هر برنامه‌ای که برای زندگی‌ام می‌ریزم، موفق به انجام آن تا آخر نمی‌شوم. همیشه اول کار خوب پیش می‌رود، طبق برنامه و با هدف هستم اما وقتی مدت کوتاهی می‌گذرد، انگیزه لازم را ندارم و خیلی زود خسته می‌شوم، کارهای زیادی را شروع کردم، کلاس‌های هنری مختلف رفتم اما هیچ‌کدام را تمام نکردم. تصمیم گرفتم ادامه تحصیل دهم و هر سال برای کنکور ارشد ثبت‌نام می‌کنم، اما درس نمی‌خوانم و حتی بیشتر مواقع سر جلسه کنکور هم حاضر نمی‌شوم. از این روش زندگی خسته شده‌ام، دلم می‌خواهد هدف‌هایم را دنبال کنم و به رویاهایم برسم اما نمی‌دانم این بی‌ارادگی از کجا سرچشمه می‌گیرد.
کد خبر: ۸۸۲۹۱۰

پاسخ مشاور: برای این‌که هدف‌هایتان را گم نکنید و با اراده و عزمی راسخ، آنها را دنبال کنید، باید پشتکارتان را تقویت کنید. البته آن‌طور که از حرف‌های شما فهمیدم، بیش از حد از این شاخه به آن شاخه می‌پرید و به‌دنبال خواسته‌ها و کارهایی می‌روید که شاید واقعا هدف‌تان نباشد و فقط برای این‌که دیگران این کار را کرده‌اند یا در اثر تبلیغات به دنبال آن رفته‌اید.

بهتر است در اول هر راهی که انتخاب می‌کنید، ابتدا با خودتان خیلی روراست و صادقانه به این نتیجه برسید که چرا می‌خواهید آن را انجام دهید. حواستان باشد که در خلوت خود، صادقانه جواب دهید. اگر می‌گویید می‌خواهم این کار را انجام دهم چون دیگران انجام می‌دهند، پس خیلی طبیعی است که وسط راه انرژی کم بیاورید. مثلا شما هر سال در کنکور ارشد ثبت نام می‌کنید چون تمام دوستانتان کارشناسی ارشد دارند، ممکن است این دلیل برای کارتان لازم باشد، اما کافی نیست.‌ زمانی که هدف‌هایتان را صحیح و از روی علاقه و احساس نیاز انتخاب کنید، کارتان راحت‌تر می‌شود. در مرحله بعد باید عزم‌تان را جزم کنید تا آن را به نتیجه برسانید. وقتی فقط یک پرانتز باز می‌کنید، ادامه دادن آن و همچنین بستن صحیح و مناسب این پرانتز کار آسان‌تری است تا وقتی چندین کار نیمه‌تمام را با هم پیگیری می‌کنید.از قدیم گفته‌اند که با یک دست نمی‌توان چند هندوانه برداشت.

از طرف دیگر باید در برنامه‌ریزی برای رسیدن به هــدف‌تان واقع‌بین باشیــد.اگر ‌می‌خواهید 10 کیلوگرم وزن کم کنید، نباید جوری برنامه بریزید که مثلا در یک ماه قرار است این اتفاق بیفتد. قدم‌های کوچک انتخاب کنید و خیلی واضح آنها را برای خود ترسیم کنید تا هر قدمی که بر می‌دارید، خودتان از پیشرفت خود باخبر شوید.‌ تشویق و تنبیه یکی از ارکان مهم برای پیگیری هدف‌تان است.اگر در میان راه تنبلی کردید و خارج از برنامه‌تان رفتار کردید، می‌توانید برای خود تنبیهی در نظر بگیرید یا برعکس اگر مطابق با برنامه‌تان بودید، خود را تشویق کنید.‌ در هر صورت این شما هستید که زمام امور زندگی‌تان را در دست دارید پس با قدرت مقابل وسوسه‌هایی که باعث می‌شود کارهای مهم‌تان را نیمه‌کاره رها کنید، بایستید.

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها