کارشکنی تازه آمریکا و انگلیس در حل بحران سوریه

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و وزیر خارجه انگلیس طرح پیشنهادی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه را رد کردند.
کد خبر: ۸۹۱۶۹۸

این درحالی است که روسیه ضمن حمایت از این طرح هرگونه توافق بین آمریکا و این کشور بر سر تعیین سرنوشت بشار اسد را رد کرد.

طی روزهای گذشته ارتش سوریه با بازپس‌گیری شهر تاریخی پالمیرا شکست سختی بر گرو ه‌های تروریستی ازجمله داعش وارد کرد و هم‌اکنون خود را برای آزادسازی سایر مناطق از جمله دو شهر استراتژیک دیرالزور و رقه آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «الیزابت ترودو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی سخنانی به اظهارات «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه مبنی بر برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در کشورش در صورت خواست مردم، واکنش نشان داد و گفت: کاخ سفید با بررسی پیشنهاد بشار اسد درخصوص برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه مخالف است. در همین راستا «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز در موضعی مشابه آمریکا درخواست کرد دولتی در سوریه بدون حضور بشار اسد تشکیل شود. وی همچنین از طرح بشار اسد مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه انتقاد کرد و گفت: پیشنهاد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای تشکیل دولت وحدت ملی که شامل شخصیت‌های مستقل و مخالفان باشد هرگز بحران در سوریه را حل نخواهد کرد.

حمایت روسیه

این در حالی است که روسیه می‌گوید از طرح پیشنهادی بشار اسد برای تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو پیشنهاد بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را برای تشکیل دولت وحدت ملی در آینده نزدیک تأیید می‌کند؛ دولتی که شامل نمایندگانی از مقامات سوریه و مخالفان و برخی شخصیت‌های مستقل باشد.

بوگدانف خاطرنشان کرد: هدف نهایی مذاکرات دمشق با مخالفان تشکیل دولت انتقالی است که مورد قبول دو طرف باشد.

وی افزود: مسکو به توافق‌های صورت گرفته در چارچوب گروه بین‌المللی حمایت از سوریه و مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت پایبند است.

روسیه در عین حال ادعای برخی رسانه عرب زبان درباره توافق آمریکا و روسیه بر سر سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه را تکذیب کرد. روزنامه الحیات چاپ لندن در خبری مدعی شده بود جان کری وزیر خارجه آمریکا به چندین کشور عربی گفته آمریکا و روسیه درباره خروج بشار اسد از سوریه و رفتن به کشوری ثالث به توافق رسیده‌اند. همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز دریک نشست خبری گفت: بین مسکو و واشنگتن توافق درباره اصول اساسی حل بحران سوریه وجود دارد. وی درعین حال افزود: آمریکا اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای درباره روند رایزنی‌های مسکو و واشنگتن در مساله سوریه منتشر می‌کند و گزارش‌ها درباره توافق با واشنگتن درباره سرنوشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دروغ کثیفی است. زیرا سرنوشت بشار اسد را ملت سوریه در چارچوب انتخابات دموکراتیک و آزاد منتشر می‌کند.

آزادی پالمیرا

سخنان اسد در حالی بیان شدکه ارتش سوریه یکشنبه گذشته موفق شد به کمک نیروی هوایی روسیه شهر باستانی پالمیرا را از چنگ تروریست‌های داعش بازپس گیرد.

به گزارش رویترز، در این عملیات 400 نفر از نیروهای تروریست داعش کشته شدند.

داعش 10 ماه پیش این شهر را به تصرف خود درآورده بود. نیروهای سوری با حمایت هوایی روسیه برای تصرف این شهر سه هفته حملات پیاپی انجام دادند.

هم‌اکنون این شهر درکنترل کامل ارتش سوریه بوده و گفته می‌شود یک هواپیمای حامل پرسنل گروهان مهندسی رزمی روسیه با تجهیزات و دستگاه‌های ویژه برای مین روبی شهر تدمر (پالمیرا) وارد این منطقه شده است. بنا به این گزارش، تروریست‌های داعشی تمام نقاط شهر تدمر را بمب و مین کار گذاشته‌اند که با توجه به اهمیت تاریخی این شهر، وظیفه پاکسازی این شهر سنگین و زمانبر خواهد بود.

از سوی دیگر رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه از آمادگی نیروهای کرد برای آزادسازی شهر رقه به عنوان مقر اصلی داعش در این کشور خبر داد.

داعش از سال 2014 شهر رقه را اشغال و آن را به مقر اصلی خود در سوریه تبدیل کرد. روز پنجشنبه گذشته نیز دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد فرستاده ابوبکر البغدادی در حلب در حمله هوایی ائتلاف ضدداعش در اطراف شهر رقه سوریه کشته شده است.

هنوز ائتلاف تحت امر آمریکا بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده است.

بازپس‌گیری شهر پالمیرا به باور کارشناسان تحول بزرگی در جنگ داخلی سوریه به حساب می‌آید.

این پیروزی راه را برای بازپس‌گیری دو شهر مهم دیگر یعنی دیرالزور و رقه هموار خواهد کرد. همچنین این اتفاق نشان داد که ارتش سوریه به کمک متحدانش قادر به شکست دادن تروریست‌ها بوده و می‌تواند وحدت و یکپارچگی این کشور را دوباره تامین کند. این اتفاق به معنای شکست توطئه چندین ساله گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنان در سوریه است که با کمک‌های نظامی و مالی خود جنگ خونینی را در این کشور به راه انداختند.

جنگی که تاکنون بیش از 400 هزار نفر کشته و نزدیک به پنج میلیون آواره داشته است. رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد جنگ این کشور تاکنون حدود 200 میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است و ما در روند بازسازی بر سه کشور عمده حامی سوریه در زمان این بحران یعنی روسیه، چین و ایران تکیه داریم.

اسد: آماده برگزاری انتخابات هستیم

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز پنجشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: اگر مردم سوریه خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام باشند، این اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: «این موضوع بستگی به مردم سوریه دارد. اگر خواسته عموم مردم برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری باشد، من مشکلی ندارم.» به گفته اسد: تشکیل دولت جدید در سوریه موضوع پیچیده‌ای نیست و مشکلات در این باره می‌تواند در مذاکرات ژنو حل شود.اسد افزود: دولت جدید می‌تواند در برگیرنده سه گروه «مخالفان»، «نیروهای مستقل» و «افراد وفادار» به نظام او باشد. رئیس‌جمهور سوریه افزود: انتخابات زودرس ریاست جمهوری بخشی از روند سیاسی کنونی نیست، اما انتخابات پارلمانی سوریه روز 13 آوریل (25 فروردین) برگزار خواهد شد. بشار اسد دربخش دیگری از سخنان خود گفت: «ارتش ترکیه، که در واقع ارتش اردوغان است و نه ترکیه، در حال حاضر در سوریه می‌جنگد... مردم ترکیه ضد سوریه نیستند و با سوریه دشمنی ندارند. اگر اردوغان دخالت نکند، روابط ما خوب خواهد بود.» وی درباره حضور نیروهای روسی نیز گفت: «مردم کشورش خواستار ادامه حضور نیروهای روسی در سوریه هستند. وی افزود: «دعوت از نیروهای خارجی حق هر کشوری است. بنابراین هیچ کس نمی‌تواند آن را ممنوع ک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها