
یکی از خودروهای پرتیراژ چینی در ایران لیفان 620 است. این خودرو از نظر امکاناتی نظیر سانروف و مانیتور و... در مقایسه با نمونههای کرهای همچون سراتوی مونتاژ داخل، همه امکانات را دارد، اما قیمتش شاید کمتر از نصف باشد. این گزاره در مورد اغلب مدلهای خودروهای چینی صدق میکند. چینیها دیر وارد صنعت خودروسازی شدند، اما خیلی زود توانستند خود را بالا بکشند. یکی از رموز این پیشرفت زودهنگام همکاری با خودروسازهای طراز اول جهان همچون بیامو بوده و هست. در گزارشی که میخوانید، مشخصات فنی و بازاری تعدادی از معروفترین خودروهای چینی را مرور کردهایم، اینها بهترین خودروهای چینی هستند و البته اکثر قریب به اتفاقشان به بازار ایران راه نیافتهاند.
فاو رد فلگ
این ماشین به عنوان لوکسترین خودروی چینی دنیا شناخته میشود. خودرویی که از آن به عنوان وسیله نقلیه سخنگوی دولت چین استفاده میشود. براساس آمار، فاو رد نخستین خودرویی است که به صورت بومی توسط خودروسازی چین ساخته شده است. نسل اول آن سال 1958 رونمایی شد. تولید آن پاسخی بود به لوکسهای آمریکایی از سوی حزب کمونیست. بعدها گفته شد شرکت FAW از مهندسی آئودی آلمان نیز استفاده کرده است. نسل جدید این خودرو با پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر وی شکل با قدرت 402 اسببخار عرضه میشود. باور کردنی نیست که این خودروی چینی به قیمت 1.2 میلیون دلار فروخته میشود.
جیلی پاندا
جیلی پاندا چهره بینظیری دارد. پاندا بهترین نامی است که میشد برای این خودرو انتخاب کرد. این هاچبک مینی سایز با کد LC توسط جیلی معرفی شده است. این خودرو از سوی مراجع معتبر جهانی به عنوان ایمنترین هاچبک چینی معرفی شده است. بازار سریلانکا، اندونزی و تایوان برای خرید پاندا سر و دست میشکنند. پیشرانه پربازده این خودروی جالب 1.3 لیتری با 82 اسببخار نیرو است. در دورهای گفته میشد قرار است جیلی با این خودرو در ایران حضور پیدا کند. پاندا به لطف طراحی فانتزیاش در بازارهای مختلف از اقبال مناسبی از سوی خانمها برخوردار شده است. در خیلی بازارها که این خودرو عرضه شده، رقابت عجیبی بین آن و تویوتا آیگو در گرفته است.
بیوایدی اف6
حضور دوباره برند بیوایدی در چنین فهرستی نشان از موفقیت و محبوبیت آن دارد. بیوایدی برای طراحی این سدان از هنر مهندسی میتسوبیشی ژاپن بهره گرفته است. مدل اف6 تنها در دو تیپ عرضه میشود: یا 2 لیتری 134 اسببخاری با جعبهدنده 5 سرعته دستی یا 2.4 لیتری 160 اسببخاری با جعبهدنده 4 سرعته اتوماتیک. این مدل نیز انصافا طراحیاش بد نیست. با طول 4.8 متریاش میتواند جوابگوی خانوادهها باشد. تولیدکننده آنقدر به این محصولش اعتماد داشت که آن را سال 2008 در نمایشگاه معتبر دیترویت آمریکا رونمایی کرد. سرعت نهایی این خودروها بسته به نوع پیشرانهاش بین 185 تا 200 کیلومتر در ساعت تغییر میکند. گفته میشود این خودرو یکی از معدود چینیهایی است که از سیستم صوتی حرفهای 8 بانده بهره میبرد.
بیوایدی ای6
طراحی این خودرو کاملا اروپایی است. کمپانی بیوایدی که پس از مجادلههای بسیار بر سر کپیکاری تویوتا و هوندا رهایی یافت، توانست در یک اقدام تحسینبرانگیز محصولی تمام برقی را با چهرهای قابل قبول عرضه کند. چینیها اگرچه به تولید انبوه مدلهای مختلف علاقه دارند، ولی آنچنان میلی برای ساخت محصولات مدرن مانند وسایط نقلیه برقی ندارند. مدل ای6 با یک بار شارژ میتواند 300 کیلومتر پیمایش کند؛ رکوردی که برای یک هاچبک سایز بزرگ قابل توجه است. کمپانی بیوایدی به شدت مشتاق است که این خودرو را وارد بازار آمریکا کند. در حالی که محصولات برقی در این بازار با قیمتهای کهکشانی عرضه میشود، قیمت پایهای6 را حدود 35 هزار دلار اعلام کردهاند. قطعات فنی این خودرو از سوی شرکت 10 سال گارانتی شده است. باتریهای آن تنها در 40 دقیقه به شارژ صد در صدی میرسد. شتاب صفر تا 100 آن 8 ثانیه و سرعت نهاییاش 160 کیلومتر در ساعت عنوان شده است.
شانگهای ویدبلیو سانتانا
رسما در نام و نماد این خودرو نشان فولکس واگن دیده میشود. خودروسازی شانگهای از سال 1984 توانست نظر آلمانها را برای همکاری جلب کند. مدل سانتانا، سدان محافظه کاری بود که پایهگذار مدلهای موفقی چون «ژتا» و «پولو» شد. سال 1981 فروش اروپایی این خودرو متوقف شد؛ همان ایامی که چینیها آرام آرام توانستند خود را به فولکس نزدیک کنند. بعد از آن به قدری روی فروش و عرضه آن کار کردند که فروشاش توسط عامل چینی به نسبت طرف آلمانی بیشتر هم شد. سانتانا به دلیل پلتفرم باکیفیتی که داشت توانست برای سالهای سال در بازارهای آسیایی بدرخشد. خودروسازی شانگهای فروش گسترده این خودرو را برای تاکسی و ماشین پلیس در نظر گرفته بود. قویترین نسخه آن دارای یک پیشرانه 1.8 لیتری با 107 اسببخار نیرو است.
بیجینگ اوتونایت اس12
شرکت بیجینگ اتو از مدتها پیش با جیپ آمریکا قرارداد همکاری بسته بود. شاسیبلند فوق از روی چیروکیهای قدیمی الهام گرفته شده است؛ یعنی در دورهای که جیپ به عنوان یکی از زیرمجموعههای کرایسلر آن ایام با دایملر، مالک برند مرسدسبنز همکاری میکرد. این خودرو را به پیشرانهای 2 لیتری با قدرتی معادل 122 اسببخار یا 2.2 لیتری با 141 اسببخار مجهز کردهاند. گفته میشود نیسان ژاپن قرار است برای آن پیشرانههای 2.5 و 4 لیتری تامین کند. قیمت این خودرو بین 11 هزار و 940 تا 14 هزار و 200 دلار است. این چروکی چینی در بین همکلاسان هموطن خود بیرقیب است. گفته میشود برای این خودروی به اصطلاح آفرود مکانیزم تک دیفرانسیل نیز طراحی شده است.
گریت وی 240
این خودرو همان وینگل 5 است که گفته میشود قرار است وارد بازار ایران نیز شود. این پیکاپ انصافا آنقدرها هم زشت و بدقواره نیست. شرکت گریتوال با همکاری میتسوبیشی این خودرو را به یکی از بهترینهای کلاس خودش تبدیل کرده است. وینگل فوق در بازارهای خاص اروپایی با نام فولاد معرفی شده است. این چینی را میتوان یک پروژه اقتباسی از ایسوزو دی ـ مکس دانست. عدهای بر این باورند که گریت وال برای این خودرو از طراحی یکی از مدلهای فولکسواگن در سال 2002 برگرفته شده است. بهترین پیشرانه این وینگل 2.4 لیتری با 134 اسببخار قدرت است. این یپکاپ با این شکل و شمایل مربوط به فیسلیفت سال 2011 است که طی آن جلوپنجره و چراغها و قدری هم طراحی داخلی تغییر کرد.
ژیالانگ فیرس دراگون
بیایید نامش را هامر چینی بگذاریم. یک محصول آفرود مخصوص کاربریهای نظامی که در ابعاد همان هامر معروف ساخته شده است. شرکت ژیالانگ پیش از این هم سابقه ساخت محصولات نظامی بر پایه جیپ را داشت. باورکردنی نیست که قیمت این خودرو یک میلیون یوان معادل 160 هزار دلار اعلام شده است. در طراحی این محصول دیگر چینی سرشناس دانگفنگ نیز همکاری داشته است. با این اوصاف نصب یک پیشرانه 3.2 لیتری دیزلی با 184 اسببخار قدرت نمیتواند خیلی نیازهایش را ارضا کند. بدنه ضد گلوله این خودرو روی وزن سنگین 3600 کیلوگرمی آن تاثیرگذار بوده است. مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر 20 لیتر است. سرعت نهاییاش نیز 115 کیلومتر در ساعت است.
جیلی بیوتی لئوپارد
راستش باید اعتراف کرد که این جیلی از روی یکی از مدلهای مزدا کپیبرداری شده، ولی از آن تقلیدهایی است که ارزش دیدنش را دارد. چینیها اغلب علاقهای به ساخت محصولات جوانپسند ندارند؛ یا فانتزی یا خانوادگی، اما این کوپه یکی از معدود نمونههایی است که مختص اسپرتپسندان طراحی شده است. برای طراحی این خودرو که سال 2003 رونمایی شد، دوو موتورز کره جنوبی کمک زیادی به جیلی کرده بود. پیشرانه آن دارای 1.3 لیتر حجم و قدرتی معادل 85 اسببخار دارد. با این خروجی میتواند به سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بد نیست بدانید این پیشرانه متعلق به تویوتای ژاپن است.
برلیانس بیاس6
برند برلیانس یکی از مشهورترینها در بین چینیها محسوب میشود. یکی از دلایل موفقیت این شرکت، همکاری آنها با برندهای معتبری چون بامو و تویوتا است. مدل بیاس6 یکی از طراحیهای شرکت ایتالی دیزاین ایتالیا است. مدلهای اولیه این خودرو سال 2000 رونمایی شد. مدل 2006 آن یکی از معدود مدلهایی است که توانست در آزمونهای مراکز معتبر اروپایی پنج ستاره کامل به دست آورد. این خودرو با قیمت پایه فقط 18 هزار یورو در اروپا به فروش میرسد. برلیانس فوق رقابت جالبی را با مدلهای مشابهش در تولیدات برندهای فورد، فولکسواگن و حتی تویوتا نیز تجربه کرد. گرچه از نظر کیفی نمیتواند پا به پای آنها بیاید، ولی به لطف قیمتگذاریاش بازار در خور توجهی را دست و پا کرده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد