نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در رقابتی درون حزبی به دومین سه‌شنبه بزرگ 8 مارس (18 اسفند) رسیدند. در این روز رقابت‌های درون حزبی آمریکا به طور همزمان در چهار ایالت برگزار و دونالد ترامپ در رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان موفق به کسب پیروزی در ایالت مهمی چون میشیگان شد.
کد خبر: ۸۸۸۴۴۴

ترامپ در رقابت درون حزبی از موفقیت چشمگیری در دو ایالت می‌سی‌سی‌پی و میشیگان برخوردار شد.

پیروزی اخیر ترامپ، کام هم حزبی‌های او را که مخالفش هستند، تلخ کرد. در عین حال، انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها هم در این روز تنها در دو ایالت میشیگان و می‌سی‌سی‌پی برگزار شد و با پیروزی هیلاری کلینتون در ایالت می‌سی‌سی‌پی پایان یافت. حال آن که در ایالت میشیگان رقابت سختی بین کلینتون و برنی ساندرز در جریان بود و در رخدادی غیر‌منتظره، این سندرز بود که با اختلاف زیاد بر کلینتون غلبه کرد و روز غم‌انگیزی را برای وی رقم زد. در ایالت آیداهو نیز تد کروز جمهوریخواه از رقبای خود پیشی گرفته و بنا بر اعلام آسوشیتدپرس، در این ایالت پیروز خواهد شد. هنوز تعداد آرای ایالتی که در این ایالت به هریک از نامزدها رسیده، مشخص نشده است.

آسوشیتدپرس خبر داده که دونالد ترامپ در ایالت هاوایی هم توانسته پیروز شود و از دیگر رقبای خود پیشی بگیرد. تا این جای کار، ترامپ پیروزی چشمگیری در ایالت‌های عمدتا جمهوریخواه جنوب و غرب داشته و توانسته دل بیشتر اقشار سیاسی و مذهبی، حتی مسیحیان بنیادگرا و رای دهندگان مستقل را به دست آورد.

پیروزی ترامپ در ایالت میشیگان می‌تواند پیش درآمد موفقیت وی در انتخابات ۱۵ مارس (25 اسفند) باشد که در آن هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به طور همزمان در چهار ایالت فلوریدا، ایلینویز، میسوری، کارولینای شمالی و اوهایو به رقابت می‌پردازند.

در این میان مارکو روبیو سناتور فلوریدا و جان کاسیچ فرماندار اوهایو که از دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هستند، در خانه خودشان رقابت سختی را با ترامپ پیش رو خواهند داشت.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز 8 نوامبر (18 آبان) برگزار می‌شود و تا آن زمان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات باید نامزدهای خود را در فرآیند درون حزبی که به صورت ایالت به ایالت برگزار می‌شود، مشخص کنند.

نتیجه نهایی رقابت‌های مقدماتی در مجمع ملی دو حزب مشخص می‌شود. مجمع ملی جمهوریخواهان بین 18 تا 21 جولای (28 تا 31 تیر ماه) و مجمع ملی دموکرات‌ها بین 25 تا 28 جولای (4 تا 7 مرداد) برگزار می‌شود.

هر نامزدی که بتواند نصف به علاوه یک رأی از مجموع آرای ایالتی را به دست آورد، به عنوان نامزد نهایی هر حزب انتخاب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها