لیگ برتر والیبال از نگاهی دیگر

لیگ برتر والیبال ایران که با عنوان یادواره 200 شهید والیبالیست برگزار می‌شود به مرحله حساس پلی‌آف رسیده و حالا تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فصل با تضعیف تیم‌هایی همراه بود که قبلا مدعی بودند، اما در مقابل تیم‌هایی نیز جان گرفتند که این شرایط آنها را به مرحله مدعی بودن رساند.
کد خبر: ۸۸۴۳۹۸
لیگ برتر والیبال از نگاهی دیگر

لیگ برتر والیبال، اما حاشیه‌های سیاه و منفی هم به روال فصل‌های گذشته درون خود داشت که باعث شد گاهی اوقات این حاشیه‌ها در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب یابد و حتی سایت دنیای والیبال، لیگ برتر والیبال ایران را به عنوان یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین لیگ‌های والیبال جهان معرفی کند؛ اتفاقی که به هیچ عنوان برای والیبال ایران مطلوب و مورد پسند نیست و در صورت ادامه این شرایط قطعا چهره مخدوش‌تری از لیگ برتر والیبال ایران می‌سازد.

قصد بررسی لیگ برتر والیبال ایران را داریم، اما در این بررسی قرار نیست نکات فنی تیم‌ها را مورد بررسی قرار بدهیم یا شانس قهرمانی تیم‌ها را ارزیابی کنیم. در این مطلب برخی دیگر از ویژگی‌های کلی لیگ برتر والیبال ایران مورد ارزیابی قرار گرفته و در برخی اوقات نیز با فصل گذشته مقایسه شده است. در این گزارش نگاهی متفاوت به لیگ برتر والیبال ایران شده و ویژگی‌هایی همچون میانگین قدی، میانگین تماشاگران و دیگر نکات جالب بازیکنان شاغل در این لیگ مورد بررسی قرار گرفته است، فاکتورهای مهمی که در پیشرفت والیبال تاثیر مثبتی خواهد داشت.

میانگین قدی: 87/1

کوتاه‌قدها و بازیکنانی که زیر 175 سانتی‌متر قد دارند خیلی وقت است که دیگر به زحمت می‌توانند جایی در والیبال حرفه‌ای پیدا کنند. در واقع براساس استانداردهای حرفه‌ای استعدادیابی در والیبال دنیا بازیکنانی که زیر 175 سانتی متر قد داشته باشند در همان مراحل اولیه از سوی استعدادیاب‌ها کنار گذاشته می‌شوند، حتی اگر توانایی‌های قابل توجهی از خود نشان بدهند.

اهمیت بیش از اندازه روی بازیکنان بلند قامت،خیلی وقت است در والیبال ایران باب شده و به همین دلیل است که میانگین قدی بازیکنان والیبال ایران نسبت به گذشته بیشتر شده و دیگر خبری از بازیکنان صد و شصت و چند سانتی‌متری نیست و اگر هم باشند بسیار کم و انگشت شمارند.

براساس ارزیابی‌های دقیق و آمارگیری، میانگین قدی بازیکنان شاغل در لیگ برتر والیبال ایران 87/1 سانتی‌متر است که به میزان 3/1 سانتی‌متر نسبت به فصل گذشته افزایش داشته است. در واقع لیگ برتر والیبال ایران نسبت به فصل گذشته قد بلندتر شده است که این نکته می‌تواند کیفیت رقابت‌ها را از لحاظ فنی بالاتر برده باشد. البته نکته‌ای همچون میانگین قدی بالا چقدر می‌تواند روی کیفیت لیگ برتر والیبال تاثیر داشته باشد؟ مسلما در رشته‌ای که قد فاکتور بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای است، افزایش قد تاثیری همه‌جانبه روی کیفیت بازی یک بازیکن و حتی مسابقه خواهد داشت. لیگ قد بلندها هیجانی‌تر و باکیفیت‌تر است و رقابت‌ها را فشرده‌تر می‌کند.

افزایش 23/1 درصدی

لیگ برتر والیبال همیشه تماشاگران خودش را داشته است. حتی تیمی مثل گوهر کویر زاهدان که تمام دیدارهایش را در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر باخت و دست آخر هم از لیگ کنار کشید، تماشاگران خود را داشت. این تیم در خانه خود با استقبال تماشاگران بومی روبه‌رو می‌شد، حالا دیگر حساب تیم‌های مدعی بماند. سالن‌های مملو از تماشاگر اتفاق بسیار خوبی برای والیبال ایران است به شرط آن که این تماشاگران به هیچ یک از بازیکنان حریف توهین نکنند و جو سالن را به هم نریزند. میانگین تعداد تماشاگران حاضر در لیگ برتر والیبال ایران نسبت به فصل گذشته فرق چندانی نکرده و سالن‌های برگزاری رقابت‌ها در بیشتر مواقع مملو از تماشاگران مشتاق و علاقه‌مند است مگر این که استثنایی در کار باشد. میانگین تماشاگران حاضر در سالن برگزاری رقابت‌ها به میزان 23/1 درصد نسبت به فصل گذشته افزایش یافته است. تیم‌هایی همچون شهرداری ارومیه، کاله مازندران، پیکان تهران و بانک سرمایه تماشاگران خاص خود را دارند و در این میان تماشاگران شهرداری ارومیه از بقیه پرشورتر به نظر می‌رسند. افزایش تماشاگران نسبت به فصل گذشته چندان قابل توجه نبود، اما باز هم همین افزایش 23/1 درصدی از نکات خوب این فصل است. با توجه به وارد شدن لیگ برتر والیبال ایران به پلی‌آف و تلاش تیم‌ها برای رسیدن به مرحله پلی‌آف پیش‌بینی می‌شود این مرحله حتی با استقبال بیشتر تیم‌ها روبه‌رو شود که در این صورت میانگین تماشاگران بالاتر خواهد رفت.

361 سانتی‌متر ارتفاع پرش

روبرتو لندی سیمون سرعتی زن 206 سانتی‌متری و کوبایی است که به دلیل قوانین عجیب کشور کوبا مبنی محرومیت بازیکنان از تیم ملی در صورت لژیونر شدن، از تیم ملی محروم شد و با ثبت رکورد 389 سانتی‌متر ارتفاع پرش، رکورد جدیدی در والیبال به جای گذاشت. رکورد این والیبالیست کوبایی هنوز دست نخورده باقی‌مانده است ولی شاید روزی شکسته شود. هر چند کار بسیار سختی است. نام لندی به همین دلیل وارد کتاب رکوردهای گینس شده و فعلا رکورد قابل توجهی را در دست دارد. اما در والیبال ایران و در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر بلندترین پرش متعلق به محمدموسوی عراقی سرعتی زن تیم بانک سرمایه است. او پرشی 361 سانتی‌متری داشته است. این در حالی است که در جریان رقابت‌های لیگ جهانی سال گذشته پرش 364 سانتی‌متری هم ثبت کرده و یکی از بلندترین پرش‌های آن رقابت‌ها را انجام داده بود. پرش‌های بلند دیگری که در این فصل ثبت شد360 سانتی‌متری بوده که چند باری در هفته‌های متوالی تکرار شد. پرش‌هایی بلند که مطابق با ستاره‌های والیبال جهان باشد بارها در لیگ برتر والیبال ایران اتفاق افتاده است.

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها