صبح کله سحر از خواب بلند می‌شود، به نانوایی سرکوچه می‌رود، دو عدد نان بربری می‌خرد و به خانه برمی‌گردد. سریع به آشپزخانه می‌رود و چای دم می‌کند، سپس سفره صبحانه را پهن می‌کند، پنیر و کره را همراه زیردستی‌ها و کارد داخل آن قرارمی‌دهد و شوهر و دو فرزندش را بیدارمی‌کند. وجودش سرشار از مهر و محبت است و همین ویژگی او خانه را به مکانی بهشتی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۸۱۱۵۴

اعضای خانواده‌اش با داشتن او درکنار خود یک روز زیبا و پرشور و نشاط دیگر را شروع می‌کنند و خود را برای یک روز سراسر فعالیت دیگر آماده می‌کنند. به هر کدام از آنها به نحوی روحیه می‌دهد و تا دم در بدرقه‌شان می‌کند. حالا 8 صبح است و او چند ساعت وقت آزاد دارد تا از آنها نهایت بهره را ببرد. شروع می‌کند. ابتدا خورش را بار می‌گذارد، سپس تند و سریع خانه را گردگیری می‌کند، اتاق‌ها را جارو می‌زند و رخت‌ها را می‌شوید. همه اینها را ظرف دو ساعت انجام می‌دهد و حالا کلی وقت برای انجام دیگر کارهایش دارد.

ساعت 11 صبح کلاس هنری در خیابان مرزداران در غرب شهر دارد و خانم‌های همسایه به منزلش می‌آیند تا از او قلاب‌بافی یاد بگیرند. او در این کار کاملا حرفه‌ای است و با چنان شور و اشتیاقی آموزش می‌دهد که همه را عاشق بافتن رومیزی، شنل و اشارپ می‌کند. خانم‌ها یک ساعت و نیم پیش او آموزش می‌بینند و با یک دنیا عشق به خانه می‌روند تا هرچه سریع‌تر بافتن را شروع کنند. حالا او دوباره در خانه تنهاست. دوان دوان به اتاق خواب می‌رود و دست به کار کلاف و کاموا و ماشین بافتنی می‌شود تا هرچه سریع‌تر سفارش‌ها را به انجام برساند. دو ساعتی می‌بافد درحالی که در تمام لحظات لبخند بر لب دارد و از انجام این کار شیرین لذت می‌برد. تعدادی کلاف ساده را چنان هنرمندانه به لباس‌هایی قشنگ و خوش آب و رنگ تبدیل می‌کند که حتی خود مشتری هم انگشت حیرت به دهان می‌گیرد.

کسی ندیده این خانم از مغازه رب، ترشی یا سبزی آماده و بسته‌بندی شده بخرد. با چنان عشقی 50 کیلو گوجه‌فرنگی می‌خرد و آنها را پوست می‌کند که انگار در حال انجام دادن جالب‌ترین سرگرمی ‌دنیاست. فرزندانش هم که روحیه خود او را پیدا کرده‌اند پس از انجام تکالیف مدرسه کنار او می‌نشینند و درحین گل گفتن و گل شنفتن و شوخی و خنده، سبزی، باقالی، نخودفرنگی و بلال پاک می‌کنند. آنها در کنار مادر پرشور و نشاطشان درس‌های زندگی را یاد می‌گیرند و بزرگ می‌شوند. پدرشان با این که چندان ثروتمند نیست، اما خود را خوشبخت‌ترین مرد جهان حس می‌کند، زیرا سرمایه بزرگی به نام همسر خوب و بچه‌های مهربان دارد که زندگی را برای او به بهشت تبدیل کرده‌اند.

اما براستی چرا در زمانه ای که خیلی‌ها دم از غم و افسردگی می‌زنند عده‌ای مانند این خانم یکپارچه شادی و نشاط پیدا می‌شوند که انرژی پایان‌ناپذیری برای انجام تمام فعالیت‌های شبانه‌روزی دارند و حتی اگر تا آخر دنیا زنده باشند بازهم فعالیت‌هایی برای انجام دادن پیدا می‌کنند؟ هستند اشخاصی که در یک زمان فعالیت‌های فراوانی انجام می‌دهند، اما خسته نمی‌شوند و هرروز خوشحال‌تر از دیروز از خواب برمی‌خیزند و دوباره به دنبال کارهای جدیدشان می‌روند. این گونه انسان‌ها خودشان خوب زندگی می‌کنند و لذت روزگار را می‌برند و همچون خورشیدی تابان اطرافیان را گرم و روشن می‌کنند. ما چگونه می‌توانیم مانند آنها باشیم تا هم خودمان بخوبی زندگی کنیم و هم از خود نامی‌نیک برجای بگذاریم؟ به این راهکارها توجه کنید:

هدفمندی

هدف به زندگی جهت و معنا می‌بخشد و آن را برای ما ارزشمند می‌کند. وقتی برای خود هدف و برنامه‌ریزی کرده و در راه رسیدن به آن سختکوشی پیشه می‌کنید. عشق رسیدن به آن هدف وجودتان را سرشار از شورواشتیاق می‌کند و مقاومت روحی‌تان را به سر حد اعلا می‌رساند. فرقی نمی‌کند هدف تحصیلی باشد یا شغلی، مالی، خانوادگی، عاطفی یا از هرنوع دیگر. زندگی بدون هدف نمی‌تواند شاد و پرنشاط باشد. همیشه هدفمند زندگی کنید.

پیگیری علاقه

دانشجویی که براساس علاقه شخصی رشته دانشگاهی‌اش را انتخاب می‌کند در دوران تحصیل با عشق و علاقه درس می‌خواند، اما دانشجویی که به اجبار والدین رشته‌ای را انتخاب کرده همواره نسبت به آن بی‌میل و انگیزه است و به شغل مرتبط با آن رشته رغبتی ندارد. علایق‌تان را بشناسید و براساس آن پیش بروید تا خودبه‌خود نیمی‌از مسیر موفقیت را پیش رفته باشید.

دوست داشتن دیگران

خیلی از پسر و دخترها پیش از ازدواج در خانواده خود احساس مسئولیت خاصی نمی‌کنند و اوقات فراغت فراوانی برای خود قائلند. بعد از ازدواج شرایط تغییر می‌کند، اما دیگر پس از تولد فرزند شرایط تفاوتی کلی خواهد داشت. مادر شب تا صبح بارها برای رسیدگی به فرزند از خواب برمی‌خیزد و در طول روز هر تلاشی برای جمع کردن زندگی انجام می‌دهد. پدر هم فشاری مضاعف به خود می‌آورد تا به هر طریقی شده روزگاری بهتر از قبل را فراهم آورد. اینها همه به‌دلیل عشقی بی‌مثال به تازه رسیده عزیزشان است. اگر شما دیگران را مانند فرزندان خود دوست داشته باشید، ناخودآگاه برای شاد کردنشان بمراتب فعال‌تر از قبل می‌شوید و پرانرژی‌تر از پیش به سعی و تلاش می‌پردازید.

اولویت‌بندی کارها و حذف کارهای بیهوده

افراد فعال دوست دارند تا سرحد امکان کارهای مختلف انجام دهند، اما از آنجایی که این کار عملا نشدنی است مجبور به اصلی‌ترین‌ها هستند. شما هم برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نتیجه‌گیری بهتر باید با توجه به اهداف والا و درازمدت‌تان به انجام کارهای مهم‌تر بپردازید و اموری که در آینده شما تاثیر خاصی ندارند را حذف کنید.

تنوع در کارها

هر چقدر هم که به یک هنر، ورزش یا حرفه خاص علاقه داشته باشید، بازهم انجام دادن صرف آن موجب تکراری شدن زندگی‌تان خواهد بود. سعی کنید ساعت‌های آزاد روزهای هفته‌تان را با فعالیت‌های گوناگون کاری و تفریحی پرکنید تا گذر زمان برای شما شیرین و همراه با لذت باشد.

استراحت مناسب

در کشورهای پیشرفته مردم در روزهای هفته و ساعات اداری بشدت کار می‌کنند و در مقام یک کارمند ممتاز فعالیت دارند. این کار انرژی زیادی می‌طلبد و به همین دلیل آنها تعطیلات آخر هفته را به بهترین نحو برای تخلیه روح از خستگی‌ها و شادابی دوباره استفاده می‌کنند. خوب است ما هم این رویه را پیش بگیریم و گاهی در روزهای تعطیل به دامان طبیعت پناه ببریم و از اوقات فراغتمان نهایت بهره ببریم تا نیرو و قوای لازم برای فعالیت‌های سنگین یک هفته را داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها