نوروز 95 در راه است. هموطنان آماده استقبال از فصل بهار هستند.
کد خبر: ۸۹۰۲۵۱

مردم عزیز کشورمان پس از یک سال تلاش و کوشش، تعطیلات نوروزی را فرصتی برای دید و بازدید و صله ارحام و سفرهای زیارتی و گردشگری جهت تجدید قوا و آماده شدن برای یک سال تلاش و جدیت در سال جدید قلمداد می‌کنند.

تعطیلات نسبتا طولانی نوروز ماراتن سفرهای نوروزی را رقم می‌زند که به‌واسطه شرایط آب و هوایی و چهار فصل بودن کشور پهناور ایران در نوع خود بی نظیر است.

برقراری امنیت سفر و نظم و انضباط ترافیکی و آرامش سفر مسافران نوروزی وظیفه‌ای بس خطیر و مهم است که نیروی انتظامی همچون سنوات گذشته مفتخر است این خدمتگزاری را به همراه و با همکاری دیگر سازمان‌های مسئول و مرتبط همچون راهداری، اورژانس، هلال‌احمر، صداوسیما، آموزش و پرورش و گردشگری و امداد خودرو‌ها به انجام برساند.

توسعه زندگی ماشینی و شهرنشینی، امنیت مطلوب کشور عزیزمان و شرایط خاص امنیت منطقه‌ای نوید از رونق و افزایش سفرهای نوروز95 می‌دهد و از آنجا که همواره بین حجم سفر و احتمال سوانح و حوادث ترافیکی ارتباط وجود دارد برای این‌که ایام نوروز مردم به شادی و شادکامی سپری شود علاوه بر انجام وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی، همکاری و مشارکت مردم نیز با رعایت قوانین و مقررات رانندگی و صبر و حوصله و گذشت در رانندگی، استراحت در زمانی که به‌خواب نیاز دارند ضروری است.

حوادث و سوانح همیشه برای دیگران نیست و باید همه مراقب باشند و رانندگی یک مسئولیت خطیر اجتماعی است.

مسئولیت حفظ جان خود، سرنشینان و دیگران را به‌عهده دارد. همراهان و سرنشینان نیز باید مراقب بوده و با راننده در رعایت مقررات همراه باشند.

رانندگان عزیز باید بدانند سفر صرفا در مقصد خلاصه نمی‌شود. بهار زیبا و مناظر طبیعی و تاریخی و فرهنگی مسیر راه نیز بخش مهمی از سفر است. برنامه‌ریزی برای سفر، زمان شروع سفر، مسیر سفر و مقصد و بازگشت به‌موقع از سفر ضروری است.

اما به‌رغم حجم انبوه سفرهای نوروزی، به‌واسطه بهره‌گیری مردم از دعای یا مقلب‌القلوب و افزایش روحیه تعاون و همکاری، نوروز همواره فرصتی بوده است. برای افزایش مشارکت و همراهی مردم با پلیس در رعایت قوانین و مقررات رانندگی و نهادینه شدن رفتارهای قانونی که خوشبختانه به‌واسطه همراهی مردم و با همکاری صداوسیما ایام نوروز همواره شروعی برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی بوده است.

هر چند کشته شدن یک نفر هم آثار جبران‌ناپذیری برای خانواده و اجتماع دارد، به نحوی که در دین مقدس اسلام نیز تقریر شده است «نجات جان یک انسان همانند نجات همه مردم است» و این نشان از اهمیت موضوع جلوگیری از حوادث و سوانح ترافیکی دارد.

در سال 1384با وجود قریب به هفت میلیون خودرو تعداد کشته‌های رانندگی در کشور حدود 28 هزار نفر بود و امروز با وجود بیش از 18 میلیون خودرو تعداد کشته‌ها به حدود 16 هزار نفر و پایین‌تر از میانگین جهانی رسیده است. در عین حال 12 هزار نفر کاهش، کار بسیار بزرگی است ولی به‌خاطر داشته باشیم 16 هزار نفر کشته سانحه رانندگی شایسته و سزاوار کشور ما نیست و جا دارد اکنون که در آستانه سال نو قرار داریم، همه دستگاه‌ها، رانندگان و سرنشینان عزم خود را جزم کنند که در سال آینده شروعی خوب و فصل نوینی در قانونمندی و حفظ سلامت و جان مردم داشته باشیم و بدانیم که جاده همواره تسلیم راننده قانونمند، صبور و با گذشت است.

سردار دکتر اسکندر مومنی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها