توصیه‌های ایمنی برای مسافران نوروزی

سفـــــر بخیــــــر

تصور کنید سیزدهم امسال مجری خبر تلویزیون با لبخند بگوید آمار تصادفات نوروزی در کشور به صفر رسیده است. تصویر شیرینی است مگر نه؟ تصویری که خیلی‌ها خیال می‌کنند شبیه یک رویاست، اما رویا نیست و اگر همه‌مان قانون‌مدار باشیم، اگر بپذیریم که خطر تصادف از هیچکدام مان دور نیست، اگر به حقوق هم احترام بگذاریم می‌توانیم آمار تصادف‌ها را به صفر برسانیم. باور نمی‌کنید؟ امسال امن برانید و به دیگران هم رانندگی قانون‌مدار را پیشنهاد کنید تا نوروزی بی‌خطر و شیرین داشته باشیم منهای خاطره‌های بد و تصادفات منجر به جرح و فوت.
کد خبر: ۸۹۰۲۴۴

در بارندگی اگر شب هنگام است از نور پایین چراغ‌های بزرگ استفاده کنید؛ زیرا پرتوهای نور بالا به دیدتان در زیر باران کمکی نمی‌کند. برف‌پاک‌کن‌ها را روشن کنید. شیشه‌های خودرو را از داخل پاک کنید تا بخار نگیرند و دیدتان محدود نشود. ترمز ناگهانی باعث سرخوردن خودرو می‌شود. فاصله بین خودروی خود و جلویی را افزایش بدهید و فشار آوردن به پدال‌ها بویژه پدال ترمز را کم کنید. اگر لاستیک‌های خودرویتان صاف است کنار بزنید و نرانید؛ چون صافی لاستیک باعث تشدید لغزش می‌شود.

رانندگی ایمن، با رعایت فاصله ایمن ممکن است. فاصله مجاز را با خودروی جلویی و عقبی حفظ کنید چه در حرکت و چه در ترافیک سنگین جاده‌ای.

می‌دانید چرا در مسیرهای یکنواخت، واژگونی خودروها بیشتر است؟ چون در این مسیرها خستگی راننده بیشتر می‌شود؛ لذا آن دسته از اشتباه‌هایش که منجر به واژگونی خودرو می‌شود هم بیشتر!

تا به حال برایتان پیش آمده است پشت فرمان باشید و ناگهان زباله‌ای طرف‌تان پرتاب بشود و به شیشه خودرو بچسبد؟ راننده‌های ناوارد در این موارد نمی‌توانند خودرو را کنترل کنند و تصادف‌شان حتمی است. به همین خاطر است که اصرار داریم زباله‌ای از ماشین به بیرون پرتاب نکنید.

پیش از سفر خودرویتان را به یک مکانیک نشان بدهید و از سلامت کامل آن مطمئن شوید و اگر مشکلی دارد خطر سفر را نپذیرید مگر آن که کاملا برطرفش کرده باشید.

40 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و چون مسافران پشت رل نشسته و خسته از رانندگی طولانی اما ترجیح می‌دهند استراحت نکنند و حالا که در نزدیکی شهر هستند همچنان برانند؛ غافل از این که همین خستگی باعث به خواب رفتن و تصادف‌شان می‌شود.

سرعت غیرمجاز در کشور ما، عامل 22 درصد تصادفات جاده‌ای است. حتی اگر بهترین راننده دنیا هم باشید بسرعت راندنتان دو اشکال دارد؛ اول آن‌که کنترل خودرو برایتان سخت می‌شود و دوم این که وقتی با سرعت می‌رانید راننده‌های نابلد را دستپاچه می‌کنید و آنها تعادل رانندگی‌شان را از دست می‌دهند و سبب‌ساز تصادف می‌شوند.

پلیس‌ها می‌گویند بیش از 30 درصد تصادفات به علت توجه نکردن راننده به جلوست. انجام دادن هر آنچه چشم‌هایتان را از نگاه به جاده باز می‌دارد و هر آنچه باعث می‌شود دست‌هایتان را از روی فرمان بردارید، ممنوع است.

کمربندتان را به محض نشستن داخل خودرو ببندید. برای آن که بدانید کمربند ایمنی چه خاصیتی دارد به یک خبر علمی که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد، ارجاعتان می‌دهیم: فرض کنیم خودرویی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت با سرنشین‌هایی که کمربند ایمنی نبسته‌اند در حال حرکت است و ناگهان با مانعی برخورد کند، در 2 صدم ثانیه اول فشاری 30 برابر وزنش به آن وارد می‌شود. در 4 صدم ثانیه همه سرنشین‌ها خودرو با فشاری برابر با دو تن به جلو پرتاب می‌شوند و راننده نیز سه ثانیه بعد با همان فشار به فرمان خودرو کوبیده می‌شود و در 7 صدم ثانیه سرنشین جلویی به داشبورد کوبیده می‌شود. در 9 صدم ثانیه سر هر دو سرنشین جلو به شیشه کوبیده می‌شود. در یک‌دهم ثانیه هم سرنشین‌های عقب به جلوی خودرو پرتاب می‌شوند. توجه داشته باشید که تا این لحظه هنوز 90 درصد ثانیه اول باقی مانده است؛‌90 درصدی که آبستن حوادث مرگ آور ترسناک‌تر است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها