چهره‌های شناخته شده‌ای چون سالار عقیلی، وحید تاج، بهنام صفوی، حمید عسگری‌ فرزاد فرزین، محمد علیزاده و... با اجرا و آلبوم جدید، مخاطبان خود را غافلگیر کرده‌اند

نُت‌های جذاب اردیبهشتی

آلبوم‌های تازه موسیقی در ژانرهای مختلف منتشر شده و پیشخوان اردیبهشتی رنگارنگی را برای بازار موسیقی کشور ایجاد کرده‌اند، همچنین از این هفته اجراهای صحنه‌ای موسیقی هم رونقی دوچندان می‌یابد.
کد خبر: ۸۹۹۱۹۸

به گزارش جام‌جم، اردیبهشت برای موسیقی دوستان تبدیل به یک غافلگیری بزرگ شده است. آلبوم‌های تازه یکی‌یکی از راه می‌رسند و خبرها هم حکایت از انتشار آلبوم‌هایی دارند که در راه هستند و قرار است بزودی روی پیشخوان موسیقی قرار بگیرند. نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد علاوه بر چهره‌های شناخته شده‌ای که آلبوم‌های تازه‌شان را منتشر کرده‌اند، نام‌های تازه‌ای نیز به چشم می‌خورد؛ کسانی که یا تازه کارشان را شروع کرده‌اند یا هنوز تبدیل به نام‌های شناخته شده نشده‌اند و در حال تلاش در این مسیر هستند، البته بازار انتشار تک‌آهنگ‌ها همچنان داغ است و اهالی موسیقی در این عرصه فعالیت دارند.

موسیقی ایرانی

سالار عقیلی، خواننده پرکار موسیقی ایرانی تازه‌ترین آلبوم خود را با نام «قافله‌سالار عشق» منتشر کرده است. مازیار شاهی، آهنگساز این اثر از اعضای گروه‌های موسیقی «عارف» و «شیدا» بوده و این آلبوم را به زنده‌یاد محمدرضا لطفی، آهنگساز و نوازنده بزرگ تار تقدیم کرده است.

سالار عقیلی که همواره از عشق و علاقه خود به استاد لطفی صحبت کرده است، درباره این آلبوم می‌گوید: من همیشه این استاد فرزانه را دیوانه‌وار دوست داشتم و با نوای دل‌انگیزش زندگی و هنر را آمیخته با عشق می‌نگریستم و به‌ این وسیله خواستم کوچک‌ترین وظیفه‌ خود را در قبال هنر این بزرگمرد موسیقی ایران ادا کرده باشم.

«لیلی‌نامه» هم عنوان جدیدترین اثر داوود آزاد است. در این آلبوم، جاوید ابراهیم‌پور (نی)، بیل یوسف شریداوی (دف)، شایان ریاحی (پرکاشن)، محمدجعفر قاضی‌عسگر (تنبک) و کارن کبیری (کنترباس) نوازندگی کرده‌اند. آزاد در این آلبوم از گذرگاهی برای رسیدن به عشق حقیقی می‌گوید.

بی‌کلام‌ها در بازار

علاقه‌مندان به موسیقی معاصر، علیرضا مشایخی را خوب می‌شناسند. «بوف کور» عنوان جدیدترین اثر اوست که توسط نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری فرهاد مشکات اجرا شده است. همچنین آن‌طور که ایسنا نوشته است، «بزن باران» عنوان آلبوم سعید بهرامی است که به تکنوازی عود اختصاص دارد و برخی قطعات آن نیز در قالب دونوازی ارائه شده‌اند. آهنگساز این مجموعه قصد دارد که روند تکامل روح آدمی را در قالب نغمات موسیقی برای مخاطب روایت کند. در تعدادی از قطعات، مصباح قمصری با سازهای کوبه‌ای و دیجیریدو به نوازنده ‌عود می‌پیوندد و فضایی تصویری و شنیداری برای مخاطب خلق می‌کنند.

موسیقی نواحی با «کهخدا»

«کهخُدا» آلبومی عاشقانه به روایت حسن شیخ‌رباط است. در این آلبوم شیخ‌رباط، قصه‌ای عاشقانه از شیرین و فرهادی را در ایل بختیاری روایت می‌کند که کدخدا با زیر پا گذاشتن قول و قرارش با فرهاد، باعث جدایی او از شیرین می‌شود. این اثر که در ژانر موسیقی نواحی تولید شده، تلفیقی از غم و عشق است و ملودی‌های بختیاری را دربرمی‌گیرد. تنظیم موسیقی آلبوم هم به‌عهده‌ مهدی نادی صفایی است و علی رضایی (نی)، احسان عبدی‌پور (کرنا)، فرشید توکلی (کوبه‌ای)، همایون پشت‌دار و صادق باجلاوند (کمانچه) در آن ساز زده‌اند.

موسیقی ملل

«دوره‌گرد» عنوان نخستین آلبوم گروه موسیقی «مدیان» به سبک آوازی و موسیقی ملل است که با آهنگسازی و تنظیم هومن مهدویان همراه می‌شود. این اثر 9 قطعه را دربرمی‌گیرد که از این میان، دو قطعه «سرزمین روشنایی» و «سِحر سَحَر» در حال و هوای ایرانی است و خواننده‌ آنها وحید تاج است. سایر قطعات نیز روایتگر موسیقی کردستان، عرب، رومانی، ارمنستان، ترکیه و یونان هستند. زکریا یوسفی، قطعات موسیقی ترکیه و کردستان و وحید مهاجر قطعه‌ موسیقی عرب را اجرا کرده‌اند. «مدیان» در این آلبوم نگاهی به تاریخ کهن ملل گوناگون دارد و سفری را از ایران آغاز و از قومی به قوم دیگر می‌رود تا جایی که این سفر موسیقایی در نهایت به ایران ختم می‌شود.

پاپ‌خوان‌های پرسر و صدا

جدیدترین آلبوم موسیقی ژانر پرطرفدار پاپ «دیوانه‌وار» نام دارد که اثر حمید عسگری است. او علاوه بر خوانندگی، آهنگسازی آلبوم را نیز انجام داده است. تنظیم این قطعات توسط کوشان حداد، شهاب اکبری، مهران خالصی و مهران عباسی انجام شده و تمام ترانه‌ها هم از سروده‌های علی ایلیا است.

«معجزه» آلبوم تازه بهنام صفوی هم از امروز توزیع می‌شود. این آلبوم 13 قطعه‌ دارد که صفوی با جمعی از چهره‌های سرشناس موسیقی پاپ از جمله بهروز صفاریان، دکتر افشین یداللهی، روزبه بمانی، معین راهبر، مهران عباسی، مریم اسدی، محمد کاظمی و بهنام کریمی همکاری کرده و فضای این اثر نسبت به آلبوم‌های گذشته او تفاوت دارد. بابک جهانبخش هم قصد دارد اواخر اردیبهشت امسال آلبوم تازه‌اش را با نام «اینا یعنی عشق» منتشر کند. دیگر خواننده‌های پاپ هم مثل همیشه مدام زمان انتشار آلبومشان را تغییر داده‌اند، ولی به احتمال زیاد همگی تا قبل از فرارسیدن ماه رمضان آلبوم‌هایشان را منتشر خواهند کرد.

رونق گرفتن کنسرت‌های بهاری

علاوه بر این‌که آلبوم‌های تازه اهالی موسیقی به رونق بازار این هنر کمک کرده است، کنسرت‌ها هم مانند هرسال بهار پا برجا هستند و خوانندگان مختلف روی صحنه به اجرای موسیقی خواهند پرداخت. امشب و فرداشب فرزاد فرزین در تهران روی صحنه می‌رود. گروه سون هم جمعه این هفته را برای اجرایشان انتخاب کرده‌اند. محمد علیزاده و گروه دنگ‌شو هفته آینده روی صحنه می‌روند و در هفته سوم اردیبهشت هم شاهد اجرای گروه موسیقی لیان، بنیامین بهادری، علی عبدالمالکی، سیمین غانم و زانیار خسروی خواهیم بود. فریدون آسرایی، روزبه نعمت‌اللهی، مهدی یراحی و حمید عسگری هم هفته پایانی اردیبهشت در پایتخت روی صحنه می‌روند. تعداد اجراهای موسیقی ایرانی و کلاسیک در تهران بسیار کم است و شهرستان هم اردیبهشت خود را با کنسرت شهرام شکوهی، علی زندوکیلی و ... سپری خواهند کرد.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها