«تروریست خواندن حزب‌الله لبنان» با محکومیت جهانی همراه شد

اتحادیه عرب در خدمت رژیم صهیونیستی

یک هفته بعد از آن‌که شورای همکاری خلیج فارس در اثر فشارهای غیر منطقی عربستان، حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، در اثر همین فشارها اتحادیه عرب نیز جمعه گذشته حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. اقدامی که برخی از آن به عنوان «تیر خلاص عربستان به اتحادیه عرب» یاد کردند و همزمان این اقدام با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی بسیاری از احزاب، شخصیت‌ها و مقامات رسمی کشورهای منطقه مواجه شد. در این میان مقامات صهیونیستی با ابراز خوشحالی از چنین تصمیمی خواهان فشارهای بیشتر بر حزب‌الله شدند و گروه تروریستی تکفیری داعش نیز علیه حزب‌الله اعلام جنگ کرد.
کد خبر: ۸۸۹۱۹۲

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به این تصمیم گفت: عربستان سعودی با این اقدام، لبنان را به مرحله جدیدی از مناقشه سیاسی کشانده و علیه بیروت بحران‌آفرینی می‌کند. وی تاکید کرد: رژیم‌های عربی بویژه سعودی‌ها همواره علیه تمام کسانی که با اسرائیل مقابله می‌کنند، توطئه می‌چینند. همچنین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی اقدام اتحادیه عرب را به مثابه «اعلام تجاوز» نظامی توسط عربستان سعودی دانست. از سوی دیگر نبیل قاوون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله اظهار داشت: رژیم سعودی با این کار دست به انتحار زده و با قرار دادن حزب‌الله در لیست تروریسم به خودش اهانت کرده است

مخالفت کشورها و شخصیت‌ها

در سوریه، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه مصوبه اخیر اتحادیه عرب ضد حزب‌الله را «سخیف و بی‌ارزش» دانست و تاکید کرد دمشق نیز همچون بغداد از مقاومت حمایت می‌کند. وزیر خارجه سوریه همچنین ایران و حزب‌الله را متحدان قابل اعتماد دمشق دانست و تصریح کرد: «تعجب نمی‌کنیم اتحادیه عربی که ناتو را مسئول اقدام نظامی در لیبی کرد چنین اقدامی علیه حزب‌الله لبنان انجام دهد.»

حزب حاکم سوریه نیز تصمیم اتحادیه عرب علیه حزب‌الله لبنان را تصمیمی تروریستی برشمرد. از سوی دیگر حزب دموکراتیک عربی اعلام کرد اتحادیه عرب در باتلاق خیانت ملی سقوط کرده است.

در الجزایر نیز شخصیت‌های دینی و ملی این کشور تصمیم اتحادیه عرب را محکوم کردند. جمال ولد عباس وزیر سابق الجزایری گفت: «حزب‌الله حزب قانونی در لبنان است که در دولت و پارلمان حضور دارد.» همچنین در ادامه واکنش‌ها خمیس الجیهناوی وزیر خارجه تونس گفت: کشورش حزب‌الله را یک گروه تروریستی نمی‌داند .

رشوه 2 میلیون دلاری عربستان

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، مردم مصر نیز در اعتراض به مصوبه اتحادیه عرب در تروریستی دانستن حزب‌الله لبنان، پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زده و با تجمع در مقابل مقر اتحادیه عرب به سید حسن نصرالله درود فرستادند. روزنامه الشروق الجزایر نیز فاش کرد که عربستان برای صدور مصوبه تروریست خواندن حزب‌الله لبنان در اتحادیه عرب ۲ میلیون دلار به نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه رشوه داده است.

اسقف اعظم ارتدوکس در قدس، تصمیم اتحادیه عرب را محکوم کرد. خضر حبیب، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن محکوم کردن این اقدام، این تصمیم را به نفع رژیم اشغالگر دانست. جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز حزب‌الله لبنان را نوک پیکان مقاومت علیه اشغالگری دانست.

اما تزیپی لیونی وزیرخارجه سابق رژیم صهیونیستی، پس از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، از تصمیم اتحادیه عرب برای تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان استقبال کرد و آن را تاریخی خواند. وی گفت: «اتحادیه عرب به یک تصمیم عادلانه و درست در تروریستی خواندن حزب‌الله رسید.» به گزارش شبکه العالم، لیونی تصریح کرد: «گام بعدی، جلوگیری از ورود حزب‌الله به انتخابات در لبنان خواهد بود. »

دلایل دشمنی عربستان با حزب‌الله

شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله سه دلیل را برای دشمنی عربستان با حزب‌الله بر شمرد. به گزارش شبکه المنار وی که در مراسم آغاز کمیته انتخابات مرکزی در بعلبک سخن می‌گفت افزود: دلیل نخست این‌که تنها حزب‌الله در منطقه تأثیر گذار است؛ حزب‌الله بود که توانست اسرائیل را به زانو درآورد و لبنان را آزاد کند . دلیل دوم این‌که حزب‌الله خواهان وحدت اسلامی و وحدت ملی در لبنان است و تاکنون فتنه‌های مذهبی و فرقه‌ای را بارها زنده به‌گور کرده است . ولی عربستان بدون اشاعه فتنه و تخریب وحدت بین مسلمانان و بین مسلمانان و مسیحیان نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. دلیل سوم این‌که حزب‌الله خواهان استقلال ملت‌هاست؛ از این رو از جنبش‌های ملت یمن، سوریه، عراق و بحرین دفاع می‌کند.

داعش علیه حزب‌الله اعلام جنگ کرد

چند ساعت پس از انتشار مصوبه جدید اتحادیه عرب علیه حزب‌الله لبنان، گروه تروریستی داعش نیز در ویدئویی هشدار داد که به زودی به سوی لبنان پیشروی خواهد کرد.

به گزارش شبکه العالم، در این ویدئو 2 تن از سرکرده‌های داعش در «رقه» -پایگاه اصلی داعش در سوریه- به نام‌های «ابو عمر الشامی» و «ابو خطاب اللبنانی» اظهارات تندی علیه حزب‌الله و ارتش لبنان مطرح کردند.

این دو تروریست در این ویدئوی 12 دقیقه‌ای برای توجیه اتهامات خود به حزب‌الله مدعی شدند که «اهل سنت در لبنان مظلوم واقع شده است» .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها