در یک جمله باید گفت قرعه خوبی نصیب فوتبال ایران شد. اگر بخواهم یک به یک حریفان ایران را در مقایسه با تیم‌های گروه دیگر بررسی کنم باید بگویم کره جنوبی و ژاپن هر دو تیم‌های خوبی هستند و از هر لحاظ از ما جلوترند، اما نتایجی که تیم ملی در دو دهه اخیر مقابل کره جنوبی به دست آورده، نتایج بهتری بوده است. در آخرین رویارویی‌های دو تیم هم شاهد این بودیم که ایران در هر دو بازی رفت و برگشت کره جنوبی را شکست داد. همین برتری روحی، روانی به ما کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بالاتری مقابل این تیم بازی کنیم.
کد خبر: ۸۹۵۲۲۳

هم گروه نشدن با عربستان هم از اتفاق‌های خوب قرعه‌کشی جام جهانی بود. قطعا زور فوتبال عربستان به ایران نمی‌رسد، اما حاشیه‌سازی آنها و جنگ‌های روانی که همواره به راه می‌اندازند، می‌توانست تمرکز تیم ملی را در مسیر صعود به جام جهانی کاهش دهد. به همین دلیل بازی با ازبکستان، گزینه بهتری است.

قرعه قطر را هم باید به فال نیک گرفت. فوتبال ایران در سال‌های اخیر بارها مقابل قطری‌ها پیروز بوده است، حال آن‌که در مصاف با عراق با بدشانسی‌های زیادی مواجه بودیم.

در مورد چین هم باید بگویم آنها با صرف هزینه‌ای معادل 180 میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در سطح فوتبال انجام داده‌اند. قطعا حضور بازیکنان بزرگ دنیا در لیگ چین می‌تواند کیفیت بازی نفرات ملی‌پوش فوتبال چین را بالا ببرد، اما این تاثیرگذاری در بلندمدت خودش را نشان می‌دهد. تا ده سال دیگر چین به قدرت اول فوتبال آسیا تبدیل می‌شود، اما در حال حاضر باید گفت آنها تیم ضعیف‌تری نسبت به ایران هستند. در مورد سوریه هم نباید زیاد نگران بود. همین مسافت کمتر سوریه با ایران در مقایسه با تایلند، مزیتی است که می‌تواند به ما در این گروه کمک کند.

البته همه این قیاس‌کردن‌ها زمانی صادق است که تیم ملی با آرامش و با تجهیزات کامل برای حضور در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی آماده شود. به نظر من بحث حضور تیم ملی در جام جهانی فوتبال یک بحث فراملی است و نباید اجازه بدهیم برخی اختلافات داخلی باعث تضعیف تیم ملی شود.

اگر می‌خواهیم در روز 11 شهریور یکصد هزار نفر به ورزشگاه بیایند و تیم ملی را در بازی با قطر تشویق کنند، باید از همین امروز تیم ملی را مورد حمایت قرار دهیم. این‌که سرمربی تیم ملی، مدیریت فدراسیون و مردم فوتبالدوست ایران در بلاتکلیفی باشند اتفاق خوبی نیست. این بلاتکلیفی‌ها اگر ادامه‌دار باشد قطعا در کیفیت بازی تیم ملی تاثیرگذار خواهد بود.

نمی‌خواهم در این میان جانب کی‌روش یا فدراسیون فوتبال را بگیرم، اما باید بدانیم که در سطح فوتبال حرفه‌ای استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شود. وجود زمین تمرین خوب یا تدارکات مناسب کمترین حقی است که باید برای تیم ملی قائل شد، اما متاسفانه کسی به آن توجهی ندارد. 18 سال پیش که ما به جام جهانی صعود کردیم، فیفا پاداشی معادل سه میلیون دلار به فدراسیون فوتبال داد، اما ما در یکی از اردوها مجبور بودیم در یک شیرینی‌پزی بخوابیم. من و علیرضا منصوریان روی زمین می‌خوابیدیم. خب، آن زمان سرمربی تیم ملی آن کاستی‌ها را پذیرفته بود، اما نباید انتظار داشت کی‌روش هم چنین شرایطی را بپذیرد. ما اگر مربی در کلاس جهانی آورده‌ایم، طبیعتا باید در سطح استانداردهای جهانی هم امکانات در اختیار او قرار دهیم.

مهدی پاشازاده

کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها