در مورد دیابت بسیار صحبت می‌شود، چون روز به روز این بیماری میان افراد مختلف شیوع بیشتری پیدا می‌کند. در واقع متاسفانه چاقی و بی‌تحرکی منجر به شروع این بیماری مهلک میان نوجوانان و جوانان شده است.
کد خبر: ۸۹۴۴۳۰

به همین دلیل امروز می‌خواهم مطلب متفاوتی بنویسم. این که درمان بیماران دیابتی گاهی اشتباه انجام می‌شود و بیمار به رغم این که تصور می‌کند در حال درمان است به خوبی مداوا نمی‌شود و عوارض بیماری گریبانگیرش می‌شود.

نکته مهم این که در درمان بیماری دیابت نوع 2 به عوامل و شرایط شروع بیماری توجه کنیم و تلاش اصلی باید رفع علت باشد. متاسفانه بسیار دیده می‌شود همان ابتدا دارو شروع می‌شود و تلاش چندانی در رفع عوامل بیماری نمی‌شود.

هفته گذشته مرد 35 ساله‌ای به مطب آمد با قند خون ناشتای 220. پدرش نیز دیابت دارد. او با قد 175 سانتی‌متر و وزن 94 کیلوگرم در روز حدود نیم ساعت پیاده‌روی می‌کند و فرصت انجام ورزش دیگری ندارد. او یک شرکت اقتصادی دارد که بتازگی دچار مشکلات مالی شده است. به عنوان یک پزشک می‌توانستم برای ایشان دارو بنویسم و توصیه‌هایی سریع در مورد رژیم مناسب و ورزش بکنم و آزمایش بعدی را یک ماه بعد درخواست کنم واین دقیقا همان اشتباهی است که می‌خواهم در موردش بحث کنم.

این بیمار به دلیل وجود ژن‌های دیابت که از پدر به ارث برده است، به هر حال در معرض دیابت است، ولی اگر پرخوری نمی‌کرد و شیرینی، نان، برنج و غذاهای چرب نمی‌خورد و در عوض بیشتر لبنیات، سبزیجات و فیبر مصرف می‌کرد، هر روز نیم ساعت ورزش می‌کرد (اشتباه نکنید . پیاده‌روی برای یک مرد جوان را ورزش به حساب نیاورید. ورزش باید شما را به نفس نفس زدن بیندازد، ضربان قلب را بالا ببرد، عرق بریزید و خستگی بر شما مستولی شود) استرس‌های شغلی را مدیریت می‌کرد و نمی‌گذاشت آن‌قدر بر روحش مستولی شوند که باعث نگرانی مزمن شوند و در نهایت وزن متعادل مثلا حدود 80 کیلوگرم داشت، بدون شک با وجود پدری دیابتی، اکنون قندی مناسب داشت و شاید تا 55 سالگی قند ناشتایش به مرز 126 که خط قرمز دیابت است، نمی‌رسید.

من برای درمان این بیمار با در نظر گرفتن وقت کافی، به تک‌تک این موارد می‌پردازم. در مورد انواع غذاهایی که او بهتر است، بخورد. در مورد ورزش‌هایی که لازم است انجام دهد ودر مورد کم کردن استرس‌هایی که موجب بالا رفتن هورمون‌های استرس شده و قند را بالا برده است، توضیح خواهم داد و با همراهی بیمار و خانواده‌اش با کم کردن عوامل خطر، دیابت را درمان خواهم کرد و حتما برای ویزیت بعدی چند کیلوگرم کاهش وزن را هدف قرار می‌دهم. البته در این راه از داروها هم کمک خواهم گرفت، ولی تاکید خواهم کرد این داروها فقط برای کمک به درمان هستند و در حد 10 درصد در درمان موثرند و بقیه بار درمان نیز با تمهیدات گفته شده انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها