وزیر خارجه کشورمان در واکنش به انتقادات آمریکا و برخی کشورهای غربی از رزمایش موشکی سپاه پاسداران تاکید کرد: آزمایش‌های موشکی ایران در تضاد با توافق هسته‌ای نیست.
کد خبر: ۸۸۹۶۹۴

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با رادیو نیوزیلند با بیان این‌که بودجه ایران در زمینه تجهیزات دفاعی، در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بسیار ناچیز است، اظهار کرد: ما همواره گفته‌ایم به توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود ادامه می‌دهیم و این تجهیزات دفاعی ربطی به سلاح هسته‌ای ندارد.

وی با تاکید بر این‌که این موشک‌ها فقط برای اهداف دفاعی است، افزود: ما به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهیم کرد، ما بهترین تضمین را ارائه کرده‌ایم که ایران هرگز قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد و این موشک‌های آزمایش شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته است. ظریف در پاسخ به سوالی درباره نوشته‌ای مبنی بر نابودی اسرائیل روی موشک‌های سپاه، پاسخ داد: ما چنین کاری نمی‌کنیم، زیرا در جنگ، همه از بین می‌روند.

فضاسازی غرب علیه توانمندی موشکی ایران

این اظهارات وزیر خارجه کشورمان در حالی بیان شد که موضوع رزمایش موشکی اخیر سپاه پاسداران به درخواست آمریکا در نشست دیروز شورای امنیت مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم از بررسی آزمایش موشکی سپاه در نشست دیروز اتحادیه اروپا خبر داد و البته اعلام کرد: تصمیم‌گیری نهایی در این مورد چند هفته طول می‌کشد. به گزارش فارس، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس هم در این زمینه با غیرقابل قبول خواندن آزمایش موشکی ایران مدعی شد، غرب نباید این رفتارها را نادیده بگیرد.

این درحالی‌ است که فدریکا موگرینی، مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نشست دیروز این اتحادیه درباره رزمایش موشکی ایران گفت: آزمایش‌های موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای نیست و در این نشست درخواستی برای تحریم ایران مطرح نشده است. موگرینی البته این را گفت که درباره رزمایش موشکی ایران، سازمان ملل باید تصمیم بگیرد. او این را هم یادآور شد که آزمایش‌های موشکی ایران می‌تواند به افزایش تنش‌ها در منطقه منتهی شود.

برای از بین بردن رژیم صهیونیستی احتیاج به شلیک نیست

فضاسازی غرب علیه برنامه موشکی ایران در حالی است که ایران همواره تاکید کرده، موشک‌های جمهوری اسلامی ایران هرگز برای حمل کلاهک هسته‌ای، طراحی نشده است، اما آن‌طور که فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته، سرویس‌های جاسوسی آمریکا پس از برجام روی بحث موشکی متمرکز شده‌اند و بر این اساس می‌توان ریشه فشارهای اخیر پس از رزمایش سپاه را دریافت.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان این‌که آمریکایی‌ها می‌خواهند با جوسازی، توان دفاعی ما را تعطیل کنند تا از این طریق موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شوند گفت: تا قبل از بحث هسته‌ای که ما هر سال رزمایش داشتیم، از خیلی از این جوسازی‌ها خبری نبود، اما حالا پس از برجام، بیشترین تمرکز سرویس‌های جاسوسی بخصوص از طرف آمریکایی‌ها روی موضوع موشکی متمرکز شده است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر این‌که ما هیچ‌گاه شروع‌کننده جنگ نیستیم، اظهار کرد: ما برای افزایش امنیت خود به انواع سامانه‌ها از جمله موشک نیاز داریم درحالی‌که در همه حوزه‌ها حتی سامانه‌های پدافندی ما را تحریم کردند و دائم در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند. وی با تأکید بر این‌که ما آمریکا و رژیم صهیونیستی را دشمن خود دانسته و به آمریکا اعتماد نداریم، افزود: برای از بین بردن رژیم صهیونیستی احتیاج به شلیک نیست، هرچند در صورت هرگونه تجاوز، این اقدام نیز صورت خواهد گرفت،‌ اما مسیری که صهیونیست‌ها طی می‌کنند، قطعاً به نابودی آنها از درون منتج خواهد شد. وی تأکید کرد: ما در صورت هرگونه حمله دشمن، فقط دفاع نخواهیم کرد و به مقابله‌به‌مثل نیز خواهیم پرداخت که موشک یکی از این ابزارهاست.

پایان جلسه شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

جلسه شورای امنیت که دیروز به منظور بررسی رزمایش اخیر موشکی ایران تشکیل شده بود بدون صدور قطعنامه خاتمه یافت. پیش از برگزاری این نشست، خبرگزاری العربیه به نقل از مقامات روسیه گزارش کرد که مسکو با اعمال تحریم علیه ایران به‌دنبال انجام آزمایش‌های موشکی مخالف است. به گزارش فارس، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران نقض قطعنامه سازمان ملل نیست.این درحالیست که نماینده انگلیس در شورای امنیت در نشست دیروز تهران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت متهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها