اعضای باند زندانیان محکوم به اعدام که به روش کارت به کارت حساب 11 هزار نفر را خالی کرده بودند، دستگیر شدند.
کد خبر: ۸۸۸۱۷۱

به گزارش جام‌جم، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای کشور دیروز در نشست خود با خبرنگاران در تشریح فعالیت اعضای این باند گفت: امسال با بررسی‌های ماموران با باندی مواجه شدیم که دارای 23 عضو بود و بیش از 80 درصد از اعضای آن نیز داخل زندان بودند و احکام سنگینی داشتند؛ به‌طوری‌که 11 نفر از آنها به‌دلیل ارتکاب قتل یا قاچاق موادمخدر به اعدام محکوم شده و در واقع چیزی برای از دست دادن نداشتند.

وی با بیان این‌که اعضای این باند به کلاهبرداری 80 میلیارد تومانی از 11 هزار نفر اقدام کرده بودند، گفت: البته پیش‌بینی می‌شود تعداد شاکیان به 14 هزار نفر افزایش یابد. رئیس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: مجرمان همزمان با بیش از 4000 سیمکارت، پیامکی را به شهروندان با محتوای این‌که برنده سفر به عتبات شده‌اید، ارسال می‌کردند و پس از تماس این افراد، آنها را مقابل دستگاه عابربانک کشانده و از حساب‌شان برداشت می‌کردند. متاسفانه برخی شهروندان فریب پیامک‌های این‌چنینی را خورده و در آستانه سال نو نیز این دست از اقدامات مجرمانه افزایش می‌یابد.

013 صفحه تروریستی

وی درخصوص صفحات تروریستی در فضای مجازی اظهار کرد: تا امروز 310 صفحه تروریستی در فضای مجازی کشور شناسایی شده که 250 مورد از این صفحات در خارج از کشور بوده که با توجه به اعلام گزارش این موضوع از سوی پلیس به سرورهای فیسبوک و اینستاگرام، بخش اعظمی از این صفحات مسدود شد.

هادیان‌فر در ادامه با هشدار به افزایش اقدامات مجرمانه در بستر شبکه اجتماعی تلگرام گفت: در یکی دو ماه اخیر 40 درصد از شکایات مردمی در فضای مجازی به تلگرام اختصاص داشت ولی در روزهای اخیر شاهد افزایش این گزارش‌ها هستیم و آمارها نشان می‌دهد 42 درصد از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مرتبط با تلگرام است. وی گفت: موضوعات اخلاقی بیشترین پرونده‌های تشکیل شده و مرتبط با شبکه تلگرام را به خود اختصاص داده است. رئیس پلیس فتای ناجا ادامه داد: همچنین طی امسال 69 هزار حمله هکری به 989 سایت دولتی و 68 هزار شرکت غیردولتی گزارش شد که خوشبختانه این حملات خسارت خاصی را به‌دنبال نداشت.

هادیان‌فر در ادامه با اشاره به انگیزه هکرها و مجرمان فضای مجازی اظهار کرد: در بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد انگیزه 46 درصد از مجرمان فضای مجاری در سال 94 کسب منافع مالی، 21‌درصد کنجکاوی، سرگرمی و اثبات توانایی، 3/13 درصد موارد ضداخلاقی و 18 درصد انتقامجویی بوده است. وی خاطرنشان کرد: از میان پرونده‌های تشکیل شده در سال 94 مشخص شد سن مجرمان فضای مجازی بین 18 تا 25 سال بوده و کوچک ترین هکر ایران 13 سال داشت که برای خودنمایی این کار را انجام داده بود.

064 تخلف انتخاباتی

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص جرایم رخ داده با موضوع انتخابات در حوزه فضای مجازی گفت: در مجموع 460 تخلف انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور اعلام شد که این تخلفات در مراحل ثبت‌نام، ردصلاحیت کاندیداها، تبلیغات و زمان ممنوعیت تبلیغات و اعلام نتایج بود.

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: بیشترین تخلفات ثبت‌ شده مربوط به استان‌های خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان غربی و تهران بود و 72 درصد از فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی در شبکه موبایلی تلگرام انجام شد و این در حالی است که لیدرهای تبلیغاتی از نرم‌افزارهای دیگر همچون واتس‌آپ استفاده می‌کردند.

وی با بیان این‌که امسال دستگیری‌ها در پلیس فتا 9/6 درصد کاهش داشته، از دستگیری ده هزار نفر در سال جاری خبر داد و در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره جنسیت دستگیرشدگان گفت: 65 درصد دستگیر شدگان مرد و 35 درصد زن بودند. زنان بیشتر نقش پولشویی داشتند.

هادیان‌فر با تاکید بر کاهش 7/13 درصدی از برداشت‌های غیرمجاز در سال جاری، از رتبه دوم هتک حیثیت و نشر اکاذیب در میان اقدامات مجرمانه فضای سایبری کشور خبر داد و گفت: امسال این اقدام مجرمانه نسبت به سال قبل 79 درصد افزایش داشت و این در حالی است که مزاحمت اینترنتی و انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی به ترتیب 190 و 90 درصد افزایش داشته است.

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر هک تلگرام گفت: باید این موضوع روشن شود که تلگرام هک نمی‌شود و خود شرکت تلگرام میلیون‌ها دلار جایزه گذاشته تا هر کسی توانست، آن را هک کند. این تبلیغ‌ها کاملا دروغ است و اینها نرم‌افزارهایی را به قیمت ده تا 30 هزار تومان می‌فروشند که کاربران باید پسورد جیمیل خود را در این نرم‌افزار ثبت کنند که به محض این اتفاق، اطلاعات خودشان در اختیار فروشندگان نرم‌افزار قرار می‌گیرد و در حقیقت با این اتفاق موجبات اخاذی از خود را فراهم می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها