بودجه ارزی صداوسیما صفر شد

چه کسی نمی‌خواهد المپیک پخش شود؟

در سال میلادی منتهی به المپیک توجه به ورزشکاران المپیکی در اولویت قرار دارد، اما این تمام داستان نیست. صداوسیما نیز برای پوشش رسانه‌ای رقابت‌هایی به بزرگی المپیک و پارالمپیک نیاز به توجه ویژه دارد؛ موضوعی که تا امروز باوجود همه پیگیری‌ها محقق نشده است.
کد خبر: ۸۸۸۸۹۷

نگرانی‌ها بابت پوشش رسانه‌ای رقابت‌های ورزشی زمانی شدت گرفت که مدیرکل بودجه صداوسیما در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما از عدم تخصیص بودجه ارزی به صداوسیما در سال آینده خبر داد. مصطفی محمدی با اشاره به این‌که در لایحه بودجه سال آینده صداوسیما، بودجه جاری آن حدود 8 درصد رشد داشته که حتی کفاف افزایش حقوق کارکنان را نمی‌دهد، گفت: در سال آینده بودجه عمرانی ما با رشد منفی 24 درصد روبه‌رو است و به‌طور متوسط بودجه سازمان فقط یک درصد رشد داشته درحالی‌که بودجه بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی کشور بیش از 30 تا 55 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل بودجه سازمان با ابراز امیدواری مبنی بر همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی با سازمان درخصوص رفع مشکلات بودجه‌ای آن افزود: در سال آینده، هیچ بودجه ارزی به این سازمان تخصیص نیافته، بنابراین سازمان مجبور است با تبدیل ریال به ارز، مسائل ارزی خود نظیر خرید حق پخش مسابقات، اجاره ماهواره و هزینه‌های دفاتر خارجی خود را تامین کند.

وی با اشاره به در پیش بودن مسابقات ورزشی المپیک ریو 2016 و همچنین نیاز به خرید حق پخش این مسابقات و برخی لیگ‌های فوتبال تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم به رسالت فرهنگی خود در این خصوص عمل کنیم و مسابقات را از شبکه‌های داخلی برای هموطنان علاقه‌مند پخش کنیم که امیدواریم دولت و مجلس هم به ما در این راه کمک کنند، اما اگر مشکل تامین مالی خرید حق پخش حل نشود، سازمان راه دیگری برای تامین پول مورد نیاز جز از طریق فروش آگهی‌های تبلیغاتی بیشتر ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد باید تخصیص نیافتن بودجه ارزی به صداوسیما را جدی گرفت و از هم‌اکنون نگران روزهای پرچالش شورای سیاستگذاری ورزش سیما در سال 95 بود؛ موضوعی که حسین ذکایی، دبیرشورای سیاستگذاری ورزش سیما نیز آن را تائید می‌کند. او در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: پخش رویدادهای ورزشی به عنوان یک کالای ارزشمند و گرانقیمت در دنیا، هزینه‌های هنگفتی را به کشورهایی که در این زمینه اقدام به پوشش تلویزیونی مسابقات می‌کنند، تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به رویدادهایی که رسانه ملی برای پوشش آنها باید هزینه‌های زیادی پرداخت کند، افزود: مهم‌ترین رویدادی که در پیش داریم، رقابت‌های المپیک و پارالمپیک در ریودوژانیرو است. البته قبل از آن هم در خردادماه رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را داریم که برای دوستداران فوتبال از اهمیت دوچندانی برخوردار است. طبیعتا پوشش این رویدادها مستلزم بودجه ارزی است و این‌طور نیست که مثل برخی اقلام دیگر بتوان به صورت مدت‌دار نسبت به خرید آنها اقدام کرد، اما تا آنجا که می‌دانیم سازمان برای پرداخت این هزینه‌های هنگفت بشدت در فشار است. از طرفی خود ما هم در شورای سیاستگذاری ورزش سیما از طرف شرکت‌های طرف قرارداد بشدت تحت فشار هستیم تا هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنیم وگرنه دچار قطع سیگنال می‌شویم. همه اینها دست به دست هم داده تا آقای محمدی در مصاحبه خود واقعیت‌هایی را مطرح کنند تا مخاطبان هم در جریان اوضاع قرار بگیرند.

ذکایی با بیان این‌که انتظار مردم از صداوسیما بالاست و باید به آنها حق داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه یک‌سری از مخاطبان فکر می‌کنند چون صداوسیما زیر نظر دولت نیست، پس بودجه‌ای هم نباید از دولت دریافت کند. این درحالی است که بودجه صداوسیما از طریق دولت تامین می‌شود و کوتاهی در تخصیص بودجه، صداوسیما را دچار مشکل می‌کند. از طرفی بعد از عملکرد خوب صداوسیما در پخش بازی‌های المپیک 2012 و بازی‌های آسیایی 2014 الان جامعه ورزش توقع دارد در المپیک و پارالمپیک ریو نیز رسانه ملی بهتر از گذشته اقدام به پوشش لحظه به لحظه این رویدادها کند، اما حضور گروه صداوسیما در ریو و داشتن استودیوی شبانه‌روزی در این کشور، هزینه‌های دلاری سنگینی می‌طلبد. به همین خاطر ما هم امیدواریم مجلس و دولت محترم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند تا خدای‌ناکرده در رویدادهای مهم پیش‌رو شرمنده مردم نشویم و به بهترین شکل ممکن به آنها خدمت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها