درباره برنامه فیلم کوتاه در شبکه مستند

کـوتـاه به عمق مستنــد

بسیاری از استعدادهای بزرگ سینما که بختی بلند در این عرصه پیدا کرده‌اند ابتدا در لابه‌لای همین فیلم‌های کوتاه کشف شده‌اند. نمونه اخیرش همین سعید روستایی کارگردان تحسین شده فیلم ابد و یک روز در جشنواره فجر اخیر است که ابتدا از ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. فیلم کوتاه را نباید دست‌کم گرفت که تاثیرات و جایگاه آن کوتاه نیست. با این حال وضع فیلم کوتاه در اکران حتی از سینمای مستند هم بدتر بود و جز در جشنواره‌های تخصصی که مخاطب چندانی هم نداشت جایی برای عرضه و نمایش آنها نبود.
کد خبر: ۸۸۸۰۵۶

برنامه تخصصی «فیلم کوتاه» با طراحی و تهیه‌کنندگی عماد خدابخش، از تازه‌ترین تولیدات شبکه مستند سیماست که در راستای رشد، اعتلا و شناساندن فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن تولیدشده و اواخر آبان از شبکه مستند سیما روی آنتن رفته و تاکنون توانسته رضایت بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه فیلمسازی را جلب کند. ضمن این‌که بسیاری از مخاطبان عادی که آشنایی چندانی با این حوزه نداشتند و اساسا مقوله‌ای به نام فیلم کوتاه را نمی‌شناختند نیز با این‌گونه فیلمسازی آشنا شده و از تماشای آن لذت برده‌اند. فیلم کوتاه فارغ از جذابیت‌ها و قابلیت‌های سرگرم‌کننده خود نوعی آموزش سینما نیز هست و بسیاری از مخاطبانی که علاوه بر لذت تماشای فیلم به حوزه فیلمسازی علاقه‌مند بوده و در پی لذت فیلمسازی هم هستند می‌توانند با تماشای این برنامه برخی فوت و فن‌ها و تکنیک و تاکتیک‌های فیلمسازی را در ورژنی کوچک‌تر بیاموزند. به عبارتی دیگر فیلم کوتاه یک نوع ماکت فیلمسازی است که درعین سرگرمی قابلیت آموزشی دارد و به اصطلاح یک کلاس فیلمسازی در سطح مقدماتی است. این قابلیت آموزشی وجوه مختلفی دارد و صرفا برآمده از نگاه عبرت‌آموز از تماشای آنها نیست. در برنامه فیلم کوتاه شبکه مستند، علاوه بر نمایش فیلم کوتاه، گفت‌وگوهایی با کارگردان‌های فعال در این عرصه انجام می‌شود که هر کدام آنها تجربه فیلمسازی خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند و درباره چالش‌ها و ویژگی‌های این گونه فیلمسازی سخن می‌گویند. بخش‌هایی از این گفت‌وگوها به مباحث تخصصی مرتبط با فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن از زبان صاحبنظران اختصاص دارد. در واقع به غیر از مولف اثر، کارشناسان و صاحبنظران این حوزه نیز هم در ارتباط با یک فیلم مشخص و هم درباره مباحث تئوریک و عملیاتی این حوزه به طور عام و کلی‌تر سخن می‌گویند؛ لذا آنهایی که به ساخت فیلم‌های کوتاه علاقه‌مند هستند یا در سر سودای کارگردان شدن دارند، می‌توانند از این برنامه بهره‌های علمی ـ آموزشی زیادی ببرند.

برنامه فیلم کوتاه به غیر از جنبه هنری ـ سینمایی واجد بخش خبری نیز بوده که اعلام اخبار روز در حوزه فیلم کوتاه، بیان رویدادهای سینمایی، معرفی سایت‌ها و منابع مطالعاتی با محوریت فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن ازجمله آنهاست که مخاطب را در جریان وضعیت فعلی سینمای فیلم کوتاه و انیمیشن قرار می‌دهد و به نوعی یک مجله تصویری و پایگاه خبری تلویزیونی دراین حوزه است که در مجموع به تولید یک برنامه تخصصی در حوزه فیلم کوتاه و انیمیشن انجامیده است.خوشبختانه درچند سال اخیر فیلم کوتاه در جامعه سینمایی ما مورد توجه و اقبال قرار گرفته که می‌توان به برگزاری جشنواره‌های مختلفی در این حوزه اشاره کرد ازجمله جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای یا حتی جشنواره فیلم‌های موبایلی که نوعی از فیلم کوتاه محسوب می‌شود. از سوی دیگر شاهد رونق بیشتر کارهای رسانه‌ای ـ مطبوعاتی در این زمینه هستیم که در تبلیغ و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به این گونه سینمایی موثر است. حالا شبکه مستند با راه‌اندازی این برنامه رونق بیشتری به بازار فیلم کوتاه می‌بخشد. یکی از امتیازات این برنامه این است که مجری ثابت ندارد و هر هفته یکی از فیلمسازان و فعالان حوزه فیلم کوتاه و انیمیشن اجرای برنامه را به عهده می‌گیرند. اگر به فیلم کوتاه و به طور کلی سینما علاقه دارید تماشای این برنامه یک ساعته را از دست ندهید.

سیدرضا صائمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها