درنای یکی یکدانه و تنهایی که چهار ماه سرد پاییز و زمستان را در تالاب فریدونکنار مازندران سپری کرده بود، ساعت 11 ظهر روز گذشته بال‌هایش را به قصد بازگشت به موطن خود در غرب سیبری گشود و در آسمان فریدونکنار ناپدید شد.
کد خبر: ۸۸۶۴۶۵

به گزارش جام‌جم، تک درنای سیبری تنها بازمانده جمعیت درناهای غرب سیبری است که هر ساله برای زمستان گذرانی وارد کشورمان می‌شود و امسال نیز به گفته مدیر امور وحش اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران از 12 آبان‌ماه وارد این استان و زیستگاه همیشگی خود یعنی تالاب فریدونکنار شده بود.

کوروش ربیعی در این باره به جام‌جم گفت: این درنا که سال 86 جفت خویش را در همین زیستگاه از دست داده بود و از آن زمان تاکنون هرساله به تنهایی از شمال دریای خزر در سیبری به ایران مهاجرت می‌کند، امسال نیز چهار ماه تمام در تالاب فریدونکنار اقامت داشت، و چند روز پیش پس از صاف و مساعد شدن هوا، این تالاب را به قصد دامگاه ازباران ترک کرد و روز گذشته نیز از آنجا به قصد سیبری به پرواز درآمد. وی با اشاره به این‌که این درنا در مسیر مهاجرت خود 3000 کیلومتر راه می‌پیماید و دو توقفگاه دارد، افزود: این درنا درمجموع یک‌سوم سال را در ایران سپری می‌کند، یک سوم در مسیر مهاجرت است و چهار ماه دیگر را در منطقه غرب سیبری زیست می‌کند.

ربیعی به وضعیت دیگر پرندگان مهاجر استان نیز اشاره و تصریح کرد: قوهای مهاجر حدود 20 روز پیش این استان را به قصد موطن خود ترک کردند، بخشی از غازها نیز منطقه را ترک کرده‌اند، ولی سایر پرندگان مهاجر و کنار آبزی همچون اردک‌ها و ... تا اواسط فروردین در استان حضور دارند و درمجموع کل پرندگان مهاجر تا پایان فروردین مازندران را ترک خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها