با مرور حوادثی مانند جاری شدن سیل در استان‌های کشور می​توان به این نتیجه رسید که هنوز آن طور که باید برای آموزش شهروندان و توانمند‌کردن آنها برای مقابله با چنین حوادثی تلاش نشده است،چون هنوز هستندافرادی که از روی ناآگاهی در حریم رودخانه‌ها اقدام به ساخت و ساز یا کشاورزی می​کنند و به این ترتیب هنگام بروز حادثه آسیب می‌بینند. در واقع خشکسالی‌های اخیر سبب شده برخی مسئولان و شهروندان فراموش کنندنباید در بستر و حریم رودخانه ها فعالیت کنند.چراکه درست است بسیاری از رودخانه‌های کشور به رودخانه فصلی بدل شده اند،اما با کمترین بارشی آب دوباره در آنها جریان پیدا می‌کند و...
کد خبر: ۸۹۵۹۵۰

در واقع دستگاه​های نظارتی نیز به شکلی عمل نمی​کنندکه افراد ناآگاه از تجاوز به حریم رودخانه ها منع شوند و اولین قربانیان سیلاب لقب نگیرند، به همین خاطر به نظر می رسد برخی مدیران نیز به آموزش و آگاهی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند وظیفه خود را بدرستی اجرا کنند.

برای نمونه در خرم آباد پل​های موقتی‌ای کار گذاشته شده بود که هنگام جاری شدن سیل شرایط را برای شهروندان دشوار تر کرد، زیرا آب پشت این پل ها جمع شد و سرریز آن وارد خانه‌های شهروندان شد و به این شکل بار مضاعفی شد بر دوش آنها.

باید تاکید کرد که آموزش شاه کلید پیشگیری است ،یعنی هرچه برای آموزش شهروندان تلاش کنیم از میزان خسارت ها کم شده و درنتیجه پس از حادثه ​ بازسازی با هزینه کمتری انجام می شود.

ناگفته نماند که بیشتر خسارت های ناشی از سیل به دلیل تخریب سرزمین اتفاق می‌افتد، زیرا به دلیل غفلت از محیط زیست جنگل​ها و مراتع از بین رفته​اند و به این شکل بستر برای سیلاب ها آماده شده و در چنین شرایطی بارش‌های اندک نیز به روان آب و سیلاب بدل می​شوند،بنابراین باید از آموزش و پرورش،آموزش‌عالی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی خواست برای فرهنگ سازی و آموزش شهروندان بیشتر تلاش کنند، زیرا هرچه بتوانیم میزان تخریب جنگل و مرتع را کاهش دهیم از قدرت سیلاب‌ها و خسارتی که به کشور تحمیل می‌شود کم خواهد شد.​

علی کائیدی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها