در تالاب انزلی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مردم اطمینان داد تا کنون هیچ مورد انسانی آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده است.
کد خبر: ۸۸۶۹۳

دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه همایش راهکارهای اجرایی ماده 49 در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: 153 قطعه قو در دو قسمت از تالاب انزلی از بین رفته بودند که بررسی ها نشان داد به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آلوده بوده اند. وی با بیان این که آزمایش اولیه این پرندگان مشکوک بود ، توضیح داد: از همان ابتدا اقدامات معدوم سازی در این نقاط انجام شد و امروز تمامی آزمایش های این منطقه منفی است . وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در طیور خانگی و صنعتی و انسان مشاهده نشده است و پس از آن 153 مورد هیچ مورد مشکوکی در کشور دیده نشده است بنابراین جزو کشورهایی محسوب می شویم که از نظر طیوری که استفاده غذایی دارند پاک هستیم . لنکرانی با تاکید بر این که هیچ مورد انسانی آنفلوآنزای پرندگان در کشور وجود ندارد ، گفت : وزارت بهداشت در این زمینه مراقبت و بیماریابی فعال دارد یعنی وضعیت تمام افرادی که به نوعی با این ویروس ها تماس داشتند بررسی شد و تیمی از وزارت بهداشت در منطقه مذکور مستقر شده و تا این لحظه هیچ موردی مشاهده نشده است.

کنترل مرزها ادامه دارد

همچنین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از کنترل شدید تردد انسانی و ممنوعیت واردات طیور و فرآورده های آن در دروازه های مرزی کشور خبر داد و افزود: پس از مشاهده مواردی از آنفلوآنزای مرغی در کشورهای همسایه ، با همکاری ارگان های ذی ربط همچون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان دامپزشکی اقدام های کنترلی مناسبی در مرزهای کشور صورت گرفته است . سردار شریعتی فرد گفت : بر این اساس ماموران مرزبانی برای انجام اقدام های پیش بینی شده در دروازه های مرزی و کنترل بیشتر مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان ، عراق و ارمنستان ، محدودیت تردد به این کشورها و همچنین ممنوعیت واردات طیور و فرآورده های مربوط به آن را اعمال کرده اند. به نوشته پلیس خبر ، فرمانده مرزبانی ناجا جمع آوری و معدوم کردن طیور بومی تا شعاع 10 کیلومتری مرز را یادآور شد و افزود: این اقدام ها حتی در کشور عراق ، ترکیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز انجام شده است . وی ادامه داد: از سوی دیگر مرزبانان با همکاری سازمان بهداشت محلی ، بروشورهایی را برای آگاهسازی و اطلاع رسانی در مناطق پر جمعیت مرزی توزیع کرده اند. فرمانده مرزبانی ناجا از هموطنان خواست ، از تردد غیرضروری به کشورهای همجوار بویژه ترکیه خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک (عوامل انسانی و طیور) بلافاصله مراتب را به سازمان های بهداشتی اطلاع دهند.

توصیه وزارت بهداشت

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی طی اطلاعیه ای از مردم خواست از تماس با پرندگان اهلی و وحشی خودداری کنند و در صورت تماس با پرندگان و محصولات آنان نظیر سربریدن ، پرکردن ، خالی کردن شکم و حتی دست زدن به تخم پرندگان دستهای خود را بدقت با آب و صابون بشویند.در این اطلاعیه همچنین از مردم خواسته شده است اگر پرنده ای در محل زندگی شما تلف شد بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی - درمانی یا خانه بهداشت اطلاع دهید. وزارت بهداشت همچنین توصیه کرد: پرندگان اهلی در داخل قفس نگهداری شوند و کودکان از در آغوش گرفتن و نوازش پرندگان جدا خودداری کنند. همچنین چنانچه فردی به تب ، سردرد ، گلودرد ، سرفه یا اسهال شدید دچار شد از خود درمانی پرهیز و بلافاصله به پزشک و مراکز بهداشتی مراجعه کند. حرارت 70 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه برای از بین رفتن احتمالی ویروس آنفلوآنزای پرندگان در غذاهای حاوی گوشت ماکیان مانند جوجه کباب و همبرگرهای تهیه شده از آنها کافی است .وزارت بهداشت همچنین از مردم خواست : برای رفع وجود احتمالی ویروس آنفلوآنزای پرندگان از مصرف تخم مرغ نیم پز ، خام یا شل پرهیز و تخم مرغها را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها