امروزه و در عصر اطلاعات، فناوری‌های نوین عامل رقابت لحظه به لحظه رسانه‌های صوتی، تصویری و مکتوب شده است و به عبارتی هر رسانه‌ای که دست پُری در فناوری ارتباطات و اطلاعات داشته باشد، از احتمال موفقیت جهانی بیشتری هم برخوردار است. این مقدمه، بهانه‌ای شد تا مصاحبه‌ای با مهندس غلامحسن افشار، مدیرکل فناوری اطلاعات صدا و سیما انجام شود.
کد خبر: ۸۹۵۷۹۹

در حوزه IT سال گذشته چه اقداماتی انجام شده است؟

سال گذشته، خبرگزاری صدا و سیما به عنوان نخستین خبرگزاری تصویری کشور راه‌اندازی شد که با اتصال این خبرگزاری به NEWSROOM سازمان، تازه‌ترین اخبار ایران و جهان در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مخاطبان اقصی نقاط ایران و جهان قرار گیرد و امکان شهروند خبرنگار در اپلیکیشن خبرگزاری نیز راه‌اندازی شد که اتفاقا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. یکی دیگر از کارهای مهم حوزه IT در سال گذشته، راه‌اندازی سایت پخش زنده شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در بستر اینترنت به آدرس LIVE.IRIB.IR بود که با راه‌اندازی اپلیکیشن تلفن همراه آن، توانست مخاطبان زیادی را در ایران و دیگر کشورها جذب کند. یکی از خصوصیات ویژه این اپلیکیشن، امکان دریافت تمام شبکه‌های سراسری و استانی در خارج از کشور است. از دیگر فعالیت‌های برجسته این حوزه، راه‌اندازی EPG یا راهنمای الکترونیک برنامه‌های رادیو و تلویزیون است که برای تمام شبکه‌های رادیو و تلویزیون سراسری و استانی قابل دریافت است.

برای سال 95 چه اقداماتی در نظر گرفته‌اید؟

یکی از مأموریت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حکم آقای سرافراز به ایشان واگذار کردند، حضور پررنگ و حداکثری رسانه ملی در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی و همچنین ساماندهی حضور وب‌سایت‌های سازمان در فضای وب بود که کار مطالعاتی دقیق و کارشناسی وسیعی در این زمینه صورت گرفت. قدم اول این ساماندهی در وب‌سایت جدید IRIB.IR متبلور شده است که به امید خدا تا پایان سال، شاهد رشد چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.

اقتصاد مقاومتی چگونه می‌تواند در حوزه IT وارد و عملیاتی شود؟

حوزه IT از آن دست حوزه‌هاست که اگر خوب مدیریت شود، به بهترین صورت می‌تواند اقتصاد مقاومتی را که خواسته رهبر معظم انقلاب است، پیاده کند،‌ به این شکل که با تمرکز سرویس‌های اصلی IT بدرستی می‌توان از هدر رفت منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جلوگیری کرد و به معنای واقعی تمام اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد.

گام نخست این امر، ایجاد یک مرکز داده استاندارد، امن و مجهز در رسانه ملی است که بتوانیم سرویس‌های مهم و فراگیر صدا و تصویر را در اقصی نقاط کشور به مخاطب برسانیم و با این کار از پراکندگی فعالیت و ایجاد سرویس ناپایدار و ناامن جلوگیری می‌شود.

دلیل و هدف هجمه به رسانه ملی در فضای مجازی چیست؟

به اعتقاد بنده تا حرکت مثبتی در سازمان صورت نگیرد، قطعا هجمه‌ای نیز صورت نمی‌گیرد. این امر نشانگر این است که رسانه ملی با هدفگذاری صحیح و با عنایت به فرمایش‌های رهبری و هم راستا با نظام جمهوری اسلامی در تقابل با شبکه‌های ماهواره، تمام تلاش و عزم خود را جزم کرده است. دشمنان نظام هم با برخورداری از نفوذ شبکه‌های اجتماعی درصدد تخریب رسانه ملی هستند. امروزه جنگ، جنگ رسانه و جنگ نرم است و رسانه ملی،‌ قرارگاه مقابله با جنگ نرم. اگر در جنگ نرم، رسانه هدف و آماج شایعات و تخریب‌ها قرار گرفت، باید بدانیم حتما مسیرش را درست طی می‌کند که این گونه بیگانگان درصدد تخریب آن هستند. تمام شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی هم قسم شده‌اند که بتوانند نقش و حضور رسانه ملی را در خانواده‌ها کمرنگ کنند. لذا این هجمه‌ها و تهدیدات، نوعی فرصت هستند که ما از درون بهتر و دقیق‌تر عمل کنیم.

کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

امروزه یکی از موضوعات مهم در جهان، کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی است. سال 2014 سهم درآمد تلویزیون در فضای سنتی بمراتب کمتر از فضای اینترنت بود. به‌عنوان مثال، درآمد فیسبوک طی سال‌های 2008 تا 2013 به 8/7 میلیارد دلار رسید که این درآمد، سال 2015 به 17 میلیارد دلار افزایش یافت. با نگاهی به این آمار، متوجه رشد درآمد در شبکه‌های اجنماعی خواهیم شد. لذا سازمان صدا و سیما عزم جدی برای کسب درآمد و حضور پررنگ در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی بومی دارد.

درآمدهای فیسبوک از کجاست که این همه سرویس می‌دهد؟

تعداد کاربران فیسبوک در سال 2016 به یک میلیارد و پانصدمیلیون نفر رسیده است که یکی از راهکارهای فیسبوک قراردادن بنر در زیر صفحه لاگین (login) به عنوان تبلیغ کمپانی‌های مختلف است که به ازای هر کلیک، یک دلار از شرکت‌ها دریافت می‌کند. با اندکی تأمل به تعداد کاربران این شبکه می‌توان متوجه درآمد هنگفت این شبکه شد.

و در نهایت از شبکه اجتماعی رسانه ملی چه خبر؟

طراحی زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری شبکه اجتماعی رسانه ملی از سال گذشته آغاز شد. اپلیکیشن آن با فکر و تخصص مهندسان داخلی بخصوص مهندسان رسانه ملی طراحی و راه‌اندازی شدکه با نام پیام‌رسان سروش در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. این اپلیکیشن در حال حاضر به صورت آزمایشی فعال است و این شبکه اجتماعی پس از طی مراحل تست فنی و امنیتی قطعا جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان ایران و جهان خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها