برنده کدام تیم است؛ استقلال یا پرسپولیس؟ دربی 82 از آن دربی‌هایی است که تا همیشه در یادها باقی خواهد ماند. دیداری که برنده آن شاید با همین سه امتیاز در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
کد خبر: ۸۹۵۶۳۳

گرچه بیش از 47 سال از اولین رویارویی این دو تیم می‌گذرد، اما تاریخچه شهرآورد تهران می‌گوید کمتر بازی‌هایی بوده که در آن برد و باخت حکم مرگ و زندگی را داشته باشد. سوپرجام تهران در سال 47، یک‌چهارم نهایی جام حذفی در سال 67، فینال لیگ قدس در سال 69، دو بار نیمه‌نهایی لیگ آزادگان در سال‌های 71 و 73، فینال جام حذفی در سال 78 و بالاخره یک‌چهارم نهایی جام حذفی در سال 90. حالا قرار است یک بازی دیگر به این تعداد انگشت‌شمار اضافه شود؛ دیداری که نه حذفی است و نه در روز پایانی لیگ، اما حساسیت آن با توجه به رقابت فشرده دو تیم در کورس قهرمانی، چیزی کم از یک فینال بزرگ ندارد.

فردا چشم همه فوتبالی‌ها به این بازی است تا ببینند کدام تیم در پیچ سرنوشت‌ساز قهرمانی از دیگری سبقت می‌گیرد. جدول رده‌بندی در فاصله پنج هفته تا پایان لیگ بخوبی گویای این حساسیت مضاعف است. استقلال و پرسپولیس هر دو 45 امتیازی هستند و استقلال خوزستان با 46 امتیاز بالاتر از آنها در صدر جدول قرار دارد.

شاید این بهترین فرصت برای استقلال خوزستان باشد تا با پیروزی در بازی خانگی خود مقابل نفت، فرار بزرگ را برای قهرمانی در لیگ پانزدهم آغاز کند و به فاصله 24 ساعت بعد از بازی خود با خیالی آسوده به تماشای دربی پایتخت بنشیند. استقلال خوزستان امروز و از ساعت 17 و 30 دقیقه در دیداری حساس به مصاف نفت تهران می‌رود؛ دیداری که برنده شدن در آن به هیچ وجه آسان نیست. عبدالله ویسی در نشست خبری پیش از بازی با نفت تهران گفت: با توجه به شرایط جدول و نزدیک شدن مسابقات به پایان لیگ، اگر بخواهیم در کورس قهرمانی بمانیم حق اشتباه کردن نداریم و باید با یک بازی خوب سه امتیاز بازی با نفت تهران را به دست آوریم.

تیم علیرضا منصوریان با وجود همه مشکلات مالی، مثل پرسپولیس هر سه بازی قبلی خودش را برده است و بواسطه کسب همین 9 امتیاز خود را در جمع حلقه دوم مدعیان قهرمانی می‌بیند. نفتی‌ها در حالی به مصاف استقلال خوزستان می‌روند که 41 امتیازی هستند و با پیروزی مقابل صدرنشین لیگ، می‌توانند فاصله خود را با این تیم به دو امتیاز کاهش دهند. با این حال برای فوتبالی‌ها آنچه بیش از همه اهمیت دارد، در وهله نخست نتیجه دربی تهران است.

وضعیت متفاوت 2 تیم

گرچه در جدول رده‌بندی هر دو تیم استقلال و پرسپولیس هم امتیاز هستند، اما نمی‌توان گفت شرایط روحی و روانی یکسانی برای بازی بزرگ روز جمعه دارند. استقلالی‌ها که از ابتدای لیگ پانزدهم جزو مدعیان بالای جدول بودند، چند هفته‌ای است که نتایج خوبی کسب نمی‌کنند. سه تساوی در سه بازی اخیر این تیم در کنار کسب تنها دو پیروزی در 9 بازی گذشته، حکایت از این دارد که اگر استقلال قدر امتیازات بازی‌های نیم‌فصل دوم را می‌دانست الان با خیالی آسوده و با اختلاف نسبت به دیگر تیم‌ها در صدر جدول قرار داشت.

در آن‌سو اوضاع کاملا متفاوت است و پرسپولیسی‌ها برخلاف استقلال افسوس امتیازاتی را می‌خورند که در ابتدای فصل از دست دادند. امتیازاتی که باعث شد حتی به رده شانزدهم جدول هم بروند. با این حال تیم برانکو از هفته ششم به بعد طعم شکست را نچشیده و هفته‌هاست که در همه بازی‌های خود موفق به گلزنی شده است. آنها در حالی به مصاف استقلال می‌روند که در هر سه بازی قبلی خود هیچ ‌امتیازی را از دست نداده‌اند.

با این حال وقتی پای دربی در میان باشد، زیاد نمی‌توان روی آیتم‌ها تکیه کرد. برانکو در آستانه این بازی گفت: اینجا نمی‌شود تعیین کرد چه تیمی گزینه برد است، اما طبیعی است که همه تلاشمان را می‌کنیم هواداران را خوشحال کنیم. آنچه مسلم است پیروزی در این بازی برای ما ارزشمند خواهد بود.

پرویز مظلومی هم گرچه خودش و بازیکنان تیمش را برای بازی دربی ممنوع‌المصاحبه کرد، اما در کنفرانس خبری پایان بازی با سپاهان در یک جمله گفت: هواداران نگران نباشند. استقلال برای بازی با پرسپولیس آماده است.

غافلگیری از نوع علی پروین

اهمیت بازی روز جمعه باعث شد علی پروین، اسطوره این باشگاه در تمرین دیروز این تیم حاضر شود. این اقدام پروین در جهت افزایش روحیه بازیکنان پر‌سپولیس انجام گرفت. پروین که از بودن میان بازیکنان پرسپولیس احساس خوبی داشت، در جمع آنها گفت: یادتان باشد زمانی که پر‌سپولیس دهم بود گفتم این تیم جزو چهار تیم نخست خواهد شد، اما الان می‌گویم پر‌سپولیس قهرمان می‌شود. وقتی پر‌سپولیس می‌برد، من هم خوشحال می‌شوم.

به دنبال حضور پروین در اردوی پرسپولیس، استقلالی‌ها هم بر آن شدند تا برای روحیه دادن بازیکنان تیم منصور پورحیدری را در بازی جمعه روی نیمکت تیم‌شان بنشانند، اما این خبر خیلی زود توسط یکی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه منتفی شد. پورحیدری اول فصل سرپرست استقلال بود، اما به دلیل بیماری قند با توصیه پزشکان جای خود را به فرزاد مجیدی داد و در حال حاضر هم شرایط نشستن روی نیمکت استقلال را در چنین بازی حساسی ندارد.

بدون احدی، بدون بهزادی

رضا احدی 28 دی 94 و همایون بهزادی 2 بهمن 94 به رحمت خدا رفتند و دربی 82 برای اولین بار در غیاب این دو برگزار می‌شود. همایون بهزادی اولین کاپیتان پرسپولیس در دربی بود و در ده بازی وظیفه کاپیتانی سرخپوشان را به عهده داشته است. او همچنین ثبت‌کننده اولین هت‌تریک تاریخی دیدارهای دو تیم نیز بوده است. رضا احدی هم از سال 61 تا سال 70 در دربی‌ها حاضر بوده و در دربی 68 هم بازوبند کاپیتانی آبی‌ها را به بازو بست.

هفتمین دربی با قضاوت ترکی

با توجه به حساسیت این دربی و این‌که استقلال و پرسپولیس هم‌امتیاز هستند و برای قهرمانی تلاش می‌کنند، کمیته داوران تصمیم گرفت از محسن ترکی باتجربه برای قضاوت این بازی استفاده کند. این در حالی بود که پیشتر گفته می‌شد دربی 82 را زرگر سوت خواهد زد.

با سوت‌های محسن ترکی هیچ‌گاه پرسپولیس بازی را نبرده است. باید منتظر ماند و دید که آیا این بار طلسم پیروز نشدن پرسپولیس با سوت‌های محسن ترکی شکسته خواهد شد یا نه؟

دربی همیشه دربی است

با وجود آن‌که همیشه عده‌ای سعی دارند در مصاحبه‌های خود طوری وانمود کنند که دیدار استقلال و پرسپولیس هیچ تفاوتی با دیگر بازی‌های لیگ برتر ندارد، اما در عمل بر کسی پوشیده نیست حساب این بازی از دیگر بازی‌های باشگاهی فوتبال ایران جداست.

همین که مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ با لیدرهای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تشکیل جلسه می‌دهد، همین که رئیس کمیته انضباطی از چند برابر شدن جریمه برای تخلفات دربی صحبت می‌کند، همین که باشگاه پرسپولیس در آستانه این بازی بیانیه صادر می‌کند و همین که استقلالی‌ها از چهارشنبه ظهر برای بازی جمعه بعدازظهر به اردوی شبانه‌روزی می‌روند، معنایش این است که دربی با دیگر بازی‌ها تفاوت دارد.

برنامه هفته 26

پنجشنبه 26 فروردین

سپاهان- استقلال اهواز، ساعت 17 در ورزشگاه فولادشهر اصفهان (داور: پیروز سیف‌الله‌پور)

راه‌آهن- ذوب‌آهن، ساعت 17 در ورزشگاه شهدای شهر قدس تهران (داور: روح‌الله شریفی)

استقلال خوزستان- نفت، ساعت 17 و 30 دقیقه در ورزشگاه غدیر اهواز (داور: حمید حاج‌ملک)

تراکتورسازی - صبا، ساعت 18 در ورزشگاه یادگار امام تبریز (داور: احمد صالحی)

پدیده -گسترش فولاد، ساعت 17 و 30 دقیقه در ورزشگاه ثامن مشهد (داور: محمدحسین زاهدی‌فرد)

سایپا- سیاه‌جامگان، ساعت 19 در ورزشگاه پاس قوامین تهران (داور: رضا عادل)

جمعه 27 فروردین

پرسپولیس - استقلال، ساعت 17 در ورزشگاه آزادی تهران (داور: محسن ترکی)

شنبه 28 فروردین 95

فولاد - ملوان، ساعت 17 و 30 دقیقه در ورزشگاه غدیر اهواز (داور: یدالله جهانبازی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها