جشنواره سی و چهارم فیلم فجر که با همه فراز و نشیب‌ها و امیدواری‌ها و ناامیدی‌ها به سراشیبی پایان افتاده، در دو روز گذشته هم پر از اخبار جور واجور بود که در ادامه آنها را فهرست‌وار مرور می‌کنیم؛ از نوشابه باز کردن فیلمسازان برای اصغر فرهادی تا حاضر نشدن کیومرث پوراحمد روی فرش قرمز و خواندن یاس در برج میلاد.
کد خبر: ۸۷۹۹۲۰

ـ «بارکد» مصطفی کیایی با این که هنوز همان ضرباهنگ تند و فضای سرخوشانه و جذاب و تلخ و شیرین سینمایی‌اش را دارد و لحظات خوبی پیش روی تماشاگر می‌گذارد، اما توقع و انتظار دوستداران فیلم‌هایی چون عصر یخبندان و خط ویژه را فراهم نکرد. این هم تقصیر خود مصطفی کیایی، فیلمساز جوان و خوش‌قریحه است که با فیلم‌های قبلی‌اش توقع ما را از خودش بالا برده بود. با این حال بارکد یکی از فیلم‌های موفق جشنواره امسال است و با استقبال بالای مردمی مواجه شده است. بارکدی‌های پرشمار ازجمله بهرام رادان، محسن کیایی، بهاره کیان افشار، سحر دولتشاهی، پژمان بازغی، رضا کیانیان، بابک بهشاد و مصطفی کیایی با حضور روی فرش قرمز، باعث ایجاد شورونشاط ویژه‌ای شدند. بارکد گرچه بهترین کار کیایی نیست، اما همان عناصر جذاب همیشگی فیلم‌هایش را دارد، ازجمله هلی‌شات و نماهای هوایی! برخی شوخی‌های فیلم هم از حد متعارف سینمای ایران، اندکی فراتر بود و می‌تواند در اکران عمومی دردسرهایی را برای کیایی به وجود بیاورد. خواننده تیتراژ پایانی فیلم هم یاس، خواننده رپ بود که البته صدا و متن ترانه‌اش میان هیاهوی برخاستن جمعیت و خروج آنها از سالن به خوبی شنیده نشد.

ـ نشست رسانه‌ای بارکد هم مثل خود فیلم لحظات بانمکی داشت؛ مصطفی کیایی درباره شوخی‌های جنسی فیلم جواب جالبی به پرسش منتقد جلسه داد و گفت: ما در این فیلم شوخی جنسی نداشتیم، شما بد برداشت کردید! همیشه ترجیح می‌دهم فیلمی بسازم که با مخاطب گسترده‌ای ارتباط برقرار کند. من سینما را در وهله اول سرگرمی می‌دانم و دوست دارم تماشاگران فیلمم در آن دو ساعتی که فیلم را می‌بینند سرگرم شوند و به آنها خوش بگذرد.

ـ بهرام رادان هم در این نشست تاکید کرد که بارکد فیلمی کمدی نیست و فقط فضای متفاوت و فانتزی دارد. او گفت: تجربه بازی در عصر یخبندان باعث شد خیلی راحت با مصطفی کیایی کنار بیایم. سپردن خودت به دست کسی که دانش دارد و می‌تواند تو را به جایی که خودش می‌‌خواهد برساند، خیلی جالب بود.

ـ اگرچه اصغر فرهادی، نتوانست تازه‌ترین فیلمش، «فروشنده» را به جشنواره فیلم فجر امسال برساند و هنوز مشغول ساخت آن است، اما ذکر خیر این فیلمساز سرشناس در جشنواره به راه است و جای خالی‌اش چندان حس نمی‌شود. ازجمله درهمین بارکد، شوخی بامزه‌ای با فرهادی می‌شود؛ میلاد به فرهادی حسودی می‌کند و با رفتن به صفحه اینستاگرامش به او فحش می‌دهد. وقتی رادان علت این کار را از او می‌پرسد، جواب می‌دهد چون فرهادی می‌خواهد در فیلم جدیدش با جنیفر لوپز کار کند! کیومرث پوراحمد، کارگردان فیلم «کفش‌هایم کو؟» هم که به سیاق حاتمی‌کیا و البته به دلایل دیگری روی فرش قرمز حاضر نشد در فیلمش نوشابه‌ای برای فرهادی باز می‌کند. در جایی از فیلم بیتا ـ مینا وحید ـ که پس از سال‌ها خارج‌نشینی به ایران آمده تا پدر مبتلا به آلزایمر خود ـ رضا کیانیان ـ را تیمار کند، در صحبتی تلفنی با مادرش به فیلم a separation (جدایی نادر از سیمین) اشاره می‌کند و می‌گوید: من که می‌دونم اون بابامه!

ـ محمدحسین فرحبخش، کارگردان «آبنبات چوبی» هم در نشست رسانه‌ای این فیلم از رضا عطاران ـ بازیگر نقش اصلی فیلم ـ قدردانی کرد که این روزها در مشهد به سر می‌برد و مشغول مراقبت از پدر بیمارش است. او همچنین به تعریف از فرهاد اصلانی ـ مشاور کارگردان که در جلسه حاضر بود ـ پرداخت و گفت: اگر اصلانی نبود، فیلم زندگی خصوصی را نمی‌ساختم.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها