«اندروید 7» زیر ذره‌بین توسعه‌دهندگان

خوشمزه بعدی گوگل در راه است

اندروید 7 در راه است! شاید این خبر باتوجه به فهرست عظیم دستگاه‌هایی که در صف انتظار برای دریافت به‌روزرسانی نسخه‌های 5 و 6 اندروید هستند کمی تعجب‌برانگیز و حتی شایعه به‌نظر برسد، اما انتشار نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل، پیام‌رسان رخدادی تازه در دنیای اندروید است.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۹

اندروید 7 برای تست و بررسی دقیق‌تر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته و طبق زمان‌بندی اعلام شده توسط گوگل، اولین دستگاه‌های (نکسوس بعدی) مجهز به این نسخه از اندروید، تابستان یا پاییز امسال تولید شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. همچنین حدود شش ماه بعد یا بیشتر این نسخه روی محصولات دیگر شرکت‌ها ارائه می‌شود. اگر به شناخت بیشتر این نسخه علاقه داشته و می‌خواهید در دنیای اندرویدی‌ها به‌روز باشید، با ما همراه شوید تا ضمن معرفی برخی از امکانات تائید شده در این نسخه، شما را با نام‌های احتمالی خوشمزه بعدی گوگل آشنا کنیم.

خوشمزه، مثل همیشه

یکی از نکات جالبی که گوگل همواره برای نامگذاری نسخه‌های مختلف اندروید مورد توجه قرار داده، استفاده از نام‌های خوشمزه‌، جذاب و رنگارنگ است. آبنبات چوبی، مارشمالو، کیت‌کت، آبنبات ژله‌ای، نان زنجبیلی، بستنی حصیری و... ازجمله نام‌های اندرویدی به‌شمار می‌رود که گوگل ابتدا حرف اول آنها را منتشر کرد؛ حالا حرف N نیز به‌عنوان حرف اول نام خوشمزه بعدی گوگل معرفی شده است. باتوجه به معرفی این حرف، حدس و گمان‌ها برای نام اندروید 7 بسیار است، اما در این میان گزینه‌هایی همچون شکلات صبحانه نوتلا (Nutella) و شیرینی بادامی (Nougat) از شانس و محبوبیت بیشتری در میان کاربران و کارشناسان برخوردار هستند. البته تمام گزینه‌های روی میز تنها یک حدس به‌شمار می‌رود و ممکن است گوگل تمام کاربرانش را غافلگیر کند، اما نام این نسخه هرچه باشد، مطمئنا خوشمزه خواهد بود!

دوتا به‌جای یکی

تقسیم صفحه‌نمایش دستگاه‌های هوشمند به دو قسمت مختلف برای اجرای هر اپلیکیشن در بخش مورد نظر از امکاناتی است که در تبلت‌های جدید اپل مجهز به آی‌او‌اس 9 و در بسیاری از محصولات سامسونگ وجود داشته، اما این بار این قابلیت به‌صورت رسمی برای همه دستگاه‌هایی که به اندروید 7 به‌روزرسانی می‌شوند، طراحی شده و کاربران می‌توانند به کمک آن از امکان اجرای دو برنامه به‌صورت پهلو به پهلو با قابلیت تغییر اندازه اختصاص یافته به هر بخش بهره‌مند شوند.

این قابلیت درحال حاضر از اپلیکیشن‌های گوگل و برخی اپلیکیشن‌های دیگر پشتیبانی می‌کند، اما انتظار می‌رود با به‌روزرسانی‌های بیشتر و پیش از انتشار نسخه نهایی اندروید 7، این قابلیت بسیاری از اپلیکیشن‌ها را پشتیبانی کند.

قابلیت split screen علاوه بر این‌که مدیریت و استفاده از دو اپلیکیشن بدون حرکت در میان صفحات را برای شما فراهم می‌کند، این امکان را به شما می‌دهد تا متن و دیگر محتوای قابل انتخاب در اپلیکیشن‌ها را نیز میان بخش‌های مختلف صفحه جابه‌جا کنید. به‌عنوان مثال چنانچه قصد داشته باشید متنی را از یک پیام کوتاه انتخاب و به پیام‌رسان تلگرام منتقل کنید کافی است هر دو اپلیکیشن را اجرا کرده سپس متن موردنظر را از اپلیکیشن مبدا انتخاب و در اپلیکیشن مقصد رها کنید.

پس از ورود به حالت split screen می‌توانید کلید صفحه اصلی را برای ورود به صفحه اصلی فشار دهید که در این شرایط آیکونی به شکل علامت مساوی روی دستگاه ظاهر می‌شود. این آیکون نشان‌دهنده فعال بودن این قابلیت در پس‌زمینه اندروید است و با فشار روی آن اپلیکیشن‌های موجود در وضعیت split screen نمایش داده می‌شوند. همچنین برای خروج از این وضع نیز کافی است روی این آیکون فشار داده و کمی مکث کنید.

شفافیت در اطلاع‌رسانی

مرکز اطلاع‌رسانی (Notifications) از دیگر بخش‌هایی است که تغییرات زیادی را در خود جای داده است. طراحی ظاهری هشدارهای به‌نمایش درآمده در این بخش بهبود یافته و امکاناتی همچون ارسال پاسخ سریع نیز به آنها افزوده شده است. همچنین این بخش با الهام گرفتن از شخصی‌سازی‌های صورت گرفته توسط دیگر تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند، میانبر سریع تنظیمات و امکاناتی همچون شخصی‌سازی میانبرهای تنظیمات و دسترسی به تنظیمات بیشتر با فشار و مکث روی گزینه‌ها را در خود جای داده است. مشاهده میزان مصرف باتری توسط اپلیکیشن‌های مختلف و ممانعت از دسترسی برخی اپلیکیشن‌ها به دیتای سیمکارت با استفاده از ویژگی جدید Data Saver از دیگر تغییرات این بخش به‌شمار می‌رود.

شوالیه تاریکی

اندروید N شوالیه تاریکی اندرویدی‌ها به‌شمار می‌رود، زیرا با دو ویژگی «حالت شب» و «پوسته تیره» از چشمان شما حفاظت کرده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و به شما این اطمینان را می‌دهد در صورتی‌که پیش از خوابیدن در رختخواب نیز مجبور به استفاده از تلفن همراهتان باشید کمترین آسیب به چشمانتان وارد می‌شود.

با فعال شدن حالت شب (Night Mode)، فیلتری قرمز رنگ روی صفحه‌نمایش را احاطه کرده و مانع عبور نور آبی مضر دستگاه می‌شود. همچنین با فعال شدن پوسته تیره (Dark Theme) نیز رنگ‌های سیاه در زمینه سفید به طیف رنگ خاکستری تبدیل شده و به بهترین نحو ممکن از چشمان شما حفاظت می‌شود.

مرکز فرماندهی

بخش تنظیمات (Settings) دستگاه‌های اندرویدی ازجمله بخش‌هایی است که هر کاربر برای اعمال تغییرات دلخواه خود به آن نیاز خواهد داشت. این بخش در اندروید 7 دستخوش تغییراتی شده و علاوه بر پشتیبانی از قابلیتی با عنوان گزینه‌های پیشنهادی، اطلاعات مفید دیگری را نیز مرتبط با هر گزینه در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بدون نیاز به طی کردن منوهای تو در تو بتواند اطلاعات موردنظر را کسب کند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید بدون مراجعه به بخش وای‌فای، نام شبکه وای‌فای را که به آن متصل هستید، مشاهده کنید یا با یک فشار ساده روی آیکون منو، در هر صفحه‌ای با هر عمقی که حرکت کرده باشید به صفحه اصلی تنظیمات بازگردید. همچنین دو بخش Sound و Notifications نیز برخلاف اندروید مارشمالو از یک گروه خارج شده و به گزینه‌های مستقلی در این بخش تغییر پیدا کرده‌اند.

اندازه دلخواه محتوا

تغییر رزولوشن در رایانه‌های رومیزی با تفاوتی اندک به اندروید 7 راه پیدا کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش Display در تنظیمات دستگاه و انتخاب گزینه‌ Display Size، نوار اندازه محتوای صفحه‌نمایش را به‌دلخواه خود حرکت دهید تا DPI (تعداد نقطه در هر اینچ) صفحه‌نمایش تغییر کرده و محتوای موجود در آن کوچک یا بزرگ‌تر شود.

بوت سریع

در نسخه‌های پیشین اندروید، برای اجرای سریع‌تر برنامه‌های نصب شده، پس از هر بار بوت شدن دستگاه، همه برنامه‌ها فراخوانی می‌شدند تا در اجراهای بعدی با عملکرد سریعی همراه شوند که این روش تاخیر در بوت سیستم‌عامل را به همراه داشت. اندروید 7 با تغییر در روش بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها، عملیات بهینه‌سازی را به اولین اجرای هر اپلیکیشن وابسته کرده و به‌این‌ترتیب نه تنها موجب بهره‌مندی از بوتی سریع شده، بلکه با آزاد گذاشتن حافظه، اجرای مجدد اپلیکیشن موردنظر را نیز با سرعت بیشتری همراه کرده است.

مدیریت تماس‌ها

رد کردن تماس دریافتی، عدم نمایش تماس‌های مشخص شده در نوار اطلاع‌رسانی، ثبت نشدن گزارش تماس در گزارش‌های دستگاه، مسدود کردن شماره‌های مزاحم و بسیاری از موارد دیگر از جمله امکاناتی است که از شخصی‌سازی‌های اعمال شده توسط شرکت‌های مختلف الهام گرفته شده و به‌صورت یک استاندارد در اندروید 7 افزوده شده‌ تا در نسخه‌های بعدی اندروید نیز گنجانده شود. با تغییرات صورت گرفته در مدیریت تماس‌ها و گزارش‌های مربوط به آن، بدون نیاز به اپلیکیشن‌های مختلف و بدون نیاز به یادگیری مکان این گزینه‌ها در دستگاه‌های مختلف، می‌توانید تماس‌ها و مخاطبانتان را مدیریت کنید.

حرف آخر

تصاویر پس‌زمینه جدید، ابزار مدیریت فایل توسعه‌یافته، افزایش سرعت نصب برنامه‌ها، بهبود امکانات و ویژگی‌های قابلیت Doze برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بسیاری از موارد دیگر علاوه بر مواردی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، از جمله تغییرات سطحی در اندروید 7 به‌شمار می‌رود که پیش از این با استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد در اختیار کاربران قرار می‌گرفت، اما حالا به بخشی از امکانات درونی این سیستم‌عامل محبوب تبدیل شده‌ است.

توجه به نیاز کاربران و پاسخگویی به این نیازها یکی از رازهای موفقیت گوگل به‌شمار می‌رود و
اندروید 7 نیز شروعی بسیار خوب برای انتشار سیستم‌های‌عامل مبتنی بر نیاز کاربران به‌شمار می‌رود. انتظار می‌رود این نسخه با استقبال بسیار خوب کاربران مواجه شود، اما این استقبال زیاد به شرطی موفق خواهد بود که قابلیت به‌روزرسانی به اندروید 7 در اختیار طیف وسیعی از کاربران دستگاه‌های اندرویدی قرار داده شود.

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها