همزمان با روز ارتش، آخرین تجهیزات نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد و یگان‌های تخصصی در جوار بارگاه ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، رژه رفتند؛ رژه‌ای که در آن در کنار انبوه تجهیزات بومی ساخته شده به دست جوانان کشور، برخی سلاح‌های راهبردی خریداری شده از خارج از جمله بخشی از سامانه دفاعی اس300 به‌نمایش درآمد.
کد خبر: ۸۹۶۶۶۷

در مراسم رژه یگان‌های نیروهای مسلح، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مانوری هوایی بر فراز بارگاه امام خمینی(ره) پرواز کردند. در مانور هوایی نهاجا، جنگنده‌هایی همچون اف۱۴، اف۷، اف۵، اف۴، صاعقه، میگ ۲۹ و هواپیماهای سوخت‌رسان ۷۰۷، شرکت کردند. به‌گزارش مهر، جنگنده‌های اف۴ از همدان و جنگنده‌های اف14 و اف7 از اصفهان به پرواز درآمدند. همچنین جنگنده صاعقه، میگ ۲۹ و هواپیماهای سوخت‌رسان از فرودگاه مهرآباد برخاستند. در مراسم رژه دیروز همچنین بخشی از تجهیزات، دستاوردها و یگان‌های محمول نیروی هوایی ارتش از جمله بمب قاصد، بمب قائم، بمب بدر، بمب ساقد، بمب زوبین، بمب یاسر و بمب سجیل از مقابل جایگاه رژه رفته و به نمایش درآمدند. گفتنی است بمب هزار پوندی به همراه ال.سی.جی نیز به نمایش درآمد.

روحانی: آن‌که می‌گوید قدرت سخت نیاز نداریم، ساده‌لوح است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان هم طی سخنانی در این مراسم با اشاره به توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت قدرت سخت در کنار قدرت نرم تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در این سخنان با تاکید بر این‌که ایران اسلامی، کشوری واحد است، گفت: آن که می‌گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم، ساده‌لوح و آن که می‌گوید ما قدرت نرم نیاز نداریم، نگاهش کوته‌بینانه است. وی ارتش جمهوری اسلامی ایران را ارتشی مردمی، مکتبی، ملی و گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب خواند و تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتش اسلام و نظام اسلامی است و به کل ملت بزرگ ایران تعلق دارد و متعلق به این حزب، جناح یا این گروه و آن گروه نیست. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر امروز قدرت‌های استکباری و مزدورانشان در منطقه نمی‌توانند چشم طمعی به جمهوری اسلامی ایران و نگاه خیانت‌آمیز به این ملت داشته باشند، به خاطر نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی است.

با بصیرت امام، توطئه‌ها خنثی شد

وی شعار انحلال ارتش در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را توطئه‌ای علیه اقتدار ملی و مرزهای ایستادگی مقاومت ملت ایران در برابر تجاوزات احتمالی خواند و تاکید کرد: با بصیرت حضرت امام(ره) و نامگذاری روز ارتش، این توطئه بزرگ خنثی و ارتش مستحکم شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نیروهای مسلح به عنوان قدرت سخت و دستگاه دیپلماسی به عنوان قدرت نرم هر دو هدف واحدی را دنبال می‌کنند و آن هدف تامین امنیت ملی، اقتدار و ثبات و توسعه ایران اسلامی است. روحانی با گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و تبریک آن به فرماندهی کل قوا و ملت بزرگ ایران تاکید کرد: در یک دست ما کتاب، منطق، تدبیر و عقلانیت و در دست دیگرمان شمشیر است و این دو در کنار هم هستند. رئیس‌جمهور افزود: اگر نیروهای مسلح برای آن است که اگر متجاوزی دست به سوی منافع ملی ما دراز کرد، آن دست قطع و تجاوز دفع شود، دیپلماسی ما هم در میدان مذاکره به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است. روحانی با بیان این‌که مذاکره دیپلماسی و نیروهای مسلح ما دست متجاوزان را از کشور قطع و سرزمینمان را از وجود آنها پاک کرد، ادامه داد: دیپلمات‌های ما در صحنه جهانی از حقوق ملت دفاع کردند و قطعنامه‌های ظالمانه را لغو و از حق ایران در داشتن توان دفاعی دفاع کردند. رئیس‌جمهور افزود: این امر تا جایی است که امروز حتی دشمنان ما می‌گویند قدرت و توان نظامی و همچنین قدرت موشکی ما به برجام و قطعنامه 2231 ربطی ندارد و خود آنها نیز معترفند که در مذاکرات مبنا این بوده است که قدرت نظامی ما در برابر انواع توطئه‌ها حفظ و تقویت شود.

در برابر تهدید، تهدید می‌کنیم

روحانی با بیان این‌که ما در داخل یک کشتی هستیم و یک نفر آن را فرماندهی می‌کند، اضافه کرد: ما دارای رهبر، دولت، قانون و ملت واحد هستیم. رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما همه در کنار هم هستیم، اضافه کرد: ولو این‌که سلیقه ما در گفتار و رفتار عین هم نباشد، اهداف ما یکی است و در مسیری حرکت می‌کنیم که پایان این مسیر دستاوردش حفظ حقوق مردم، مصالح ملی و اقتدار ملی باشد. روحانی تاکید کرد‌: قدرت جمهوری اسلامی ایران به معنی بازدارندگی فعال است، البته در برابر تهدید، تهدید می‌کنیم و در برابر تجاوز، دست متجاوز را قطع خواهیم کرد. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی ما علیه همسایگان و جهان اسلام نیست، افزود: ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خود و قدرت خود را قدرت کشورهای اسلامی می‌دانیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: دشمن فکر نکند در میان ملت، دولت و نیروهای مسلح ما شکافی وجود دارد، ما همه انگشتان یک دست و اعضای پیکر بلندی به نام ملت ایران هستیم .

نمایش دستاوردهای جدید دفاعی

بخشی از سامانه روسی پدافند هوایی اس ۳۰۰ در رژه روز ارتش در جوار بارگاه امام خمینی(ره) به نمایش درآمد. تحویل این سامانه ازسوی روسیه به کشورمان، با حواشی متعددی همراه بود، اما سرانجام هفته گذشته رسانه‌ها از تحویل بخش اول آن به ایران خبر دادند. همچنین در این مراسم ۳۵ نمونه از تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از مقابل جایگاه رژه رفتند. همزمان با رژه یگان‌های زمینی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یگان‌های موشکی و زرهی نیروی دریایی ارتش نیز به اجرای مراسم رژه در سواحل خلیج‌فارس پرداختند. در این مراسم، توپ ۲۳ میلی‌متری نصب شده روی سفیر به نمایش درآمد. این جنگ افزار ۲۳ میلی‌متری با ارتفاع کم تاکتیکی، کاملا بومی و توسط متخصصان داخلی طراحی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها