پژوهشگران ژاپنی موفق شدند‌کامل‌ترین بافت پوستی کشت شده در شرایط آزمایشگاهی را با موفقیت به بدن موش‌ها پیوند بزنند. این بافت پوستی از سلول‌های بنیادی برگرفته از لثه موش کشت شده و دارای لایه‌های متعدد نظیر فولیکول مو و غدد تولیدکننده چربی است.
کد خبر: ۸۹۵۴۶۱
ژاپنی‌ها بافت پوستی مشابه پوست طبیعی تولید کردند

در این مطالعه، پژوهشگران ابتدا از لثه موش، سلول‌های بنیادی استخراج و سپس این سلول‌ها را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تبدیل کردند. فناوری تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در سال 2006 کشف شد. در این روش، سلول‌های به دست آمده می‌توانند تقسیم سلولی انجام دهند و در نتیجه رشد به اندام‌های مختلف تغییر شکل پیدا کنند. در آزمایش فوق، سلول‌های پوستی کشت شده به یک موش طاس که سیستم ایمنی آن سرکوب شده بود، پیوند زده شد. در نتیجه آزمایش، بافت پیوندی جواب داد و رویش مجدد مو آغاز شد. به گفته پژوهشگران، این روش، پنج تا ده سال آینده روی موارد انسانی قابل اجرا خواهد بود و در بهبود پوست ـ بویژه در قربانیان سوانح سوختگی ـ کاربرد دارد. این روش در مقایسه با سایر روش‌های پیوند که در حاضر انجام می‌شود کارآمدتر است؛ زیرا در روش‌های موجود بافت پوستی کشت شده بسیاری از اجزای زیستی مهم مانند فولیکول‌های مو و غدد برون‌ریز را ندارد و در نتیجه از کارآمدی قابل قبولی برخوردار نیست.

روش جدید کشت بافت‌های پوستی در ساخت نمونه‌های واقعی پوست کاربرد دارد و به شرکت‌های سازنده مواد دارویی و آرایشی امکان می‌دهد محصولات خود را روی نمونه‌های واقعی پوست آزمایش کنند. نتایج این مطالعه در نشریه ساینس اَدوَنسِز (Science Advances به معنی پیشرفت‌های علم) منتشر شد و از سوی پژوهشگران دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تاکاشی تسوجی، سرپرست تیم پژوهشی، ادعا می‌کند این موفقیت رؤیای رشد مجدد اندام‌های واقعی بدن را به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

مترجم: صدف دژآلود

منبع: BBC

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها