کرپ مرغ
کد خبر: ۸۹۶۰۴۳

مواد لازم:

تخم‌مرغ: 4 عدد

شیر: 2 لیوان

روغن: یک قاشق غذاخوری

نمک: نوک قاشق چایخوری

آرد: 2.5 لیوان

مواد میانی کرپ:

سینه مرغ: 300 گرم

هویج، ذرت و نخودفرنگی: ریز خردشده و پخته‌شده از هر کدام دو سوم لیوان

جعفری خردشده: 3 قاشق غذاخوری

روغن و نمک و فلفل: به میزان لازم

سس کچاب و زیتون: برای تزئین به‌میزان لازم

پنیر پیتزا: نصف لیوان

طرز تهیه:

ابتدا آرد را در ظرف گودی بریزید و تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی در آن بشکنید و به آرامی مخلوط کنید . سپس شیر و نمک را اضافه کنید. غلظت مایه به دست آمده باید به اندازه‌ای باشد که مواد براحتی از قاشق جدا شود و حالت روان داشته باشد. ماهیتابه مناسبی را روی حرارت بگذارید و کف آن را کمی روغن بریزید که چرب باشد. پس از داغ شدن، با ملاقه از مواد کرپ درون ماهیتابه بریزید و با حرکت دادن ظرف، مواد را به تمام سطح آن هدایت کنید. بعد از این‌که کرپ ، خودش را گرفت آن را پشت و رو کنید و سریع در سینی بگذارید. به همین ترتیب تمام مواد را به صورت نان لواش آماده کنید و کنار بگذارید.

مرغ را بپزید و ریز خرد کنید. ذرت و هویج و نخود فرنگی را با کمی روغن تفت دهید و به آن نمک و فلفل و جعفری خرد شده، اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. مقداری از مواد را بعد از خنک شدن روی کرپ بریزید و سعی کنید تمام مواد را در سطح کرپ پخش کنید. بعد به آرامی آن را رول کنید و به همین ترتیب تمام مواد را روی کرپ‌های آماده شده ریخته و همه را رول کنید. سپس آنها را در سینی فر گذاشته و روی آنها را کمی چرب کنید و در فر از قبل گرم شده، با حرارت 175 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا روی آنها طلایی شود. بعد از پخت از فر بیرون آورده و روی آنها را با سس کچاب و پودر دارچین تزئین کنید. کرپ‌ها را برش حلقه‌ای بزنید و در دیس مناسب بچینید. اطراف ظرف را زیتون و خیارشور و مقداری جعفری بریزید و میل کنید.

شامی رودباری

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده مخلوط: 800 گرم

روغن زیتون: به میزان لازم

سبزی معطر خرد شده شامل ریحان بنفش، مرزه و ترخون و مقداری سبزی محلی شمال: یک لیوان

پیاز رنده شده: یک عدد بزرگ

نمک، فلفل و گلپر: به میزان لازم

رب گوجه‌فرنگی: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

پیاز را رنده کنید. گوشت و پیاز و سبزی‌های خرد شده را با نمک و فلفل در یک ظرف گود بریزید خوب ورز داده تا چسبندگی لازم را به دست آورد. این شامی را حتما با روغن زیتون و با حرارت کم سرخ کنید. مقداری روغن زیتون را در ماهی‌تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و از مواد به اندازه یک گردوی درشت بردارید و در دست آن را فرم دهید و در روغن سرخ کنید. یک عدد گوجه را خرد کنید و کف یک قابلمه گذاشته و شامی‌ها را روی آن بچینید. رب گوجه را با کمی نمک و فلفل در یک لیوان آب حل کنید و روی شامی‌ها ریخته و بگذارید آب آن تبخیر شود و به روغن بیفتد. می‌توانید چند تا گوجه را هم کباب کنید و کنار شامی بگذارید و با پلو زعفرانی میل کنید.

دمنوش بهاری

مواد لازم:

بهار نارنج: یک قاشق غذاخوری

چای سبز: یک قاشق مرباخوری

عسل: یک قاشق چای‌خوری

غنچه گل‌محمدی: 3 تا 5 عدد

آبلیمو تازه: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

در یک قوری مناسب که گنجایش دو لیوان آب جوش داشته باشد، ابتدا مواد خشک را بریزید. بعد آب جوش را روی آنها بریزید و به مدت فقط پنج دقیقه آنها را دم کنید و بعد از صافی رد کرده و در لیوان بریزید و پس از این‌که کمی خنک شد آب لیمو و عسل را اضافه و میل کنید. این دمنوش خوش‌رنگ و خوش‌طعم، آرامبخش و مفید را هفته‌ای دو تا سه بار استفاده کنید و اثرآن را روی قلب و دستگاه گوارش خود ببینید. توجه داشتته باشید متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند دمنوش‌ها فقط باید بعد از 5 تا 10 دقیقه دم کردن به صورت تازه‌دم مصرف شود.

بیسکویت دارچینی

مواد لازم:

آرد شیرینی: 2 لیوان

پودر قند: 2 لیوان سرخالی

روغن جامد یا کره: 1.5 لیوان سر خالی

تخم مرغ: 2 عدد

جوش شیرین و نمک: نوک قاشق چایخوری از هر کدام

دارچین: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

ابتدا جوش شیرین و نمک و دارچین و آرد را مخلوط کنید و دو تا سه بار آنها را الک کنید. روغن و پودر قند را در یک ظرف گود بریزید و با همزن خوب مخلوط کنید تا کرم‌رنگ شود. بعد مواد خشک الک شده را کم‌کم به آن اضافه و با دست مخلوط کنید و ورز دهید تا خمیر لطیف و یک‌دستی به دست آید. بعد از نیم ساعت استراحت دادن به خمیر، روی سطحی صاف را آرد پاشی کنید و خمیر را با وردنه نازک، باز کنید. با قالب مورد نظر آن را قالب بزنید و در سینی چرب شده بچینید و در فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا بیسکویت شما آماده شده و با یک لیوان شیر میل کنید و از یک میان وعده تازه و مفید بهره‌مند شوید.

آش آماج

مواد لازم:

سبزی آش شامل تره و پیازچه بیشتر از نیم کیلو

سیر: نصف بوته متوسط

پیاز داغ: 3 تا 4 قاشق غذاخوری

لوبیا چشم‌بلبلی: یک لیوان

نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

تخم‌مرغ: 2 عدد

آماج: 5/1 لیوان پر

عدس: 200 گرم

کشک: به میزان لازم

طرز تهیه:

دو لیوان آرد را با کمی نمک و زردچوبه مخلوط، آن را الک و با مقداری آب، خمیر تهیه کنید. این خمیر نباید به دست بچسبد. میزان آرد را به اندازه‌ای بریزید که خمیر سفت باشد. بعد خمیر را کمی استراحت دهید و آن را با رنده درشت رنده کنید و در سینی فر با فاصله بریزید و حدود 15 تا 20 دقیقه در فر گرم قرار دهید تا کاملا خشک شود. می‌توانید آماج رنده شده را مقابل آفتاب گذاشته تا خشک شود و در آش بریزید و بپزید.

برای تهیه آش، لوبیا را از قبل خیس کنید و آب آن را خالی کرده و با چهار لیوان آب بپزید. وقتی نیم‌پز شد عدس و مقداری نمک به آن اضافه کنید و در ادامه پیازداغ را به همراه پیازچه و تره خرد شده و سیر تفت داده شده به آش افزوده و بگذارید مواد و سبزی‌ها پخته شود. اگر آب آن کم بود مقداری آب جوش اضافه کرده و بعد آماج را در آش بریزید و مرتب هم بزنید تا به هم چسبیده نشود. بعد از پخت کامل و جا افتادن، آش را در ظرفی مناسب بریزید و روی آن را با مقداری کشک و نعنا داغ تزئین و میل کنید.

کنگر پلو

مواد لازم:

کنگر: نیم‌کیلو پاک شده

برنج: 3 پیمانه

گوشت چرخ‌کرده: 250 گرم

نمک و فلفل و زردچوبه و روغن:
به میزان لازم

پیاز: یک عدد بزرگ

رب گوجه: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

زیره یا آویشن: نصف قاشق چایخوری

سیب زمینی و کنجد برای ته دیگ: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا کنگر‌ها را تمیز کرده و تیغ آنها را بگیرید و خرد کنید. برنج را از قبل خیس کنید و بعد بپزید و آن را آبکش کنید. پیاز را خرد و با مقداری روغن سرخ کنید. گوشت را به آن افزوده و رب و نمک و فلفل و آویشن یا زیره را هم به مواد اضافه کنید. کنگر‌ها را هم سرخ کرده و بعد یکی دو لیوان آب روی آنها بریزید و بگذارید کنگرها پخته و آب مواد تبخیر شود. مقداری روغن و زردچوبه و نمک را در قابلمه بریزید و بعد از داغ شدن، سیب زمینی‌های حلقه شده و کنجد را کف قابلمه بگذارید و برنج را کم کم روی ته دیگ بریزید و لابه لای آن از مواد سرخ شده بپاشید. در انتهای کار مقداری، روغن داغ روی پلو بریزید و آن را دم بگذارید. این پلو خوشمزه بهاری را با سالاد شیرازی میل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها