شرایط بد تیراندازان المپیکی در آستانه المپیک برزیل

مشکلات مالی؛ حریف چغر المپیکی‌ها

در حالی که فاصله کوتاهی تا بازی‌های المپیک 2016 برزیل باقی مانده است بسیاری از رشته‌های المپیکی پشت سد بلندی به نام مشکلات مالی گرفتار شده‌اند.
کد خبر: ۸۹۴۲۶۶

در این میان شرایط تیم ملی تیراندازی گویا حادتر از بقیه است؛ تغذیه با کنسرو و وضعیت نامناسب خوابگاه و عقب افتادن حقوق سرمربی خارجی تیم ملی تفنگ بخشی از این مشکلات است. آری، تیمی که بهترین عملکرد را در مسابقات انتخابی المپیک 2016 داشت در چنین شرایطی برای افتخارآفرینی در ریو آماده می‌شود، بدون آن‌که کسی بپرسد نفرات المپیکی در چه وضعیتی تمرین می‌کنند.

سوچک؛ نگران برنامه‌ها

همین مشکلات مالی باعث شد اردو و مسابقه تیم ملی تیراندازی در هانوفر آلمان لغو شود؛ مساله‌ای که اسباب نگرانی سرمربی تیم ملی تفنگ را فراهم کرد.

لازلو سوچک در بازدید نصراله سجادی، معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان از اردوی تیم ملی با بیان مشکلات موجود گفت: مهم‌تر از حقوق معوقه من که چهار سال طلب دارم و فدراسیون توانایی پرداخت آن را ندارد، اجرا نشدن برنامه‌هایی است که به فدراسیون ارائه کردم. من این برنامه‌ها را از مدت‌ها قبل تدوین کرده و به فدراسیون ارائه کرده بودم و باور دارم کسب موفقیت در المپیک تنها در گرو اجرایی شدن این برنامه‌هاست. با این حال هر برنامه‌ای که برای تیم ملی تدوین کردم تنها روی کاغذ ماند.

وی ادامه داد: در این چهار ماه باقیمانده تا المپیک هرچه این مشکلات حل شود به نفع تیراندازی ایران خواهد بود. اگر برنامه‌هایی که به فدراسیون ارائه کردم در این شرایط اجرا شود، می‌توان شانس زیادی را برای کسب مدال در المپیک قائل بود.

سرمربی تیم ملی تفنگ ایران میزان بدهی خود از فدراسیون را خیلی زیاد دانست و افزود: از میزان دقیق بدهی فدراسیون خبر ندارم، چون این مبلغ طی چهار سال روی هم تلنبار شده است. پاداش بازی‌های آسیایی اینچئون را تمام ورزشکاران و مربیان دریافت کردند، بجز من. مبلغ زیاد بدهی فدراسیون به من مربوط به این معنا نیست که مبلغ قرارداد من زیاد است؛ بلکه به‌خاطر تاخیرهای مداوم در پرداخت آن است.

چیزی بیشتر از قراردادم نمی‌خواهم، بلکه تنها توقع دارم همان‌طور که من به تعهداتم پایبند بودم، طرف مقابل هم به قراردادش متعهد باشد.

وی از محقق نشدن نخستین برنامه وی برای حضور موفق تیم ملی در المپیک خبر داد و اظهار کرد: اولین برنامه هدف ما برای حضور در المپیک برگزاری اردو و حضور در مسابقات آلمان بود که محقق نشد. همه کارها برای این اعزام انجام شده بود، از رزرو هتل و سالن گرفته تا مهمات، اما شب قبل از اعزام به ما گفتند که سفر لغو شده است. ما قرار بود فشنگ‌های لازم برای تمرینات المپیک و مسابقات جهانی ریو را از آلمان تهیه کنیم، اما با لغو این سفر مجبور شدیم برای اعزام به مسابقات جهانی برزیل، بدون فشنگ تمرین کنیم و بدون تمرین هم هیچ شانسی برای موفقیت نداریم.

احمدی: نگران لغو مسابقات هستیم

لغو سفر تیم ملی به هاوفر آلمان به ضرر الهه احمدی، شانس کسب مدال المپیک نیز شد. وی به دلیل شرکت نکردن به این اردو و مسابقات بین‌المللی در رنکینگ جهانی یک پله سقوط کرد و صدر رنکینگ جهانی را از دست داد، اما تیرانداز پرافتخار ایران نگران مساله دیگری است.

او در این زمینه گفت: بالا و پایین آمدن در رنکینگ جهانی طبیعی است، اما نگرانی و ناراحتی من و سایر ملی‌پوشان این است که مسابقاتمان کنسل می‌شود.

ما اگر بتوانیم نمره‌ای را که در تمریناتمان می‌زنیم اجرا کنیم خیلی مهم است و این امر در صورتی محقق می‌شود که بتوانیم در مسابقات زیادی شرکت کنیم، چون شرایط تمرین و مسابقه برای رشته‌های رکوردی و انفرادی خیلی فرق می‌کند و خیلی مهم است که در مسابقات مختلفی شرکت کنیم و اعتماد به نفس‌مان را بالا ببریم.

سبقت الهی: دیر متوجه مشکلات ما شدند

همین مشکلات مالی و کمبود امکانات باعث شد در بخش تپانچه اردوهای تیم ملی پسران کنسل شود. اما در مورد گلنوش سبقت الهی که سهمیه المپیک را به‌دست آورده، چاره‌ای جز تامین تجهیزات نیست. به همین دلیل هم سجادی در بازدید از اردوی تیم ملی تیراندازی پس از شنیدن صحبت‌های سبقت الهی به او قول داد سلاح و تجهیزات موردنیاز او مثل کفش، عینک، سلاح، فشنگ و ساچمه تست شده را فراهم کنند.

اما براستی بهتر نیست رسیدگی مسئولان به ورزشکاران همیشگی باشد و مسئولان در آستانه اعزام به بازی‌های المپیک به فکر رفع مشکلات ورزشکاران نباشند؟

سبقت الهی تیرانداز رشته تپانچه کشورمان در بازی‌های المپیک معتقد است: الان مسئولان به فکر افتادند که چه مشکلی وجود دارد که خیلی دیر است. اگر یک سال قبل از اردوها بازدید می‌کردند و در جریان مشکلات ما قرار می‌گرفتند و متوجه می‌شدند رشته تپانچه چقدر محروم مانده و چقدر به تجهیزات احتیاج دارد.

می‌توانستیم از سال گذشته تمریناتمان را خیلی جدی‌تر انجام دهیم و الان خیلی شرایط بهتری داشته باشیم، اما همیشه باید افسوس همین فرصت‌سوزی‌ها را بخوریم.

تیراندازان المپیکی آماده رقابت در برزیل

تیم ملی تیراندازی برای حضور در مسابقات جهانی برزیل ۲۲ فروردین تهران را به مقصد ریو ترک ‌کرد.

مسابقات جهانی تیراندازی برزیل از 27 فروردین تا 5 اردیبهشت در شهر ریو برگزار می‌شود تا ورزشکاران ضمن آشنایی با میادین و محل برگزاری مسابقات المپیک، شانس خود را برای تصاحب مدال امتحان ‌کنند.

در این میان تیم کشورمان با ترکیب الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام‌بزرگ، پوریا نوروزیان، حسین باقری، محمد حسین کریمی در رشته تفنگ و گلنوش سبقت‌الهی، هانیه رستمیان در رشته تپانچه به همراه لازلو سوچک، ابراهیم اینالو و سکینه خدابنده لو راهی برزیل شدند تا طبق برنامه از روز جمعه با حریفان خود به رقابت بپردازند.

این رقابت‌ها با حضور 645 ورزشکار از 87 کشور جهان در حالی آغاز می‌شود که تیراندازان کشورمان با کسب 5 سهمیه المپیک در دو رشته تفنگ و تپانچه به مصاف حریفان خود می‌روند.

معصومه کیانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها