بعد از این تغییرات حسابی از فدراسیون شاکی شد: برای فدراسیون متاسفم. نمی‌دانم با چه برنامه و تفکری این کار را کردند. من با این تکواندوکاران به اولین مدال طلای گرند پری، اولین طلای یونیورسیاد و اولین مدال جهانی رسیدم، اما همه اینها نادیده گرفته شد و مربی که سه ماه آمده بود را جایگزین من کرده‌اند.

مینو مداح همچنین از سال‌های قبل همکاری‌اش گفت و خاطرات تلخ آن روزها: هشت سال قبل هم مربیگری تیم ملی را به عهده داشتم، اما همان زمان هم بی‌مهری‌هایی دیدم و دو سال و نیم از تیم ملی دور بودم. من به اصرار خود مسئولان فدراسیون برگشتم، اما نمی‌دانستم در آخر اینچنین می‌شود و گرنه بازنمی‌گشتم.

سکوت مهرو

مهرو کمرانی ترجیح می‌دهد صحبتی درباره اتفاقاتی که افتاده نکند، اما یکی از نزدیکان به فدراسیون از این تغییرات حمایت کرده و می‌گوید: «در المپیک بحث تکنیک و تاکتیک یک طرف است و بحث مسائل روحی روانی طرف دیگر. کیمیا علیزاده از هشت سالگی با کمرانی تمرین کرده و مسابقه داده و نتایج خوبی هم گرفته است. او بهترین مربی جهان هم شده.» نکته‌ای که سروی هم روی آن تاکید کرده بود. گرچه گفته بود که از نظر اخلاقی و فنی مینو مداح را قبول دارد.

مدال در المپیک

به نظر می‌رسد فدراسیون تکواندو از سرمربی جدیدش مدال المپیک را می‌خواهد. مهرو کمرانی که چهار سال قبل در کنار سرمربی کره‌ای هدایت سوسن حاجی‌پور را در المپیک لندن به عنوان مربی به عهده داشت در آن سفر المپیکی‌اش رنگ مدال را ندید، اما تجربیات آن روزها را با خود به ریو می‌برد. او خوب می‌داند این بار به عنوان سرمربی مسئولیت سنگینی به عهده دارد. حتی اگر با روحیات و شرایط فنی و توانایی کیمیا علیزاده بخوبی آشنا باشد.

افتخارات سرمربی جدید تیم ملی

مهرو کمرانی سال 2014 به عنوان سرمربی تیم نونهالان، دختران ایران را قهرمان کرد و عنوان بهترین مربی جهان را به دست آورد.

یکسال بعد هم سال 2015، در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در این رده سنی به همراه شاگردانش قهرمان شد عنوان بهترین مربی آسیا و جهان را به خود اختصاص داد.

مریم عالی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها