دردسرهای اشتباهات پزشکی

گرچه شغل پزشکی یکی از حساس‌ترین شغل‌های دنیاست و محتاط‌ترین افراد جهان در این رشته مشغول به کار هستند ولی از آنجا که همیشه مواردی وجود دارند که قوانین کلی را نقض می‌کنند، در دنیای پزشکی نیز افرادی هستند که با سهل انگاری جان بیماران را به خطر انداخته و صدمات جبران ناپذیری به بیمار وارد می‌کنند. این هفته سراغ این اشتباهات عجیب پزشکی رفته‌ایم.
کد خبر: ۸۹۶۷۴۶

سلفی خطرناک

خوشبختانه بر خلاف تمامی موارد شرح داده شده در این گزارش، عواقب این ماجرای شیطنت‌آمیز تنها گریبان‌گیر شخص مقصر شد و آسیب خاصی به بیمار نرسید. شیطنت دانشجوی روسی در اتاق عمل بیمارستانی در مسکو به‌قدری غیرقابل قبول و به دور از اخلاق انسانی بود که به اخراج وی از دانشگاه منجر شد.

این دانشجوی 20 ساله که گولناز یالالوا نام دارد با در دست گرفتن ارگان‌های حیاتی بیمار درحین عمل‌های جراحی و گرفتن عکس سلفی با آنها و قرار دادنشان در صفحات اجتماعی‌اش باعث برانگیختن خشم استادان خویش و اخراج از دانشگاه به دلیل اهانت و مورد تمسخر قرار دادن شخصیت بیمار شد.

استادان وی پس از اطلاع از این موضوع و مراجعه به صفحه اجتماعی او دریافتند که وی چگونه در چند عکس طحال و دیگر ارگان‌های آسیب دیده بیماران را در دست گرفته و با خنده به بیمار اشاره می‌کند.

با چک کردن صفحه گولناز مشخص شد در یک مورد عمل جراحی دیگر، او بیماری را که در حین عکاسی از بالای آپارتمان پرتاب شده بود مورد تمسخر قرار داده و وی را مبتلا به جنون جوانی خوانده است.

از این‌رو استادان وی با اخراجش از دانشگاه تصمیم گرفتند که او را برای همیشه تربیت کنند تا بار دیگر شاهد اهانت به شخصیت و شأن بیمارانشان نباشند.

تیم پزشکی بیمارستان شکر‌گزارند که قبل از این‌که بیماران آن عکس‌ها را ببینند، خودشان در جریان قرار گرفتند و پیش از هر شکایتی از تیم پزشکی، وارد عمل شدند.

عضو پیوندی در سطل زباله

سارا فادز ، آگوست 2012 در انتظار کلیه اهدایی سازگار با بدنش، از طرف برادر کوچکترش بود که مطلع شد، پرستار حواس پرت کلیه پیوندی را دور انداخته است.

این پرستار کلیه‌ای را که در دستگاه تثبیت‌کننده دما قرار داشت، قبل از این که بتواند 10 آگوست 2012 پیوند زده شود، دور انداخت. این اشتباه زمانی رخ داد که ملانی لمی، پرستار جایگزین به بخش آمد تا برای مدتی کوتاه جای خالی پرستار جودیث. کی که برای صرف نهار رفته بود را پر کند. ولی هنگامی که جودیث به پست خود برگشت ملانی اطلاعات جدید بخش را به درستی به او توضیح نداد. به همین دلیل جودیث بی‌خبر از همه جا برای تمیز کردن دستگاه‌های بخش، ندانسته تمام محتویات داخل دستگاه نگهدارنده عضو پیوندی را دور انداخت. گرچه کلیه دور انداخته شده بازیابی شد و امکان پیوند هنوز وجود داشت، اما به دلیل افزایش احتمال پس زدن عضو، پزشکان ترجیح دادند عمل پیوند عضو را متوقف کنند و از آن کلیه استفاده نکنند.

به هر حال بیمارستان که در این زمینه مقصر بود، برای جبران این اشتباه کلیه دیگری را به او پیوند زد و هزینه‌های سفر او به کلرادو برای انجام عمل پیوند را تقبل کرد.

خانواده سارا اظهار کردند که کلیه اهدایی برادر سارا، کلیه‌ای هماهنگ با بدن سارا بوده و او به دلیل از دست رفتن این کلیه و احتمال برخوردن با مشکلاتی در آینده خواستار خسارتی بیشتر است. علاوه بر این برادر سارا به دلیل تلف شدن کلیه‌اش و داشتن یک عمل مخاطره آمیز برای برداشتن آن، از بیمارستان طلب خسارت و جبران کرد.

در ادامه این ماجرا پرستار جودیث در سپتامبر 2012 از کار استعفا داد و پرستار ملانی نیز به اتهام تخلفات عملکردی از بیمارستان اخراج شد.

اشتباه جبران‌ناپذیر پزشک

این ماجرا مربوط به سیلوینو پرز، مرد میانسالی است که پس از عمل جراحی قلب بازش باید امروز در سلامت کامل به زندگی خود ادامه می‌داد، اما به‌دلیل سهل‌انگاری پزشک جراحش از سال 2013 در وضعیت حیات نباتی به سر می‌برد. اگر درباره دلیل این اتفاق کنجکاو هستید باید گفت خانواده او مصرانه ادعا دارند که دکتر پروایز چدری، جراح قلب او در بیمارستان فرزنو کالیفرنیا، قبل از اتمام عمل جراحی، سینه پدرشان را در حالی که هنوز روی میز جراحی باز بود رها کرده و تنها به دلیل گرسنگی، اتاق عمل را برای صرف نهار ترک کرده و باعث به بار آمدن این حادثه شده است.

خانواده این مرد اظهار کردند زمانی که عوارض شکم پرستی جناب جراح باعث از کار افتادن قلب پدرشان شد، وی برای نجات او از مراسم نهارش به اتاق عمل بازگشت، اما دیگر دیر شده بود و آسیب‌های جبران ناپذیری به پدرشان وارد شده بود و درست به همان دلیل بود که از آن پس پرز دیگر هیچ‌گاه به هوش نیامد.

در 23 دسامبر خانواده این مرد از تمام افرادی که در این سهل‌انگاری بزرگ دخیل بودند شکایت کردند و از دادگاه خواستار رسیدگی به پرونده و مجازات بانیان این اتفاق شدند.

خرابکاری امدادگر

این ماجرا مربوط به دختر 28 ساله مکزیکی به نام اریکاست که هنگام انتظار در اتاق عمل برای آماده شدن قلب پیوندی با خبر شوکه‌کننده‌ای روبه‌رو شد؛ قلب اهدایی روی زمین افتاده است.

این اتفاق ناگوار زمانی رخ داد که پای امدادگر حامل قلب پیوندی در حین حمل آن، به چیزی گیر کرد و قلب پیوندی از دستش روی زمین افتاد.

خوشبختانه قلب پیوندی، در یک ظرف ایزوله قرارگرفته بود تا از تماس با محیط خارجی مصون بماند. امدادگران قلب و متعلقات جعبه را جمع کرده و به بیمارستان شهر مکزیک جایی که قرار بود بیمارطی چهار ساعت تحت عمل جراحی قرار بگیرد، منتقل کردند. پزشکان بیمارستان در باره اریکا و قلب جدیدش اعلام کردند که این قلب را خانواده پسری 20 ساله به نام رافائل گومز که پس از یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شد، به اریکا اهدا کردند. آنها اعلام کردند اریکا از اتفاقی که قبل از عمل برای قلب جدیدش رخ داده بود بی خبر بود. چرا که تصمیم خانواده او بر آن بود که بنا به صلاح دیدشان داستان امدادگر بی‌دست و پا مخفی بماند. با این حال میلیون‌ها شهروند مکزیکی تصاویر این حادثه را از طریق رسانه‌ها تماشا کردند و شاهد بودند کارکنان خجالت زده بیمارستان چگونه قلب را از روی زمین برداشته و به سمت اتاق عمل دویدند.

بیماری که آتش گرفت

«کایرا رید» مادری است که چندی پیش در حین عمل سزارین به دلیل بی‌دقتی و اهمال جراحش آتش گرفت.

از آنجا که قبل از عمل تیم جراحی نواحی مورد نظر را با مواد ضدعفونی‌کننده پاک می‌کنند، پس از شست‌وشوی قسمتی از بدن وی با الکل ناگهان یکی از وسایل پزشکی نزدیک به او مشتعل و به هفت اینچ سوختگی در یک طرف بدنش منجر شد. آتش توسط تیم پزشکی خاموش شد و آسیبی به کودک نرسید، اما قسمتی از بدن کایرا دچار سوختگی شد و او به‌دلیل جراحت وارد آمده، از پزشک حاضر در اتاق عمل شکایت کرد. پزشک 43 ساله برای حل این موضوع در دادگاه حضور یافت. اما با وجود این خرابکاری بخت با پزشک یار بود و دادگاه ادعای اهمالکاری این متخصص مامایی را که استفان براون نام دارد رد کرد و آن را حادثه‌ای سهوی خواند.

دینا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها